* قرایی‌مقدم: قوه قضاییه به موضوع سیلی به سرباز ورود کند/ اگر متخلفان بازخواست می‌شدند، این اتفاقات تکرار نمی‌شد/ آزرده کردن جامعه تبعات مخربی دارد
پ
کد خبر : ۲۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ -25 January 2021
در گفت‌وگو با «آزادی» مطرح شد
قرایی مقدم در واکنش به سیلی زدن یک نماینده به سرباز وظیفه گفت: به طور قطع این رویه موجب افزایش بدبینی نسبت به نظام و بدبینی به اجرای قانون از صدر تا ذیل خواهد شد. ضمن اینکه قطعا مشکلات امنیتی به بار خواهد آورد.

به گزارش آزادی، عنابستانی نماینده سبزوار آن سیلی را نه به صورت یک سرباز وظیفه که به صورت ملتی که ملتی زد که تصور می‌کنند و انتظار دارند وکیلشان در مجلس قانون بنویسد، به اجرای قانون نظارت کند و در مجموع برای ایجاد کشوری امن‌تر و قانون‌مدارتر بکوشد. این سیلی همچنین یادشان آورد که قبل‌تر هم با برخوردهای اینچنینی در فرودگاه، بابل و یا گمرک مواجه شده‌بودند. این مردم بارها و بارها شاهد برخوردهای توام با تکبر و تبختر آقایان بوده و آزرده شده‌اند. این آزردگی اما تبعات بد و مخربی دارد که این روزها جامعه‌شناسان درباره آن هشدار می‌دهند.


بر این اساس علت‌یابی از تکرار رخدادهای اینچنینی و ممانعت از تکرار آن امری جدی است. در همین راستا ، امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه شناس ضمن انتقاد از این اقدام نماینده مجلس به تشریح دلایل تکرار اینگونه اقدامات و همچنین تبعات آن پرداخت.


وی در گفت‌وگویی با «آزادی» تاکید کرد: «سیلی زدن چه از جانب یک فرد در مشاغل ساده و چه از جانب یک مسئول در پست‌های ساده اداری و حقوقی یا در رده‌های بالا مثل نماینده مجلس که خود واضع قانون است و انتظار دارد که مردم از قوانین مصوب مجلس پیروی وحمایت کنند؛ بسیار آسیب زا است».


قرایی مقدم با بیان اینکه «سیلی زدن به گوش آن سرباز سیلی زدن به مردم، جامعه، قانون و نظام بوده است» گفت: «این سیلی به نیروی انتظامی و دولت زده شده و حتما اثرات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی دارد».


این استاد جامعه شناسی ادامه داد: «یک سرباز با کمترین مزد و مواجب دو سال از عمر خود را در راه حفظ و پاسداری از نظام و کشور و اجرای قانون می‌گذراند. برای همین است که آن ویدئو تا این اندازه با واکنش همراه بوده است.»


وی در تشریح دلایل تکرار اتفاقاتی از این دست، گفت: « این نمایندگان استصوابی و منتصب شده، خود را از جامعه جدا و برتر می‌دانند. ضمن اینکه می‌بینند که کسی از آنان بازخواست نمی‌کند. همین است که در مازنداران سرباز را می‌زنند . در دروازه دولت می‌زنند و در جاهای دیگر نیز همین طور. چون از این‌ها بازخواست نمی شود و فکر می‌کنند که از مصونیت نمایندگی برخوردار هستند».


قرایی‌مقدم با تاکید بر اینکه «این کار روح و روان جامعه را آزرده کرده است» گفت: « سربازی از همان وقتی که در کشور اجباری شد، مقدس بوده چون برای حفظ نظام و کشور خدمت می‌کند. خیلی از این سربازان از طبقه محروم هستند چون دیگران که یا سربازی را خریده و یا خارج هستند. این سرباز که از خانواده، زندگی و زراعت خود دور مانده تا انجام وظیفه کند، نباید با چنین برخوردی مواجه شود. حالا اما مردم می‌بینند که نماینده که باید قانون وضع کند، به گوش سرباز می‌زند! دلیلش این است که تا حالا کسی از این آقایان نپرسیده چرا این کار را کردید. قوه قضاییه و رئیس مجلس قبلی توجهی نداشته است».


وی ابراز امیدواری کرد که « آقای قالیباف که خودش سرباز وطن بوده و در نیروی انتظامی از پایین‌ترین رده شروع به کار کرده است، با این نماینده برخورد کند».


این استادی جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه «نماینده متخلف باید اخراج شده و به زندان برود چون در منظر عوام به گوش سرباز سیلی زده است» گفت: «البته من امیدی به برخورد با او ندارم و احتمالا سر و ته این قضیه را هم آورده و گناه را بر گردن سرباز می‌اندازند».
وی با اشاره به نقش قوه قضاییه در دفاع از حقوق عامه، خواستار شد: «ریاست محترم قوه قضایه که از حقوق عامه دفاع می‌کند، باید به این مساله ورود کرده و بررسی و برخورد کند».


قرایی مقدم در تشریح تبعات اجتماعی این قبیل برخوردها نیز گفت: « به طور قطع این رویه موجب افزایش بدبینی نسبت به نظام و بدبینی به اجرای قانون از صدر تا ذیل خواهد شد».


وی افزود: « ضمن اینکه قطعا مشکلات امنیتی به بار خواهد آورد. به هرحال وقتی کی سرباز می‌بیند که یک نماینده قانون به گوش او می‌زند چطور در مرز دفاع کند؟! یا در خیابان از نوامیس ما دفاع کند؟! لذا این برخوردها اثرات امنیتی هم ایجاد می‌کند».


قرایی مقدم با اشاره به سروصدا و بوق‌های توام با اعتراض مردم که در ویدئو منتشر شده، مشاهد می‌شد، گفت: « این‌ها گوشه‌ای از اعتراض و ناراحتی مردم است و اینگونه رفتارها حتما موجب بین‌اعتمادی بین مردم و نظام و مسئولان می‌شود».

خبرهای مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: