* واعظ آشتیانی: دولت در کنترل کرونا مماشات می‌کند / تسری بیماری بیش از تعطیلی هزینه دارد/ بخشی از مردم در مقابل راهکاری دولت مقاومت می‌کنند
کد خبر : ۲۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱ -15 November 2020

به گزارش «آزادی»، به گفته آقای روحانی محدودیت‌های جدی‌تری برای مقابله با کرونا از اول آذر به اجرا درخواهد آمد و این درحالی است که بسیاری از کارشناسان و متخصصان به جای این محدودیت‌ها، تعطیلی را پیشنهاد می‌کنند. مشخصا مجمع نمایندگان تهران و شورای شهر تهران که اتفاقا دو گرایش سیاسی متفاوت و رویکردی متفاوت نسبت به دولت دارند، بر ضرورت تعطیلی دو هفته‌ای تهران تاکید کردند. گوش دولت اما بدهکار این حرف‌ها نیست وکار خود را می‌کند. پرهیز از تعطیلی و ایجاد وقفه در مراودات اقتصادی معمول دلیل روشنی دارد و آن هم هزینه‌بر بودن آن برای دولت است. گذشته از اینکه تامین این هزنیه وظیفه دولت است، می‌توان با رویکردی تعاملی‌تری پذیرفت که دولت مستقر به خاطر تنگناهای ناشی از تحریم و ... توان این کار را ندارد. نکته قابل تامل اما این است که مماشات در کنترل کرونا نه تنها موجب صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها نشده بلکه با تداوم این بیماری و افزایش بار هزینه‌های درمانی شاهد بدترشدن وضعیت هستیم. ضمن اینکه انتقادها به عملکرد دولت هر روز بیشتر شده و از دولت روحانی کی دولت منفور در جامعه ساخته است که این به طور قطع بروز چنین احساسی در جامعه هزینه‌های اجتماعی و سیاسی در پی دارد.


امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با «آزادی» و در ارزیابی عملکرد دولت در زمینه مقابله با کرونا به تعامل دوسویه مردم و دولت در هفته‌های نخست اشاره کرد و گفت: «بعد از نوروزشاهد عوارض اقتصادی بسیاری بودیم. ضمن اینکه در ایران هم مثل کل دنیا تصور شد کرونا ضعیف شده لذا مردم یکباره رها شدند و این تبعاتی داشت». وی افزود: «برداشت مردم این است که وزارت بهداشت می‌تواند و تلاش دارد که سازوکار مناسب برای مقابله با کرونا را به کار گیرد اما از سوی دولت پشتیبانی نمی‌شود».


واعظ آشتیانی ادامه داد: «مشکل دیگر این است که بخشی از مردم نگران معاش خود بوده و حتی برخی می‌گویند که انتهای این موضوع مرگ است و تامین معاش خانواده را در اولیت قرار می‌دهند. این عده فکر تعهدات مالی، اجاره خانه، معاش خانواده و ... هستند و کنترل این مردم با ایجاد محدودیت‌ وطرح‌های مختلف ساده نیست. به خصوص با طرح‌هایی مثل جریمه کردن افراد ماسک نزده که قابلیت اجرا هم ندارد».


وی با تاکید بر اینکه «مشکل فعلی دو سویه نبودن تعامل مردم و دولت در مقابله با کرونا است»، گفت:« بخشی ازمردم که با چالش‌های اقتصادی مواجه هستند، در مقابل طرح‌های دولت مقاومت می‌کنند. در این شرایط دولت باید به فکر حل چالش‌های اقتصادی مردم باشد وبرای حل مشکلات آنان راهکار داشته باشد. به هرحال جهش کرونا شوخی بردار نیست. با تسری این ویروس قتل عامی در حال ایجاد است که دولت باید بر مقابله با آن راهکار مناسب را بیابد. ما انتقاد می‌کنیم که به راهکارهای وزارت بهداشت توجه نمی‌شود اما این مساله هم مطرح است که شاید وزارت بهداشت به ابعاد اقتصادی راهکارها توجه ندارد».


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که هزینه تعطیلی برای دولت بهشتر است یا هزینه عدم تعطیلی گفت: « الان دو هفته است که می‌گویند محدودیت‌های جدی اجرا می‌کنیم و مدام عقب می‌افتد. این یعنی دولت برای خود زمان می‌خرد و این تبعاتی دارد. دولت هر چه که مماشات کند، هزینه خود را بالا می‌برد.اگر بیاید با توجه به چالش‌های اقتصادی که بخشی از مردم دارند، قدری هزینه کرده و مانع پیشروی هرچه بیشتر کرونا شود، یک بار هزینه شده اما اگر این کار را نکند، در صورت تسری بیماری و بالا رفتن هزینه درمان کار بسیار دشوارتری خواهد داشت».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: