* آلبرت بغزیان: امکان بازی سیاسی با نرخ ارز وجود دارد/ همیشه در آستانه انتخابات ثبات ایجاد می‌شود/ تا تکلیف FATF و رفع تحریم روشن نشود، کاهش نرخ ارز فایده ندارد
کد خبر : ۲۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ -20 January 2021
در گفت‌وگو با «آزادی» مطرح شد
آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سال‌هاست که شاهد بازی سیاسی با نرخ ارز هستیم. یعنی دولت‌ها معمولا در چهار سال اول نرخ ارز راکاهش داده یا ثبات ایجاد می‌کنند اما در چهار سال دوم آن را رها می‌کنند. نزدیک انتخابات هم که می‌شود، دوباره یک راه حل کاذب یافته و ثبات ایجاد می‌کنند.

به گزارش  «آزادی»، بازی سیاسی با نرخ ارز شائبه‌ای است که همیشه وجود داشته و هر از چندگاهی سبب وارد شدن اتهامات تازه به دولت‌ها می‌شود، به خصوص در نزدیکی انتخابات‌ها. دولت روحانی اما بارها و بارها به این دلیل مورد نقد و اتهام قرار گرفته است. تازه‌ترین مورد آن نیز همزمانی نوسانات بازار ارز با تغییر رئیس جمهور در ایالات متحده آمریکا بود. برخی از اصولگرایان و نمایندگان مجلس مدعی شدند که دولت روحانی ارزها را بلوکه کرده تا بعد از پیروی بایدن به بازار بریزد و از طریق کاهش نرخ دلار این پیام را بدهد که اکنون وقت مذاکره و تعامل است.


روحانی و تیم اقتصادی او هنوز از زیر بار این اتهام بیرون نیامده بودند که غلامعلی حداد عادل در اظهارات از احتمال بازی سیاسی با نرخ در آستانه انتخابات و سمت و سو دادن به مردم، گفت. این اظهارات حداد عادل با انتقادات گسترده‌ای همراه بود. دلیل انتقاد به این چهره کهنه‌کار اصولگرا این بود که کاهش نرخ دلار و ارزانی کالاها به تبع آن، حتی اگر با هدف مسائل انتخاباتی و تبلیغاتی صورت گرفته باشد، موجب کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم است و نگران شدن از این بابت، به جای خوشحالی و خرسندی پذیرفته نیست.
اصل حرف حداد عادل یعنی امکان بازی سیاسی با نرخ ارز اما مطلب دیگری است که به گفته برخی از اقتصاددانان و کارشناسان قابل رد نیست. آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی از جمله همین افراد است که می‌گوید: «بازی سیاسی با نرخ ارز در همه دولت‌ها بوده و سال‌هاست که شاهد آن هستیم».


او در گفت‌وگویی با «آزادی» ضمن تاکید بر اینکه « بانک مرکزی و دولت نرخ ارز را تعیین می‌کند» گفت: « من نمی‌توانم بپذیرم که بانک مرکزی اختیار نرخ ارز را به خیابان فردوسی، چهارراه استانبول و چهارتا صرافی بدهد. بنابراین ریشه نرخ ارز خود بانک مرکزی است و بازار آزاد به آن نگاه می‌کند؛ نه برعکس . اگر در کشوری نگاه بانک مرکزی به صرافی‌ها باشد که باید فاتحه اقتصاد آن کشور را خواند، چون آن را بازی خواهند کرد».


وی در پاسخ به اینکه آیا دولت در شرایط فعلی امکان کاهش نرخ ارز را دارد یا خیر؟ گفت: «باید دید که چه اتفاقی افتاده و چه دلارهایی وارد اقتصاد کشور شده که دولت بتواند نرخ ارز را پایین بیاورد. آیا دولت خودش دلار تزریق می‌کند؟ این طور نیست اما ممکن است که بخواهند دلارهای خانگی را وارد بازار کنند که در این صورت همان فاجعه بورس رقم می‌خورد و بعد که دولت حمایت خود را بردارد، مردم آسیب می‌بینند».


بغزیان ضمن استقبال از کاهش نرخ ارز گفت: « امیدواریم که این کاهش نرخ ارز دائمی و ماندگار باشد اما چون کالاها هنوز خودشان را تعدیل نکرده‌اند و تا واردات آزاد نشود، نمی‌توان ارزها را استفاده کرد، نمی‌توان چنین انتظاری داشت زیرا اکنون خریدار ارز کسانی هستند که نرخ آن دوباره بالا می‌رود.»


این کارشناس مسائل اقصادی افزود: « امیدواریم این حرکت‌های انتخاباتی و نمایشی که آقای حداد هم به آن اشاره کرده بودند، از نمایش به واقعیت تبدیل شود. ضمن اینکه دولت برای رسیدن به اهداف انتخاباتی خود نیز باید تلاش کند تا از تورم کم کند. به هرحال مردم ارز، خودرو و ... را نگه می‌دارند چون نگران قدرت خرید پول خود هستند».


وی خاطر نشان کرد: «سال‌هاست که شاهد بازی سیاسی با نرخ ارز هستیم. یعنی دولت‌ها معمولا در چهار سال اول نرخ ارز راکاهش داده یا ثبات ایجاد می‌کنند اما در چهار سال دوم آن را رها می‌کنند. نزدیک انتخابات هم که می‌شود، دوباره یک راه حل کاذب یافته و ثبات ایجاد می‌کنند. این بار البته به خاطر مصادف شدن قضیه با انتخابات آمریکا وضعیت حساس‌تر است. به هرحال به خاطر تغییر جناح سیاسی در آمریکا مسائل دیگری هم مطرح است. دیدیم که خود رئیس جمهور هم گفتند که خوشحالیم ترامپ نیست. قطعا این وضعیت نشانه خوبی برای کاهش تحریم‌ها است اما تا این امر عملی نشود یا ایران تکلیف موضوع FATF را روشن نکند، کاهش نرخ ارز که توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد، دائمی نیست و فایده چندانی ندارد.»

برچسب ها: قیمت دلار ، طلا و ارز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: