* رامین مهمان‌پرست: زمان باقی مانده تا ۱۴۰۰ برای تعیین تکلیف برجام کافی نیست/ تا قبل از فروردین شاهد هیچ تحولی در سیاست خارجی نخواهیم بود
کد خبر : ۲۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱ -23 November 2020
در گفتگو با آزادی مطرح شد
یک پایگاه خبری آمریکایی از تمایل بایدن به تعیین تکلیف برجام تا قبل از انتخابات ۱۴۰۰ خبر داده، اما کارشناسان سیاست خارجی در ایران معتقدند که این فرصت برای تحقق این مهم کافی نیست.

به گزارش «آزادی»، یک پایگاه خبری آمریکایی به نقل از منابعی آشنا به تفکرات بایدن مدعی شده است که جو بایدن به دنبال بازگشت به برجام در فرصت باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری ایران است.
این گزارش می‌گوید، دلیل «بازگشت پاک» آمریکا به برجام در ازای بازگشت ایران به محدودیت‌های خود تحت توافق، قبل از هرگونه مذاکره گسترده برای توافقی دیگر، این است که پنجره عقب راندن ایران از توسعه فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، که در خلال سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران به وجود آمده است، کوتاه است.
این گزارش از قول «وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا می‌گوید که ایران تابستان سال بعد انتخابات برگزار می‌کند و احتمالا یک رئیس جمهور از جناح مقابل تیم فعلی در ایران پیروز انتخابات خواهد شد و حسن روحانی (رئیس جمهور به گفته آن‌ها حامی تعامل) نمی‌تواند برای یک دوره دیگر نامزد انتخابات شود.
رویکرد این گزارش در واقع همان چیزی است که دولت حسن روحانی در تهران انتظار آن را می‌کشد و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کند. میل و اشتیاق دولت مستقر به احیای برجام در فرصت باقی‌مانده تا انتخابات ۱۴۰۰ موضوعی نیست که کسی قادر به انکار باشد. اظهارات اخیر شخص رئیس جمهور درباره اینکه اجازه فرصت سوزی در این باره را نمی‌دهند، تاکید محمدباقر نوبخت بر اینکه خواست مردم لغو تحریم‌ها است و اظهاراتی از این دست نشانگر جدی بودن این رویکرد است.
نکته قابل توجه، اما امکان سنجی تحقق این مهم در عرصه عمل است. به اعتقاد کارشناسان و تحلیل‌گران حوزه سیاست خارجی زمان باقی مانده از عمر دولت روحانی برای احیای برجام کفایت نمی‌کند.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفتگو با «آزادی» به ناکافی بودن زمان باقی مانده از عمر دولت فعلی اشاره کرد و گفت: «روی کار آمدن بایدن در آمریکا تا اوایل بهمن ماه زمان خواهد برد. به این ترتیب ظرف سه ماه آینده هیچ تغییر و تحولی در راستای احیای برجام مشاهده نخواهد شد».
وی افزود: «مساله قابل توجه این است که به محض ورود بایدن به کاخ سفید نیز مساله ایران و برجام در اولویت قرار نخواهد گرفت. رئیس جمهور جدید آمریکا ابتدا باید تکلیف کابینه و همکاران خود را روشن کند و پروسه این کار حدود دو ماه زمان خواهد برد. بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که تا قبل از فروردین سال ۱۴۰۰ شاهد تعیین تکلیف در زمینه برجام باشیم».
مهمان‌پرست همچنین گفت: «به این ترتیب دولت روحانی چیزی حدود دو یا سه ماه زمان دارد که با دولت جدید در آمریکا تعامل کرده و وضعیت برجام را مشخص کند. برخی از حامیان دولت به این مساله امیدوارند که دولت حتی بعد از انتخابات نیز عملا تا اواخر مرداد سال ۱۴۰۰ در قدرت است و می‌تواند از این فرصت استفاده کند، اما بعید است که دولت بایدن بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات و در صورت پیروزی جریان رقیب روحانی مایل به ادامه کار با او باشد. به عبارتی فرصت اصلی برای این مساله از فروردین تا خرداد ۱۴۰۰ است».
وی این زمان کوتاه را نیز چندان قابل اعتنا ندانست و گفت: «در این دوره نیز فضای سیاسی ایران کاملا تحت تاثیر انتخابات قرار می‌گیرد و دولت با موضوعات دیگری مثل مسائل اقتصادی، مدیریت کرونا و ... نیز دست به گریبان است که از تمرکز آن بر سیاست خارجی می‌کاهد. ضمن آنکه بایدن نیز بعد از آغاز فعالیت باید به ترتیت اولویت برنامه‌های خود را پیش برده و به امور رسیدگی کند و چنانچه به نظر می‌رسد مساله ایران و برجام در اولویت نخست آمریکا قرار ندارد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: