* بیگدلی: پوتین نباید دست به خشونت بیشتر بزند/ دست غربی‌ها در کار است / ماندگاری پوتین تا 2036 غرب را حساس کرد
کد خبر : ۲۱۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ -27 January 2021
در گفت‌وگو با «آزادی» مطرح شد
علی بیگدلی در تحلیل تحولات اخیر در روسیه به نقش و نگاه اروپا و غرب اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا به خاطر مسائل حقوق بشری و هم اینکه پوتین یک قطب جدیدی را ایجاد کرده است، روی موضوع حساسیت دارد.

به گزارش آزادی، اعتراضات سراسری در روسیه چشم همه دنیا را به این کشور دوخته و تحلیل‌گران و رسانه‌ها با دقت تحولات را رصد می‌کنند. هرگونه اعمال خشونت بیشتر از سوی پوتین می‌تواند آتش اعتراضات را افزایش داده و روزهای سخت‌تری را برای وی به ارمغان آرود.


این وضعیت اما درپی آن ایجاد شد که الکسی ناوالنی سرشناس‌ترین منتقد پوتین دست به افشاگری‌هایی درباره فساد اقتصادی در حکومت پوتین زد و افکار عمومی روسیه که انگار از ماندگاری پوتین در سمت ریاست جمهوری خشنود نبود به این افشاگری‌ها توجه ویژه‌ای کرد. همان طور که انتظار میرفت پوتین این وضعیت را تاب نیاورد و با بازداشت ناوالنی زمینه اعتراضات گسترده در مسکو و سن‌پترزبورگ را فراهم کرد.


حامیان ناوالنی قصد سرما و سختی را تحمل کرده و قصد کوتاه آمدم مقابل رئیس جمهور اقتدارگرا را ندارند. اروپا و غرب نیز در این قضیه بی‌تفاوت نمانده و جانب معترضان را دارد. جانب‌داری که به گفته کارشناسان علاوه بر نگرانی‌های حقوق‌ بشری ناشی از نگرانی از موقعیت فعلی و آتی پوتین است.


علی بیگدلی، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگویی با آزادی به تحلیل این اوضاع و احوال روسیه می‌پردازد. او ضمن تاکید بر اینکه مسائل اخیر روسیه از چند بعد قابل بررسی است، گفت: « مساله اول این است که آقای پوتین با توجه به رفراندومی که برگزار کرد و تا سال 2036 در پست ریاست جمهوری باقی ماند، قدری افکار عمومی را متزلزل کرد و روی فضای بین‌المللی هم اثر گذاشت. در فضاهای دموکرات غربی این شیوه قابل پذیرش نیست. در واقع مراجعه به افکار عمومی برای ماندگاری در قدرت شیوه ناپلئون است. با توجه به اینکه پوتین هنوز سر کار بود و روی نهادهای تصمیم گیری تاثیر داشت و می‌توانست از قدرت خود نفوذ کند، این امر روی موقعیت و شرایط پوتین تاثیرگذاشت».


وی افزود: « مساله دوم این است که روسیه به دلیل اختلافات با غربی‌ها و آمریکایی‌ها زمینه را برای ایجاد چنین تحرکاتی ایجاد می‌کند. در این ماجرا نیز مثل همه کشورهای دیگر قطعا دست غربی‌ها در کار است و برای همین هر روز دامنه بیشتری به این موضوع زده می‌شود. به همین دلیل اتحادیه اروپا به دنبال این بود که تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کند و نهایتا قرار شد که رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا به مسکو رفته و با پویتن درباره دستگیری‌های گسترده و این آقای ناوالنی صحبت کند».


این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: «اتحادیه اروپا به خاطر مسائل حقوق بشری و هم اینکه پوتین یک قطب جدیدی را ایجاد کرده است، روی موضوع حساسیت دارد. دقت داشته باشید که این حالت در آمریکا یا در قضیه جلیقه زردهای فرانسه ایجاد شد اما واکنش‌ها خیلی نبود. اکنون وزیرخارجه روسیه گفته که این تحریکات از طرف اروپایی‌هاست و به نظر می‌رسد که خیلی بی‌مورد نگفته است. اما به هرحال بسترهای چنین اقداماتی در روسیه فراهم است».


بیگدلی ادامه داد: «مساله سوم نیز این است که سطح نارضایتی‌های اقتصادی در روسیه بالا گرفته است. با توجه به تحریم‌ها روسیه خیلی از بازارهای خود را از دست داده و شاید اگر صادرات نفت را نداشت، وضعیت اقتصادی بدتر از این پیدا کرده بود. مجموعه این‌ها شرایط فعلی را به وجود آورده است و آقای پوتین باید خیلی خویشتن‌داری به خرج داده و دست به خشونت‌های بیشتر نزد. مخصوصا نباید دست به نابودی آقای ناوالنی بزند. اروپایی‌ها نیز نگران این مسائل هستند و می‌خواهند جلو این مسائل را بگیرند».


وی خاطرنشان کرد: « بعد اول خیلی روی مسائل داخلی و بین‌المللی روسیه اثرگذاشت. رسیدن عمر ریاست جمهوری پوتین به 2036 با توجه به اینکه او از سال 1991 و بعد از فروپاشی شوروی در سمت‌های مختلف رهبری روسیه را به عهده داشت است؛ مساله بسیار پراهمیتی است».

برچسب ها: روسیه ، پوتین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: