* هاشمی‌طبا: پیروزی بایدن شانس اصلاح طلبان را افزایش نمی‌دهد/ برای مذاکره به رئیس جمهور دیپلمات نیاز نداریم/ ظریف برای ریاست جمهوری باید توانایی‌های بیشتری داشته باشد
کد خبر : ۲۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ -14 November 2020

به گزارش «آزادی»، انتخابات در آمریکا به یک چالش جدی تبدیل شد و دونالد ترامپ هنوز کوتاه نیامده است. اینجا در تهران اما سیاسیون مشغول تنظیم سیاست‌ها و مواضع خود بر اساس پیروزی بایدن هستند. شاهد آنکه «مذاکره» دوباره به یک بحث جدی بین اهالی این حوزه و رسانه‌ها تبدیل شده و برخی گمان می‌کنند که این امر برگ برنده اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو است. برخی دیگر حتی کاندیدای متناسب با این شرایط را برگزیده و از محمد جواد ظریف به عنوان بهترین فرد برای ورود به این عرصه یاد می‌کنند. ضمن آنکه باور دارند با پیروزی بایدن شانس وی برای موفقیت بیش از قبل است.


گزاره کاندیداتوری ظریف اما مخالفانی نیز دارد؛مخالفانی با دلایل مختلف. مثلا برخی از اصلاح طلبان مثل طیف نزدیک به عارف به مخالفت پرداخته و طرح این موضوع را پوست موز انداختن زیرپای ظریف می‌دانند زیرا می دانند که با ورود وی به انتخابات، شانسی نخواهند داشت. برخی دیگر مثل کارگزارانی‌ها به دنبال معرفی نامزد حزبی و ایجاد دولت تکنوکرات هستند و از ظریف استقبال نمی‌کنند. این گروه در بدترین حالت ممکن هم به ائتلاف با غیراصلاح‌طلبی فکر می‌کنند که به قدر علی لاریجانی با نهادهای قدرت در مجموعه حاکمیت تعامل داشته باشد، نه ظریف.


برخی دیگر از مخالفان کاندیداتوری ظریف اما اصولگرایان هستند. از اصولگرایانی که مثل شریعتمداری مدیرمسئول کیهان کلا با مذاکره مشکل دارند و قصاص ترامپ را شرط آن می‌دانند تا اصولگرایانی مثل حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موئتلفه که مذاکره در صورتی پذیرا هستند که تیم مذاکره کرده برآمده از جریان خودشان باشد.


سید مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله مخالفان ظریف است. او در پاسخ به این پرسش «آزادی» که آیا ریاست جمهوری بایدن در آمریکا این ضرورت را ایجاب می‌کند که در ایران یک دیپلمات رئیس جمهور شود؟ گفت: « نه. مساله ظریف یا فرد دیگری نیست. مساله سیاست‌های کلی آمریکا و سیاست‌های کلی ما است. البته اگر فرد توانمندی در امر دیپلماسی و مذاکره رئیس جمهور شود، خوب است اما این تنها ضرورت قابل توجه نیست».


وی مطرح شدن دوگانه مذاکره یا عدم مذاکره را به عنوان محور اصلی رقابت‌ها در خرداد 1400 غیرمحتمل دانست و گفت: «اولا که معلوم نیست آن‌‌ها چه رویکردی خواهند داشت. دوما هر کسی که رئیس جمهور باشد شخصا قرار نیست مذاکره کند. این تیم‌های مذاکره کننده هستند که وارد عمل می‌شوند و بر اساس خط و مشی کلی کشور هم مذاکره می‌کنند. طبیعی است که هر کسی رئیس جمهور شود و تیم مذاکره کننده خوبین نداشته باشد، خاصیتی ندارد اما این به معنی آن نیست که ظریف باید رئیس جمهور شود. مساله تعیین کننده این است که آیا ظریف ویژگی‌های دیگری هم برای قرار گرفتن در جایگاه رئیس جمهور دارد یا خیر».


این عضو حزب کارگزاران ادامه داد: «به اضافه اینکه سرنوشت کشور ما به مذاکره گره نخورده است. قطعا برای مذاکره به تیم مذاکره کننده خوب نیاز داریم اما این دلیل نمی‌شود که یک مذاکره کننده خوب رئیس جمهور شود. رئیس جمهور باید از هر لحاظ توانایی لازم را داشته باشد».


وی درباره اینکه آیا طرح موضوع «مذاکره» در انتخابات 1400 به اصلاح طلبان کمک می‌کند؟ گفت: «خیر. هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا دنبال مذاکره هستند و این روش را در قالب برجام قبول دارند. در واقع موضع هر دو یکی است و قصد ندارند که در مقابل آمریکا کوتاه بیایند. مشکل ما این است که در مقابل تحریم‌ها در داخل ایران سیاست های متفاوت و مناسبی نداریم که مسائل را حل و فصل کند. ما رئیس جمهوری نیاز داریم که بفهمد شرایط تحریم چیست و بر اساس آن سیاست‌های داخلی را تنظیم کند».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: