* سفیر ارمنستان: ترکیه عامل تنش در قفقاز جنوبی است
پ
کد خبر : ۲۱۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹ -17 October 2020
سفیر ارمنستان در فرانسه دولت ترکیه را متهم به دخالت نظامی در مناقشه قره‌باغ کرد.
به گزارش «آزادی» ، "هاسمیک تولماجیان" روز شنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گفت: "توسعه طلبی ترکیه بر همه روشن شده است. این توسعه طلبی در سوریه آغاز شده و در قبرس، یونان، لیبی و شرق مدیترانه ادامه یافته و اکنون به قفقاز جنوبی رسیده است و من متقاعد شده ام که در این نقطه هم متوقف نخواهد شد."

این دیپلمات ارمنستانی اشاره کرد که انتقال تروریست های افراطی از سوریه به جمهوری آذربایجان توسط ترکیه و از طریق خاک این کشور مورد تأیید فرانسه، روسیه و آمریکاست.

خانم تولماجیان بیان کرد که عملاً به جهت دخالت هواپیماهای اف-۱۶ و پهبادهای ترکیه، جمهوری آذربایجان توانسته است به برتری هوایی در نبرد نظامی با ارمنستان دست یابد؛ هرچند در نبرد زمینی هیچ موفقیتی نداشته است. این هواپیماهای اف-۱۶ توسط دولت آمریکا به ترکیه فروخته شده اند و به طور پیوسته حریم هوایی ارمنستان را نقض می کنند.

شایان ذکر است که در مورد پهبادهای ترکیه، دولت کانادا بیان کرده که در اعتراض به استفاده از پهبادهای ترکیه در مناقشه قره باغ، این کشور دیگر تجهیزات الکترونیکی و دوربین های مخصوص کانادایی را که ترکیه در ساخت پهبادهایش استفاده می کند به این کشور نخواهد فروخت.

تولماجیان در مورد ریشه ها و علل همکاری راهبردی بین ترکیه و جمهوری آذربایجان، افزود: "ترکیه و جمهوری آذربایجان روابط دیرینه ای دارند و خود را دو دولت برای یک ملت قلمداد می کنند. تقارب زبان شناختی و قومیتی نیز این رابطه را تقویت کرده است. ترکیه یک حمایت کامل و بی قید و شرط از جمهوری آذربایجان به عمل می آورد و مقامات آذربایجانی نیز همواره مراتب تشکر خود را از این کمک هه اعلام کرده اند."

در این مصاحبه بخشی از اظهارات الهام علی اف پخش شد که وی گفته بود که جمهوری آذربایجان برخی تجهیزات نظامی را از ترکیه خریداری کرده است همانگونه که تجهیزات نظامی را از روسیه و اسرائیل و سایر کشورها خریده است و در نتیجه، ترکیه نقش مستقیم در مناقشه قره باغ ندارد. در عین حال سفیر ارمنستان در فرانسه این سخنان را رد و اظهار کرد: اظهارات مقامات آذربایجانی با نظر جامعه جهانی در تضاد است و حضور نیروهای ترکیه و تروریست های افراطی در مناقشه قره باغ توسط جهانیان تایید شده اند.

چندی پیش، وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در مصاحبه ای با فرانس ۲۴، دولت ترکیه را عامل تنش در منطقه قفقاز جنوبی خوانده بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: