* ژاپن رکورددار جهان از نظر تعداد سالمند
پ
کد خبر : ۲۰۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ -21 September 2020
وزارت امور داخلی ژاپن اعلام کرد این کشور با پشت سر گذاشتن ایتالیا رکورددار جهان از نظر تعداد سالمند نسبت به جمعیت، در جهان شده است.
به گزارش «آزادی» تلویزیون دولتی ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد طبق این گزارش تعداد افراد ۶۵ سال و بالاتر تا سه شنبه گذشته ۳۶ میلیون و ۱۷۰ هزار نفر بوده است این تعداد نسبت به سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر افزایش داشته است.

نسبت سالمندان در ژاپن به کل جمعیت با رکورد ۲۸.۷ درصد نسبت به سال گذشته ۰.۳ واحد درصد افزایش داشته است این افزایش تا حدی به علت کاهش ۲۹۰ هزار نفری جمعیت در ژاپن است.

داده‌های سازمان ملل همچنین نشان می‌دهد نسبت سالمندان در ژاپن در جهان بالاترین و بیش از ۵ واحد درصد بیشتر از ایتالیا است.

گزارش‌ها حاکی است روند پیری سریع در ژاپن که به دلیل سرعت بالای رشد اقتصادی و تغییر در ساختار‌های خانوادگی و اجتماعی در دوره پس از جنگ بسیار چشمگیر است به نظر می‌رسد در دوران پساکرونا هم افزایش خواهد یافت.

کاهش نرخ باروری در ژاپن به عوامل مختلفی از جمله تغییر سبک زندگی، ازدواج افراد در سن بالا و موارد دیگر نسبت داده شده است افزایش امید به زندگی یکی دیگر از نیرو‌های محرک روند پیری است ۵۰ سال پیش، امید به زندگی در این کشور حدود ۷۲ سال بود، اما اکنون این رقم به ۸۴ سال صعود کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد جمعیت کودکان ژاپن برای سی و هشتمین سال متوالی در پایان سال ۲۰۱۹ نیز کاهش یافته است یکی از دلایل این کاهش، پایین رفتن آمار ازدواج است دولت ژاپن در سال‌های اخیر برای افزایش جمعیت، تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته است، اما به باور کارشناسان این تسهیلات نیز نتوانسته است جلو رشد منفی جمعیت را بگیرد.

با این حال دولت ژاپن با هدف جبران نیروی کار از ابتدای سال گذشته میلادی اقدام به اجرای قانون جدید مهاجرت کرد بر اساس این طرح، توکیو به خارجیانی که مهارت‌های فنی آن‌ها مشمول ۱۴ زمینه تعیین شده از جمله پرستاری، ساختمان سازی و کشاورزی است اجازه می‌دهد که تا پنج سال در ژاپن اقامت کنند.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، ژاپن ، رکورددار ، سالمند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: