* فریدون مجلسی: ترور فخری زاده تلاش اسرائیل برای ایجاد درگیری بود/ این قضیه تاثیری در بازگشت بایدن به برجام نخواهد داشت/ مذاکره اصلا گزینه جدی نبود
کد خبر : ۲۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷ -28 November 2020

به گزارش آزادی، محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران عصر دیروز ترور شد و بلافاصله بعد از این رویداد تلخ و غافلگیر کننده شاهد تلاش برخی برای بهره‌برداری‌های سیاسی بودیم. هنوز شوک خبر شهادت فخری‌زاده فروکش نکرده بود که آقایان پرچم ضد مذاکره برداشته و مطالبه خونخواهی و انتقام را مطرح کردند.


پاسخ به این اقدام تروریستی به جای خود اما تحت تاثیر قرار دادن فضای سیاسی و دیپماسی کشور به واسطه برخی اهداف سیاسی و جناحی بحث دیگری است. به اضافه اینکه در بیرون از مرزهای ایران نیز خیلی‌ها از جمله اسرائیلی‌ها هرچه در چنته دارند برای مانع تراشی در مسیر احیای برجام و احتمالا تعامل با غرب و آمریکا رو می‌کنند. بر مبنای برخی تحلیل‌ها حتی همین حادثه تروریستی نیز در زمره اینگونه اقدامات قرار می‌گیرد.


از این رو است که بررسی آثار این ترور در آینده برجام و دیپلماسی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین کشورمان در این باره به «آزادی» می‌گوید: «فکر نمی‌کنم تاثیر زیادی داشته باشد. من اصلا به مذاکرات امیدی نداشتم و فکر نمی‌کنم که بایدن هم می توانست موافقتی را در جهت انجام مذاکره جلب کند. چون مذاکره با دولت که معنا ندارد و قبلا هم نتیجه مذاکره آن را دیدم».


وی افزود: «نهادهای قدرت از اول با برجام مخالف بودند و آن را در وضعیتی قرار دادند که اگر ایران از برجام خارج شود، تحریم ها از تعلیق خارج شود. یعنی همین یک خاصیت برای برجام مانده است.»


مجلسی همچنین گفت: «دولت بعدی آمریکا نیز اولا این حادثه را محکوم کردند و ثانیا به اعتقاد من وقتی که مشغول کار شود، به برجام بدون قید و شرط برمیگردد. البته این به معنی برداشتن تحریم ها نیست چون این تحریم‌ها را آغاز تحریم‌های جدید می‌داند. حتی وقتی ترور آقای سلیمانی را محکوم کردند ، در عین حال عملکرد و اقدمات او را هم محکوم کرده بودند».


وی افزود: « به نظر من این مساله نیاز به زمان دارد و این زخم باید التیام پیدا کند». مجلسی در پاسخ به اینکه نقش اسرائیل در این ماجرا چقدر است؟ گفت: « به نظرم این مساله در راستای هدف اسرائیل یعنی ایجاد درگیری در روزهای باقی مانده از دولت ترامپ است».


این کارشناس مسائل بین المللی خاطرنشان کرد: «در ادبیات سیاسی اسرائیل نیز آقان رام هگایی نویسنده کتاب ایران هراسی، صراحتا نوشته که دولت اسرائیل در زمان بوش پسر که احساس کرد روابط ایران و امریکا در مسائل افغانستان رو به بهبود است، امریکا را مجبور کرد تا ایران را بدون اینکه ربطی به قضایای دیگری داشته باشد در محور شرارت قرار دهد و این سرآغاز جدایی در دورانی شد که بیشترین همکاری‌ها بین دو دولت وجود داشت. از آن پس نیز دیگر سیر منفی روابط ادامه داشته است».

برچسب ها: فخری زاده ، ترور
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: