* ندیمی: مجلس یازدهم از جهات مختلف ضعیف است/ درک موضوع به معنی نمک پاشیدن بر زخم مردم نیست/ این مجلس نه کارنامه دارد نه برنامه
کد خبر : ۲۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ -17 November 2020

به گزارش «آزادی»، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس صبح یکشنبه در نطق پیش از دستور خود برای چندمین بار به دولت تاخت. وی در حالی بخش‌های مختلف اقتصادی دولت را مسبب وضع موجود دانست و نقش تحریم و مسائل و فشارهای بیرونی را نادیده گرفته که انگار نه انگار خود و همکارانش با وعده رفع همین مشکلات توانستند به بهارستان راه یابند. آقای رئیس مجلس که عمدتا سرگرم بازدید و سفر و کارهایی است که به چشم می‌آید نگفت که نهاد تحت مدیریت وی از امکانات و اختیارات خود برای ساماندهی به این اوضاع چه کرده است.


این درحالی است که بسیاری از کارشناسان و متخصصان امر عملکرد مجلس را در چندماه گذشته بسیار ضعیف دانسته و معتقدند که آقایان به جای ارائه راهکار و حل مشکلات سرگرم برنامه ریزی برای 1400 بوده و از همین رو با اظهارات مثلا انتقادگونه خود نمک بر زخم مردم می‌پاشند.


یکی از این کارشناسان ابوذر ندیمی، نماینده پیشین مجلس و مشاور نوبخت در سازمان برنامه و بودجه است. او در گفت‌وگویی با «آزادی» درباره ظرفیت‎های مجلس در زمینه مدیریت شرایط اقتصادی کشور، گفت: «به طور طبیعی مجلس در دیدگاه قانونی و نظارتی محدود به قانون اساسی است. یعنی باید قبول کرد که نمایندگان نبایند طرح‌هایی که مثلا با اصل 75 یعنی مغایرت دارد – طرح‌هایی که بار مالی بدون تعیین محل دارد – را مصوب کنند. این به معنای آن است که مجلس باید در مصوبات خود استراتژی و تاکتیک را بر اساس اولا نیازها و معیشت و دوما راهکارهای قانونی از جمله بودجه استوار کند».


وی ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم طی ماه‌های گذشته نیز گفت: « دیدیم که مجلس محترم چند کارت زرد گرفت مثلا در موضوع استیضاح یا نوع ادبیات غیرفاخر به کار رفته در پارلمان. همچنین چند برگشت داشت مثلا در مساله مسکن خالی یا موضوع مربوط به کوپنی شدن و ...».


این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: « مجلس باید بیش از آنکه پرداخت‌های آنی، فوری و فوریتی داشته باشد به موضوعات و چالش‌ها از سوی راهکارها عنایت کند. مثلا در مورد بودجه منابع واقعی باید هدف باشد نه منابع مشکوک الوصول یا محتمل التحقق. مجلس باید دقیق‌تر وارد شود و ترکیب کمیسیون‌های اصلی مثل کمیسیون اقتصادی و بودجه یا کمیسیون‌های تخصصی در موضوعات و موقعیت‌های مختلف باید کارشناسانه باشد و دید کلان داشته باشد. من به عنوان کسی که د‌ه‌ها سال از طرف ملت یا دولت در پارلمان بوده و همچنین در سازمان برنامه و بودجه بوده‌ام؛ رفتارهای اخیر مجلس را با بن ‌ست واقعی روبه‌رو می‌دیدیم چراکه بیش از متکی به راه‌حل باشد متکی بر احساس از جهت درک موضوع بود».


وی خاطرنشان کرد: «درک موضوعی مثل اینکه مردم مشکل دارند به معنی آن نیست که همه چیز با انتقاد حل می‌شود. اینکه ما تریبون را تبدیل به فحش دادن و گیر دادن کنیم که مشکل را حل نمی‌کند. آنچه که مهم است راهکارهایی است که در ظرفیت قانون اساسی پیشنهاد شود. بنابراین متاسفانه کارکرد پارلمان در این چند ماه حداقل از نظر کارنامه محل تامل است. هرچند که در برنامه هم مردم احساس نمی‌کنند مشکلات در حل شدن است بلکه احساس می‌کنند که برای انتخابات آینده برنامه‌ریزی می‌شود».


مشاور نوبخت در سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: «رویکردهای انتقادی بدون راهکار یا با حب و بغض انتظار مردم نیست. ظرفیت پارلمان این است که محل گفت‌وگوی عقول و تجارب و فنون باشد. یعنی مجلس را باید با فن و تجربه و عقل اداره کرد نه رویکرد شعارگرایانه که بیش از حل مساله نمک بر روی زخم مردم است».


وی افزود: « از نظر بنده ظرفیت قانون برای اقدام مجلس وجود داد اما مجلس به افراد کاربلدی که سوابق پارلمانی و بودجه‌ریزی یا کارشناسی واقعی در موضوعات مختلف داشته باشند، نیاز دارد اما الان این فقر کاملا محسوس است. یکی از کمبودها این است که تریبون‌ها در اختیار چندنفری بیش نیست. از سوی دیگر کمیسیون ها نیز بیش از آنکه تخصصی باشد، اختصاصی است. بخشی از افرادی که تحصیلات دارند هم تجارب کافی را ندارند. مثلا اظهار نظر کردن در مورد بازار سرمایه چه از سوی دولت و چه از سوی مجلس باید خیلی با ملاحظه باشد. زیرا ما با یورش طبقه متوسط و حتی مادون متوسط به بازار سرمایه مواجه هستیم که بیش از آنکه حرفه‌ای باشد تمایلات مدیریت منابع دارند. یعنی با توجه به مشکلات موجود می‌خواهد ارزش پول خود را حفظ کند ما با یک اظهارنظر و سر و صدا بخشی از سهام می‌ریزد. یا مثلا در خصوص سودبانکی هنوز بسیاری از نماینده‌ها آنچه که سپرده‌گذار می‌گیرد را سود تلقی می‌کنند. در حالی که از نظر اقتصاد این سود نیست بلکه بخشی از ارزش پولی است که از دست می‌رود. توضیح اینکه پولی که امروز به بانک سپرده می‌شود یک کارایی و اثر دارد اما وقتی چند سال بعد دریافت می‌شود در واقع یک عدد به او برگشت داده شده و اثری وجود ندارد. مثلا اگر با صد تومن می‌شود امروز یک آدامس خرید، 5 سال بعد نمی‌شود. این درحالی است که تسهیلات‌گیرنده چند برابر از طریق تسهیلات ارزان به ثروت خود افزوده و بانک هم سود خود را می‌گیرد و فقط سپرده‌گذار است که شاهد آب رفتن پول خود است. متاسفانه هنوز نمایندگان بسیاری درباره سود بانکی حرف می‌زنند درحالی که متوجه نیستند، سپرده گذاران باید دارای حداقل عقل باشند و بدانند سپرده پول به بانک یعنی یک چندم نمودن اثر آن».


این نماینده پیشین مجلس تاکید: «بنابراین معتقدم که مجلس از نظر دیدگاه ، بینش، اداره و تعامل با قوا ضعیف است و حتی در تعامل با شورای نگهبان هم ندارد. مثلا در همین طرح اخیر که رد شد با توجه به اینکه شورای نگهبان الحمدلله ارتباط خوبی با مجلس کنونی دارد، می‌شد قبل از آنکه طرح به صحن بیاید و این انتظار ایجاد شود که چند هزار تومان به یارانه اضافه می‌شود، با شورای نگهبان تعامل می‌کردند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: