* نایب رئیس کمیسیون بهداشت: بخشی از انتقادات ملک‌زاده وارد است / مسئولیت عدم موفقیت در مقابله با کرونا فقط بر دوش وزیر نیست / کم‌کاری و سهل‌انگاری سایر اعضای ستاد را پای وزارت بهداشت ننویسیم
کد خبر : ۲۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲ -22 November 2020

به گزارش آزادی، استعفای ملک‌زاده از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت سر و صدای بسیاری به پا کرد و عملکرد وزارت بهداشت و شخص وزیر یک بار دیگر زیر ذره‌بین قرار بگیرد. آقای وزیر پیش از این نیز به خاطر آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا که روز به روز بیشتر می‌شود و همچنین رویه گله گذاری‌های عمومی و عدم اتخاذ سیاست‌های کارآمد مورد انتقاد بود. حالا که معاون وی در نامه استعفا از گوش ندادن به حرف متخصصان، برگزار نکردن جلسات معاونین، دخیل کردن طب سنتی، تعجیل در افتخار به واکسن ایرانی و ... می‌گوید، یک بار دیگر تمام نگاه‌ها به سوی سعید نمکی برمی‌گردد. وزیری که تا کنون بارها شایعه استعفای او بر سر زبان افتاده و تکذیب شده است.


سید محمد پاک‌مهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اما عملکرد وی را چندان هم ضعیف نمی‌داند. او بخشی از انتقادات ملک‌زاده را پذیرا است اما معتقد است که عدم موفقیت ستاد مقابله با کرونا به خاطر درست عمل نکردن مجموعه اعضای آن است و نباید مسئولیت آن را بر دوش وزیر انداخت.


وی در گفت‌وگو با «آزادی» و در پاسخ به اینکه انتقادات ملک زاده نسبت به وزیر بهداشت در نامه استعفا چقدر مورد تایید است؟ گفت: «برای صحبت در این باره باید مطمئن بود که ایشان اول عزل شده با اول استعفا داده است. به هر حال در این زمینه هم بحث استعفا مطرح است و هم عزل. من نمی‌دانم که کدام یک تقدم داشته است و بر مبنای آن باید صحبت کرد».


وی افزود: «بخشی از صحبت‌های آقای دکتر ملک زاده قابل تایید است اما تمام آن نه. مثلا انتقاد به ورود طب سنتی در بحث کرونا داشتند اما قانون برنامه توسعه پنجم و ششم و قانون مصوب مجلس ماده 86 و 89 به صراحت وزیر بهداشت و درمان را موظف کرده که از ظرفیت‌های طب سنتی ایران استفاده کند و این در حیطه وظایف وزیر است و اگر به آن قانون عمل نکند، تخطی شده است».


این نماینده مجلس انتقادهای ملک زاده درباره عدم توجه به نظر متخصصان را نیز وارد ندانست و گفت: « قطعا آقای وزیر در حوزه مشورت گیری از نظر صاحبان نظران استفاده کرده است، اما شاید در سطح مورد انتظار آقای ملک زاده نبوده است. بر این اساس می‌توان گفت که بخشی از انتقادات آقای ملک زاده وارد است اما بخشی از آن نیز وارد نیست.»


وی همچنین گفت: « آقای وزیر شخصا بهتر از هر کسی می‌تواند در این زمینه پاسخ دهد اما من به عنوان عضوی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نمی‌توانم زحمات فراوان دکتر نمکی و تیم کاری او را نادیده بگیرم. می‌دانم که حضور مستمری در میدان داشتند و با دغدغه و احساس مسئولیت بالا در کنار معاونین دلسوز خود عمل کرده‌اند. همچنین در کمیسیون‌های مجلس حضور مستمر داشته‌اند و نمی‌توان زحماتشان را نادیده گرفت.»


وی تاکید کرد: « بحث سیاست‌ها در مقابله با کرونا به غیر از چین در اکثر کشورها از جمله ایران موفق نبوده و خوب جواب نداده است. آمار تلفات در اکثر کشورهای دنیا نشان دهنده ناموفق بودن سیاست‌ها در حوزه‌های بهداشت محور و درمان محور است».


این نماینده مجلس در دفاع از عملکرد وزارت بهداشت در این زمینه گفت: « در کشور ما نیز دکتر نمکی و تیم کاری ایشان زحمات بسیاری کشیدند و تلاش کردند، حضور مستمر و مدام در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی داشتند. باید توجه داشت که بحث مقابله و مبارزه با کرونا محدود به وزارت بهداشت نیست. برای مقابله با این ویروس ستادی تشکیل شده و هر کدام از اعضای ستاد وظایفی دارند. وقتی می‌توان گفت موفق عمل شده که همه اعضای ستاد به خوبی به وظیفه خود عمل کنند».


وی تاکید کرد: «کوتاهی‌های اعضای دیگر ستاد، کم‌کاری یا سهل‌انگاری‌های آنان را نمی‌توان و نباید بر دوش وزارت بهداشت انداخت. قصور سهوی یا تعمدی اعضای ستاد ملی و ستادهای استانی مقابله با کرونا باید در جای خود مورد توجه قرار بگیرد و همه باید پاسخگو باشند. اگر قرار است کسی که ماسک نمی‌زند، جریمه شود چه کسی باید جریمه کند؟ این وظیفه وزارت بهداشت است؟ اگر قرار به ممانعت از برگزاری عروسی، عزا، نمازها به صورت جماعت است یا مسافرت‌‌ها است کدام دستگاه‌ها باید ورود کنند؟ مشخص است. اگر تصمیمات ستاد مقابله با کرونا تاثیرگذاری لازم را نداشته و موفق نبوده است و آمار ابتلا و فوتی‌ها هر روز بیشتر می‌شود، صرفا وزارتخانه مقصر نیست. نباید همه تقصیرها را گردن وزیر انداخت.»


پاک‌مهر ادامه داد: «به اعتقاد من آقای وزیر و تیم کاری او تا اینجای کار نمره قابل قبولی گرفته‌اند و نباید فراموش کرد که موفقیت در رابطه با شکست زنجیره انتقال مرهون تلاش همه اعضای ستاد و محصول ورود جدی و باانگیزه همه اعضای ستاد است».


وی خاطر نشان کرد: «نکته دیگر این است که توجه داشته باشیم در مقابل چه بیماری قرار داریم. بیماری که هنوز شناخته شده نیست و رفتارهای پنهانی بسیاری دارد، مرتب در حال تغییر است و درمان قطعی و واکسن خاص ندارد. بنابراین با ویروسی مواجه هستیم که نه تنها جامعه بهداشت و درمان در کشور ما بلکه کل دنیا از درمان قطعی آن عاجر مانده است. بنابراین این استعفاها و مشکلاتی که گاها در حوزه نظام سلامت در کشورها و کشور ما رخ می‌دهد امری طبیعی است»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: