* بیژن مقدم: برخورد با صداوسیما و رسانه‌ها دوگانه نیست زیرا برنامه زنده با مطلب چاپی فرق دارد/ بسیاری از برنامه‌های تلویزیون می‌تواند ضبطی باشد/ اگر مسابقات والیبال با تاخیر پخش می‌شود، سایر برنامه‌ها هم قابل مدیریت است
کد خبر : ۲۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲ -24 January 2021
در گفت‌وگو با «آزادی» مطرح شد
بیژن مقدم، فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: اکنون در آستانه انتخابات باید تا حد ممکن از میزان برنامه‌های زنده با محتوای انتخاباتی کاست. همچنین باید از پخش برنامه‌هایی که ضرورت ندارد به صورت زنده، منتشر شود خودداری کرد. مثلا چه ضرورتی دارد که مداحی زنده پخش شود.

به گزارش آزادی، توهین به رئیس جمهور از آنتن رسانه ملی در روزهای اخیر حسابی سر و صدا به پا کرده است. جدای از واکنش‌ها به این امر و اعتراضات به رویکرد صداوسیما نسبت به دولت، یک نکته مورد توجه قرار گرفته است. نکته آنکه در بیانیه شبکه چهارم سیما تاکید شده که مسئولیت اظهارات مهمان برنامه به عهده خود است. این توضیح درحالی بیان می‌شود که رسانه‌های مکتوب و آنلاین در ایران بارها و بارها به خاطر سخنان مصاحبه شونده مورد برخورد قرار گرفته و توقیف شده‌اند. در هیچ یک از این موارد اما کسی نپذیرفته که مسئولیت سخنان مصاحبه شونده به عهده خود اوست و رسانه مربوطه تنبیه شده است. این بار اما پای صداوسیما در میان است و وضعیت فرق دارد! البته در این قضیه نیز برخی زنده بودن برنامه تلویزیونی را بهانه کرده و حساب آن را از رویه‌ای که در برخورد با مطبوعات وجود دارد، جدا می‌کنند.


مثلا بیژن مقدم، فعال رسانه‌ای اصولگرا اما معتقد است که بحث برنامه زنده و آنچه در روزنامه‌ها منتشر می‌شود، متفاوت است. او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: « در بیانیه شبکه چهار همان طور که مسئولیت اظهار نظر در برنامه‌های زنده به عهده مهمان گذاشته شده، از آن سخنان بیان شده برائت جسته و اعلام کرده که ما این اظهارات را قبول نداریم و خلاف نظارت و منویات رهبری است».
وی در واکنش به برنامه حاشیه‌ساز زاویه نیز گفت: «من شخصا معتقدم که این حرف‌ها درست و دقیق نیست. از نظر زبان و ادبیات هم بدترین برای نقد یک مقام مسئول است. همچنین توهین آمیز است».


مقدم همچنین تاکید کرد: « از آنجایی که به فضای انتخابات 1400 نزدیک می‌شویم باید به این امر توجه کنیم که بخش زیادی از برنامه‌های تلویزیونی با این جنس، اساسا نیازی به برگزای زنده ندارد. یعنی به جای اینکه این برنامه‌ها اجرا و به برخی افراد که آنتن تلویزیون را فرصتی برای بیان نظرات خود می‌دانند، فرصت داده شود و بعدا کار به بیانیه و مواضع این چنینی برسد، باید مساله را اصولی حل کرد. راهش این نیست که مطلبی را پخش کرده و بعد بیانیه بدهیم. بلکه باید تاجای ممکن باید به شکل ضبطی و تولید این برنامه‌ها را آماده کرد».


وی مسئولیت مهمان برنامه در اظهار نظر را با مسئولیت مصاحبه شونده در رسانه‌های مکتوب و مجازی یکی ندانست و گفت: « برخی از برخورد دوگانه صحبت می‌کنند در حالی که این طور نیست. به هرحال ساختار روزنامه متفاوت است و مراحلی طی می‌شود تا مطلب به چاپ برسد. یعنی همان زمان آماده سازی مطالب طولانی است و هم فرایند کنترلی وجود دارد که بعد از خبرنگار، چندین نفر از جمله دبیر و سردبیر مطالب را مطالعه می‌کنند. گاهی مطالبی منتشر می‌شود که آن را به حساب خطاهای دیگر می‌گذاریم اما این برنامه زنده متفاوت است. وقتی یک برنامه تلویزیونی به صورت زنده پخش می‌شود سردبیر برنامه همزمان با مخاطب سخن مهمان را می‌شنود و رئیس صدا و سیما هم قطعا در جریان آنچه گفته می‌شود، نیست».


این فعال رسانه‌ای اصولگرا ادامه داد: «در برنامه زنده نمی‌توان آنتن را گرفت اما ورود هوشمندانه مجری‌ها می‌تواند کمک کند. حتی نفرات مقابل اگر مخالف سخن بیان شده هستند می‌تواند به آن حرف یا ادبیات آن اعتراض کند. در موضوع اخیر هم مجری می‌توانست وارد شده و محتوای همین بیانیه منتشر شده را بیان کند».


وی تاکید کرد: « اکنون در آستانه انتخابات باید تا حد ممکن از میزان برنامه‌های زنده با محتوای انتخاباتی کاست. همچنین باید از پخش برنامه‌هایی که ضرورت ندارد به صورت زنده، منتشر شود خودداری کرد. مثلا چه ضرورتی دارد که مداحی زنده پخش شود و بعد یک مداح جمله‌ای را گفت، یک سری مجموعه بزرگ مجبور به توضیح شوند. صدا و سیما که در پخش مسابقات فوتبال و والیبال با یک تاخیر دو دقیقه‌ای مدیریت می‌کند تا ناخواسته تصویری منتشر نشود، در موارد دیگر نیز باید این حساسیت را به خرج دهد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: