* ناصر قوامی: محسن هاشمی اشتباه کرد/ این نامه سرگشاده شائبه سیاسی‌کاری دارد/ باید به جای نامه‌نگار مساله را محرمانه حل می‌کرد
کد خبر : ۲۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴ -11 January 2021
در گفت‌وگو با «آزادی» مطرح شد
ناصر قوامی در انتقاد از نامه سرگشاده محسن هاشمی خطاب به فائزه هاشمی گفت: این نامه تبعاتی دارد و می‌تواند موجب کاهش محبوبیت محسن آقا شود. لازم بود که عاقلانه‌تر فکر کرده و با صحبت کردن و به صورت محرمانه مساله را با خواهرش حل می‌کرد.

به گزارش «آزادی»، مصاحبه اخیر فائزه هاشمی با انصاف‌نیوز و ابزار تمایل به وی تداوم ریاست جمهوری ترامپ به شدت حاشیه ساز شده است. مساله البته صرفا استقبال از ترامپ نیست زیرا بسیاری از سیاسیون و مردم در ایران در جریان انتخابات آمریکا منتظر پیروزی ترامپ بودند. شاهد این مدعا نیز توییت محمد مهاجری که از نامه انتقادی محسن به فائزه هاشمی انتقاده کرده و یادآور شده بود تا دیروز بسیاری از اصولگرایان چشم انتظار ترامپ بودند. یا موضع صادق زیباکلام که تصریح کرد فائزه هاشمی حرف دل خیلی از مردم را زده است.


مشکل اصلی از صراحت فائزه هاشمی در بیان دلیل این تمایل ناشی شد. آنجایی که گفته بود شاید فشارهای ترامپ می‌تواند موجب عقب نشینی حاکمیت در ایران و ایجاد تغییراتی شود که جریان سیاسی متبوع او تا کنون موفق به ایجاد آن نشده است. اظهارات فائزه هاشمی فارغ از اینکه درست بوده یا غلط. با واکنش‌های بسیاری همراه شد و جالب آنکه اصلاح‌طلبان و حتی خانواده هاشمی نیز به خیل منتقدان پیوستند. این همراهی چنان بود که شائبه منفعت طلبی پدید آمد. نگاهی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که نامه سرگشاده محسن هاشمی به خواهر هم کمتر از اظهارات فائزه مورد نقد قرار نگرفته و بسیارند افرادی که گمان می‌کنند او خیلی سریع دست به قلم شده تا حساب خودش را از خواهر بی‌پروا و نسبتا رادیکال جدا کند مبادا در جریان انتخابات پیش رو و جابه‌جایی‌های در قدرت که پس از آن رقم می‌خورد، آسیبی نبیند.


بدیهی است که فائزه هاشمی بهتر از هرکسی برادر را می‌شناسد و اشاره وی به محافظه‌کاری محسن در همان مصاحبه جنجالی از این رو مورد توجه قرار گرفت. به هرحال او تنها کسی نیست که محسن را محافظه‌کار قلمداد کرده و به او و نگارش آن نامه انتقادی و پیشنهاد عذرخواهی انتقاد می‌کند.


ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از جمله افرادی است که با رویکرد محسن هاشمی موافق نیست و آن را دارای شائبه قدرت‌طلبی و منفعت‌طلبی می‌داند. او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: « من فکر می‌کنم که محسن آقای هاشمی می‌توانست و باید قبل از آنکه نامه سرگشاده بنویسد، با خواهرش حرف بزد و او را قانع کند که مواضع خود را تصحیح کند».


وی افزود: « به هر حال اختلاف بروز کرده یک اختلاف نظری است و می‌شد که در دورن خانواده حل شود. به نظر من نوشتن این نامه نه به نفع خانم فائزه هاشمی است و نه به نفع آقای محسن هاشمی. ضمن اینکه این شائبه را ایجاد می‌کند که خواسته به خاطر مقاصد سیاسی و انتخاباتی حساب خود را از خانم هاشمی که مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است، جدا کند».


قوامی با تاکید بر اینکه «من با نظر فائزه مواف نیستم» گفت: « من معتقد نیستم که فشار بیرونی به کشور می‌تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند زیرا فشار به ایران یعنی فشار به مردم ایران. بدیهی است که سردمداران حکومت که با تحریم و فشار و ... مشکلی پیدا نمی‌کنند و این مردم هستند که زیر خط فقر می‌روند و زندگی برایشان سخت می‌شود لذا اصلا با نظر خانم فائزه موافق نیستم. در عین حال معتقدم که نوشتن نامه سرگشاده آقا محسن هیچ ضرورتی نداشت».


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «محسن هاشمی با نوشتن این نامه اشتباه کرد» گفت: « به نظر من این نامه تبعاتی دارد و می‌تواند موجب کاهش محبوبیت او شود. لازم بود که عاقلانه‌تر فکر کرده و با صحبت کردن و به صورت محرمانه مساله را با خواهرش حل کند. حالا او مواضع خود را اصلاح می‌کرد یا نمی‌کرد؛ فرقی ندارد. به هرحال بهتر از نوشتن این نامه سرگشاده بود».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: