* نمازی: دولت اصولگرا در حل مشکلات کشور موفق‌تر خواهد بود/ اصلاح‌طلبان در صورت رد صلاحیت کاندیدای حداکثری باید از رقابت کنار بروند/ واگذار کردن انتخابات در مرحله نخست درست نیست
کد خبر : ۲۱۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸ -13 January 2021
در گفت‌وگو با «آزادی» مطرح شد
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: اختلاف نظر ما با آقای زیدآبادی این است که می‌گوییم کاندیدای حداکثری ما با برنامه مدون و مشخص باید وارد میدان شود و اگر رد صلاحیت شد، با اعلام رسمی از شرکت در انتخابات صرف‌نظر خواهیم کرد.

به گزارش آزادی، انتخابات ریاست جمهوری حدود 5 ماه دیگر برگزار خواهد شد و این طور که معلوم است اصلاح‌طلبان همچنان اختلاف‌نظرهایی اساسی دارند. چالش آنان فراتر از نبود نهاد اجماع‌ساز و کاندیدایی با قابلیت رای‌آوری است. این طور که معلوم است فعالان سیاسی در این جریان هنوز هم درباره حضور یا عدم حضور در این انتخابات و همچنین نحوه مشارکت در انتخابات به نتیجه نرسیده‌اند. همچنان که برخی از احتمال ائتلاف دوباره با یک گزینه غیراصلاح طلب می‌گویند و برخی نیز حاضر هستند به حمایت از کاندیدای حداقلی رضایت دهند. برخی معتقدند که درصورت رد صلاحیت کاندیدای حداکثری باید از رقابت صرف نظر کرد. گروه دیگری از سیاسیون نیز معتقدند که بهتر است اصلاح‌طلبان زحمت خود را کم کرده و از همان ابتدا این دور از انتخابات ریاست جمهوری را واگذار کنند.


احمد زیدآبادی یکی از همین تحلیل‌گران سیاسی است. او در گفت‌وگویی اینستاگرامی با سایت اصولگرای فردا با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان حرفی برای گفتن ندارند و مردم هم به آنان اعتماد نمی‌کنند، گفت که من اگر جای اصلاح طلبان بودم این دور از انتخابات را واگذار می‌کردم. (نقل به مضمون) منطق او این بود که اگر دولت اصولگرایی سر کار بیاید که قصد تغییر سیاست داشته باشد بیش از اصلاح‌طلبان می‌تواند در این زمینه موفق باشد.


برخی دیگر از اصلاح‌طلبان اما با این موافق نبوده و این رویکرد را خلاف روح دموکراسی و کار سیاسی می‌دانند. مثلا علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران در گفت‌وگویی با «آزادی» نظر زیدآبادی را رد می‌کند. او می‌گوید: « اگر ما نتیجه‌گرا و دنبال آثار زود بازده باشیم، صحبت آقای زیدآبادی درست است و اصلاح‌طلبان باید این دوره از انتخابات کنار بکشند و میدان را خالی کنند تا اصولگرایان بیایند. خود من هم تصور می‌کنم که اگر آنها بیایند رابطه با آمریکا برقرار شود، مشکلات در سیاست خارجی حل و گشایش‌هایی ایجاد و مشکلات کشور تا حدی حل می‌شود زیرا مساله اصولگرایان این است که اصلاح‌طلبان این کارها را نکنند».


وی افزود: « اما اگر از دیدگاه دموکراسی و نظام مردم سالای نگاه کنیم، این ایده نمی‌تواند درست باشد. درست است که ما در کشورمان احزاب قوی نداریم، اما دو جناح اصلی داریم و حداقل ماموریت و ابتدایی‌ترین کار یک حزب و جناح نیز بعد از کادرسازی و آموزش و ... فعالیت در انتخابات است. این اصلی‌ترین وظیفه یک تشکل سیاسی است که در انتخابات فعال باشد. از این نظر است که من با حرف آقای زیدآبادی موافق نیستیم. به نظر من اگر در انتخابات شرکت نکرده و آن را وگذار کنیم، مردم حق دارند بگویند که ما برنامه و کاندیدای شما را ندیدیم که انتخاب کنیم و چرا در میدان نبودید».


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «مبنای صحبت آقای زیدآبادی این است که می‌گوید حاکمیت اجازه نمی‌دهد اصلاح‌طلبان کاری کنند، اصلا معلوم نیست که بتوانند کاندیدای خود را در انتخابات داشته باشند و رای آورند و بعد هم که رای بیاورند نمی‌توانند اقدامی انجام دهند و روسای جمهور قبلی هم در این زمینه مشکل داشته‌اند. این حرف درستی است اما نظر من این است اصلاح‌طلبان باید کاندیدای حداکثری خود را بیاورند و ثبت نام کنند. ضمن اینکه باید برنامه خوبی برای اداره کشور داشته باشند. همین کاری که الان کارگزاران انجام می‌دهد و در حال تهیه راهبرد خود است. بعد از این، اگر کاندیدای حداکثری آن تایید صلاحیت شد و وارد میدان شد، سفت ایستاده و مردم را دعوت کنند که رای دهند».


وی ادامه داد: « ضمن اینکه از هم اکنون هم باید برای حل معضلاتی که دیگر روسای جمهور مواجه بودند، به جمع بندی برسند. همچنین برای کاندیدای حداکثری خود تبلیغ کنند. اما اگر کاندیدای حداکثری آنان رد صلاحیت شد و فرصت رقابت پیدا نکرد، به طور رسمی و با صدای بلند بیانیه دهد و بگویند که چون زمینه فعلایت انتخاباتی برای ما فراهم نیست، شرکت نمی‌کنیم و کسانی که از ما حرف‌شنوی دارند هم در انتخابات شرکت نکنند».


نمازی گفت: « اما اینکه از همان ابتدا به ساکن وارد میدان نشویم درست نیست و کسانی که ما را رد صلاحیت می‌کنند، می‌گویند که شما به میدان نیامدید و اگر آمده بودید ما تایید صلاحیت می‌کردیم. اختلاف نظر ما با آقای زیدآبادی این است که می‌گوییم کاندیدای حداکثری ما با برنامه مدون و مشخص باید وارد میدان شود و اگر رد صلاحیت شد، با اعلام رسمی از شرکت در انتخابات صرف‌نظر خواهیم کرد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: