* انتظار طبیعی است که حوزه علمیه به راه حل فکر کند
پ
کد خبر : ۲۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ -06 October 2020
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ارائه راه حل برای مشکلات را انتظاری طبیعی دانست و گفت: این مسائل باید فهرست و معرفی شود و عده‌ای در مسیر حل این‌ها حرکت کنند.
به گزارش «آزادی» ، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست مسئولان مراکز رشد و نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در جلسه اولی که بنده قبل از انتصاب خود به ریاست دفتر خدمت مقام معظم رهبری حاضر شدم، ایشان بر نقش مؤثر دفتر تبلیغات اسلامی بر حرکت و پویایی حوزه تأکید کردند و فرمودند: دفتر همیشه پیشرو و صاحب ابتکارات بوده است.

وی مسأله محوری و قطب‌های فکری و فرهنگی را شاهد مثال این پویایی دانست و گفت: اگر میز‌ها و قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تشکیل نمی‌شد، به اذعان دوستان، ما دچار رکود و ایستایی می‌شدیم، اما وجود این‌ها باعث تفکر پویا و خلاقیت در سطح دفتر شده است؛ مرکز رشد و نوآوری نیز می‌تواند مانند همین قطب‌ها دریچه‌ای باشد تا هوای تازه‌ای را به سازمان وارد کند و افق گشایی تازه‌ای را در زمینه‌های متفاوت از خود بروز دهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نوآوری و ابداعات و خلاقیت در حوزه علوم اسلامی و انسانی با سایر حوزه‌ها را متفاوت و تجربه نشده دانست و تصریح کرد: در حوزه‌هایی مثل پزشکی، صنعت و مهندسی تجربیات و راه‌های رفته‌ای وجود دارد، اما در حوزه علوم انسانی و اسلامی این موضوع نوآوری، بحث جدیدی است که تجربه‌ای در آن وجود ندارد، لذا دقت بیشتری را طلب می‌نماید، البته بسیار مهم است که بحمدالله نیرو‌های ما و کسانی در این مرکز نوآوری دفتر فعالیت می‌کنند که با جنس کار و ادبیات اولیه آن آشنا هستند.

وی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که در سطوح مختلف نظام وجود دارد، افزود: ما در سطوح مختلف اجرا و مدیریت نظام در حوزه‌های گوناگون بعضاً مشکلاتی داریم که حوزه باید برای حل آن‌ها وارد شود و برنامه عملیاتی حل مشکل ارائه دهد، زیرا شاهدیم پس از انقلاب هم مدیران و کادر اجرایی و هم متخصصین در حوزه‌های مختلف تربیت شده اند و باید تیم ایده‌های مختلفی تشکیل و به شکل چند وجهی روی این مسائل متمرکز شوند و با مشورت حاکمیت راه حل ارائه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: ارائه راه حل عینی و عملیاتی برای مشکلات نظام در ساحت‌های مختلف مثل حوزه فرهنگ، آموزش و پرورش و مهندسی فرهنگی کلان کشور و مشکلات فراوانی که در سایر عرصه‌ها وجود دارد، خدمت بسیار بزرگی به شمار می‌رود.

وی به ظرفیت‌های علمی حوزه اشاره کرد و گفت: باید لجنه‌های علمی تشکیل شود؛ در مسیر تولید راه حل برای مشکلات نظام باید به این سوالات پاسخ داد که عملیاتی سازی منویات نظام و طرح‌های اجتماعی ملی با چه موانعی روبرو می‌شود و نظام چگونه می‌تواند این موانع عملیاتی کردن را برطرف کند؟ چه اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی باید انجام شود؟ و چه مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی روبروی این اقدامات وجود دارد؟

وی ارائه راه حل برای مشکلات را انتظاری طبیعی دانست و گفت: این مسائل باید فهرست و معرفی شود و عده‌ای در مسیر حل این‌ها حرکت کنند و این، یک انتظار طبیعی از حوزه است که به حل این مشکلات و مسائل فکر کند و راه حل ارائه دهد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، موضوعات و مسائلی که در سطح قطب‌های فکری و فرهنگی و میز‌های این دفتر مطرح و فهرست شده را اندوخته‌ای ارزشمند برای دفتر ارزیابی و خاطرنشان کرد: دست ما در میز‌های دفتر پر از فکر، ایده و بسته اقدام است که باید فرآوری شود و به عنوان موضوع برای ایده پردازی عملیاتی و محور خلاقیت و نوآوری به کار گرفته شود؛ به عنوان مثال، طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که اهدافی داشت، و سایر اقدامات عملیاتی ما باید نقد و درباره اش ایده پردازی شود؛ همچنین ما باید به سمت کار‌هایی برویم که خروجی اش ملموس باشد و به تقویت فرهنگ دینی منجر شود.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: