* بیگدلی: توقیف نفتکش کره‌جنوبی می‌تواند به درگیری نظامی ختم شود/ رویکرد‌های انتقام‌جویانه مربوط به قرن نوزدهم است نه حالا / این رویه غیر از بدنامی ما در دنیا نتیجه‌ای ندارد
پ
کد خبر : ۲۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ -06 January 2021
در گفت‌وگو با «آزادی» مطرح شد
بیگدلی با تاکید بر اینکه «کره جنوبی یکی از کشور‌های خوشنام دنیا است» به تعاملات ایران و این کشور به خصوص در زمینه فروش نفت اشاره کرد و گفت: «احتمالا با این اقدام کره جنوبی را برای همیشه از دست خواهیم داد.»

به گزارش آزادی، خرسندی و شادمانی رسانه‌های اصولگرا از توقیف نفتکش کره جنوبی و تاثیر آن در دریافت پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور درحالی ادامه دارد که نه هنوز هیات کره‌ای به ایران آمده و نه هنوز اخباری که درباره توافق کره جنوبی با آمریکا برای صرف پول‌های ایران در جهت خرید واکسن کرونا از حد حرف فراتر رفته است.
تبعات احتمالی دست زدن به این اقدام، اما تنها نگرانی کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل بین‌الملل نیست. دغدغه اصلی تبدیل شدن اقداماتی مثل توقیف کشتی به یک رویه در سیاست خارجی ایران و مخدوش شدن هرچه بیشتر وجه دیپلماسی ما است.
علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی از جمله تحلیل‌گرانی است که در این باره ابراز نگرانی می‌کند. او در گفت‌وگویی با «آزادی» می‌گوید: «توقیف نفتکش کره جنوبی در شرایط فعلی که منطقه ما از حساسیت بالایی برخوردار است و آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها دنبال بهانه می‌کردند، اقدامی نابخردانه به نظر می‌رسد و قطعا چهره ما را بیش از گذشته، در فضای بین‌المللی مخدوش کرده و سبب ایجاد تنش در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی است».
وی با تاکید بر اینکه «کره جنوبی یکی از کشور‌های خوشنام دنیا است» به تعاملات ایران و این کشور به خصوص در زمینه فروش نفت اشاره کرد و گفت: «احتمالا با این اقدام کره جنوبی را برای همیشه از دست خواهیم داد.»
این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه «می‌شد مساله آزاد کردن پول‌های بلوکه شده ایران از طرق دیپلماسی حل و فصل کرد» گفت: «این پافشاری‌ها ناشی از تحریم‌ها ثانویه است، زیرا کره جنوبی با توجه به نزدیکی به آمریکا جرات نمی‌کند که مطالبات ایران را بپردازد. ایران نیز با اقداماتی مثل عدم تصویب FATF و عضو نشدن در سوئیفت سبب شده که راهی برای برگرداندن مطالبات ایران باقی نمانده باشد.»
بیگدلی در واکنش به اینکه گفته می‌شود بحث ایجاد آلودگی در خلیج فارس، علت توقیف کشتی بوده و مساله ارتباطی به پول‌های بلوکه شده ندارد، گفت: «این بهانه‌ها قابل پذیرش نیست، زیرا برخورد با مساله آلودگی و نجات اقلیم خلیج فارس از آن حتما متولیان خاص خود را دارد. ضمن اینکه بار این کشتی مواد پتروشیمی بوده و نمی‌توانسته آلودگی ایجاد کند. بر این اساس ربط دادن موضوع به آلودگی و محیط زیست پذیرفته نیست و همه دنیا نیز این طور تصور می‌کند که دلیل اصلی تلاش برای دریافت مطالبات ایران از کره در این تنگنای اقتصادی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: «برخی معتقدند که، چون کره حدود ۷ و نیم میلیارد دلار طلب ایران را نداده و ما هم اکنون برای تامین مالی مساله خرید واکسن کرونا مشکل داریم، نیاز بوده دست به چنین اقدامی بزنیم. این سخن شاید از یک جهت قابل قبول باشد، اما این شیوه با توجه به موقعیت ما در منطقه و حساسیت شرایط درست نیست. نباید فراموش کرد که در موضوع عدم پرداخت مطالبات از سوی کره، ما خودمان نیز برای مسدود کردن همه راه‌های نقل و انتقال مالی مقصر هستیم. کره نمی‌تواند در این شرایط کاری کند و مورد جریمه آمریکا قرار خواهد گرفت. به هرحال این اقدام به ضرر ما است، آن هم در این شرایط منطقه‌ای که آمریکا با این حجم از تاسسات نظامی به منطقه آمده است.»
بیگدلی برای نشان دادن جدی بودن مساله، تاکید کرد: «دقت داشته باشید که اساسا امنیت کره جنوبی زیر نظر و مورد حمایت آمریکایی‌ها است؛ بنابراین اگر برخوردی ایجاد می‌شد، ما را در یک فضای جنگی قرار می‌دهد.»
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر هیات دیپلماتیک کره به هر دلیلی به ایران نیاد یا در جریان رایزنی با ایران به نتیجه مورد نظر خود نرسد، این مساله به کجا ختم می‌شود؟ گفت: «من پیش از این هم بار‌ها گفته‌امکه به شدت با این سیاست انتقام جویانه مخالفم. این سیاست و رویکرد متعلق به قرن نوزدهم است نه الان که دیگر دولت‌ها به سمت خرد و عقلانیت سیاسی حرکت می‌کنند لذا دست بردن به این شیوه‌ها و بیان تهدید‌ها درست نیست.
سیاست در دنیا به سمت عقلانیت می‌رود برای همین هم کره جنوبی اگرچه می‌توانست دست به یک اقدام متقابل بزند و از کشور‌های دیگر نیز کمک بگیرد، تشخیص داد که هیات دیپلماتیک خود را بفرستد.»
وی خاطرنشان کرد: «این رویه ناپسند که ما در سیاست خارجی خود به کار می‌بریم، باید متوقف شود. اینکه ما یک روز نازنین زاغری را برای مطالبات از انگلستان دستگیر کنیم و روز دیگر کشتی کره جنوبی را، یک سیاست ناصحیح و غیرامروزی است. این رویه غیر از بدنامی برای ما دستاوردی ندارد و به خاطر همین رویکرد‌ها است که ما در یک انزوای مطلق سیاسی قرار گرفته‌ایم. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر هیات کره به ایران نیاید و یا در این به نتیجه مناسبی نرسد، کره جنوبی قطعا به تنهایی با اقدام ما مقابله نمی‌کند و از دیگران کمک خواهد گرفت. خود این نیز می‌تواند یک نقطه عطف در برخورد بین ما و مخالفان ما باشد. اگر کره شمالی بخواهد دست به اقدام متقابل بزند قطعا ما را درگیر یک اقدام نظامی خواهد کرد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: