* افزایش ابتلا به کرونا با تغییر رفتارهای اجتماعی
پ
کد خبر : ۲۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ -20 September 2020
رعایت نکردن پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی از طرف عموم مردم در روزها و هفته‌های گذشته موجب شد تا تعداد کشته های روزانه کرونا در کشور یک‌بار دیگر روند افزایشی داشته باشد این در حالی است که کارشناسان حوزه پزشکی هشدار داده‌اند که اگر این روند ادامه داشته باشد و موج سوم شکل بگیرد، مرگ و میرها بسیار بالاتر می‌رود.
به گزارش «آزادی» با درگذشت ۱۶۶ بیمار جدید کووید۱۹ در ۲۹شهریور ۱۳۹۹خورشیدی آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایران از مرز ۲۴ هزار تن گذشت. گزارش سخنگوی وزارت بهداشت دراین زمینه بیانگر آن است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته گذشته به پایین‌ترین میزان خود در ۶ هفته قبل از آن رسیده است. سیما سادات لاری اعلام کرد میزان استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی در حال حاضر ۱۶.۴۵ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۶۴.۲ درصد گزارش شده است که نسبت به هفته ماقبل کاهش ۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی سیر صعودی کرونا و راه های مقابله با آن پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصولگرا

فصل خزان و خستگی از ویروس منحوس

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت:روزنامه صبح نو:اینجا میدان هفتم‌تیر در دل پایتخت است، مردم یکی در میان بدون ماسک از کنار هم عبور می‌کنند. اکثر مغازه‌ها شلوغ است، مغازه‌های اغذیه فروشی شلوغ‌تر، فروشنده‌ها می‌گویند مردم برای تفریح می‌آیند تماشا و تعداد خریدار کم است. کمتر بچه‌ای ماسک به صورت دارد و فروشنده‌ها هم اکثرا انگار از این پوشش خسته شده‌اند و برخلاف چندماه پیش معدود نفرات آن‌ها ماسک زده است. هر چند دقیقه ورودی ایستگاه مترو ازدحام می‌شود که نشان از شلوغی مترو دارد. انگار قانون اجبار استفاده از ماسک در مترو هم کنسل شده است چون افراد زیادی بدون ماسک از در مترو خارج می‌شوند. خبری از فاصله اجتماعی نیست. انگارنه‌انگار که ویروسی به نام کرونا وجود دارد. همه چیز عادی و خیابان شلوغ‌تر از روزهای دیگر به نظر می‌رسد. در یک گزارش میدانی به سراغ برخی شهروندان رفتیم تا بدانیم به نظر آن‌ها دلیل بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی چیست. کرونا داشت اما مسافرکشی می‌کرد، محمد جلالی. سن: ۵۳‌سال. در مسیری که من کار می‌کنم هر روز تعداد زیادی دکتر و پرستار سوار ماشین می‌شوند. گاهی وقت‌ها که با آن‌ها هم کلام می‌شوم متوجه می‌شوم اوضاع نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است. مثلاً چند روز پیش یک پرستار به من می‌گفت سعی کن از اقوام برای یک مدت پول قرض کنی و کار نکنی، کارتان خطرناک است و وضعیت هم روزبه‌روز بدتر می‌شود، ولی ما که نمی‌توانیم کار نکنیم! البته الان کرونا برای همه عادی شده است. یادم می‌آید آن اوایل راننده تاکسی‌ها از جمله خود من دستکش دست می‌کردند، دو لایه ماسک می‌زدند و حتی مسافر کمتر سوار می‌کردند. حالا اکثراً با زدن یک ماسک از خودشان سلب مسوولیت می‌کنند آن هم بیشتر به‌خاطر اینکه مسافر شکایت نکند. به نظرم مردم خسته شده‌اند، کار و کاسبی کساد است. هر روز مایحتاج آدم گران می‌شود. باور کنید دیگر اعصاب نمی‌ماند که حواس‌مان باشد دست‌مان را بشوییم و ضدعفونی کنیم، اصلاً آدم باید برای چه چیزی زندگی کند؟ برای اینکه خودش و خانواده‌اش خوشحال و در رفاه باشند.

آخرین وضعیت واکسن کرونای برنده جایزه مصطفی

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان رسول دیناروند رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی پرداخته و آورد:ساخت واکسن چندین استراتژی بیشتر ندارد و یکی از این استراتژی‌ها زیرساخت است. وی با بیان اینکه این زیرساخت‌ها برای تولید واکسن در ایران وجود دارد، گفت: محققان ایرانی روشی با استفاده از ویروس‌های ضعیف شده برای تولید واکسن را در پیش گرفته‌اند؛ این یک روش قدیمی برای ساخت واکسن محسوب می‌شود. دیناروند در خصوص واکسن روسیه برای پیشگیری از ویروس کرونا خاطرنشان کرد: این واکسن هم اکنون تأییدیه‌های اورژانسی را اخذ کرده است. وی افزود: همچنین دو شرکت چینی هم توانسته‌اند با همین استراتژی، تأییدیه‌ها را دریافت کنند. رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی باتأکید بر اینکه برخی کشورها که تأییدیه اورژانسی دریافت کرده‌اند، اکنون در مراحل کارآزمایی‌هایی هستند، ادامه داد: در کشور چنین زیرساختی وجود ندارد که بتواند تأییدیه اورژانسی دریافت کند. وی با تأکید بر اینکه کشورهای غربی، بودجه‌های سنگینی برای تولید و آزمایش واکسن کرونا اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: هر یک از واکسن‌ها باید مراحل ۱، ۲ و سه را طی کنند تا بتوانیم بعد از طی این مراحل، واکسیناسیون ۷۰ درصدی یک جمعیت را داشته باشیم تا زنجیره انتقال متوقف شود. وی با تأکید بر اینکه باید بدانیم با کدام استراتژی کدام مسیر را برای واکسینه کردن مردم در پیش می‌گیریم، بیان کرد: همچنین کشورهای دیگر نسل‌های جدیدی از تولید واکسن را در پیش گرفته‌اند که پیشرفت آنها شاید کند باشد ولی ظرفیت تولیدشان را بالا می‌رود؛ نسل‌های جدید واکسن ظرفیت تولید بالایی خواهند داشت که امیدواریم در سال ۲۰۲۱ به مرحله واکسینه سازی مردم برسند.

تفاوت های خاص جهش‌های ژنی ویروس کرونا در جامعه ایرانی

خبرگزاری فارس در گزارشی آورد:محققان پژوهشگاه رویان با بررسی جهش‌های ایجادشده در ژنوم سارس-‌کووید ۱۹ در جامعه ایرانی متوجه شدند که برخی از جهش‌های این ویروس تنها در جامعه ایرانی دیده می‌شود. با توجه به همه‌گیری سارس-‌کووید ۱۹ در سراسر جهان، شناخت و بررسی ژنوم (ماده ژنتیکی) آن برای یافتن روش‌های درمانی و کنترل بیماری ضروری است. در این میان توجه به این نکته که ماده ژنتیکی ویروس به سرعت دچار جهش شده و تغییر می‌کند، بسیار مهم است. با هدف شناسایی جهش‌های ایجاد شده در ویروس ‌کووید ۱۹ در مبتلایان ایرانی، مهدی توتونچی، نجمه صالحی، امیر امیری یکتا و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، به مقایسه ژنوم این ویروس در ۲۰ بیمار ایرانی و غیر ایرانی که سابقه مسافرت به ایران یا ارتباط با فردی از جامعه ایرانی را داشتند، پرداختند. نتایج این پژوهش که در مجله یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است، نشان‌دهنده ۴۴ تفاوت در سطح نوکلئوتیدها و ۲۶ تفاوت در پروتئین حاصل بود که به علت جهش (موتاسیون) ایجاد شده بودند. مقایسه این داده‌ها با داده‌های جهانی نشان داد که برخی از این جهش‌ها تنها در جامعه ایرانی دیده می‌شود. بررسی محل جهش‌ها نشان داد که محل قرارگیری آنان روی پروتئین ویروس از بخش متصل شونده به گیرنده‌های سلول انسانی، که با فراهم کردن امکان ورود ویروس به درون سلول‌های انسانی باعث آلوده شده آنها می‌شود، فاصله دارد. نتایج این پژوهش برای طرحی روش‌های تشخیصی اختصاصی، بررسی تغییرات ژنوم ویروس در ایران، پژوهش در خصوص روش‌های درمانی و تولید واکسن برای جامعه ایرانی ارزشمند خواهد بود.

بازرسان بهداشتی ناظر اجرای پروتکل‌ها در مدارس هستند

خبرگزاری دانشجو در گفت و گو با سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت آورد:بازرسان بهداشتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اجرای جامع و دقیق پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مدارس واقع در منطقه زیر پوشش خود نظارت می‌کنند. درباره نظارت روی رعایت پروتکل ها در مدارس گفت: بازرسان بهداشتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اجرای جامع و دقیق پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در مدارس واقع در منطقه زیر پوشش خود نظارت می‌کنند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط مورد تاکید است. از جمله این موارد می‌توان به الزام استفاده از ماسک توسط دانش آموزان، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، فرآیند گندزدایی کلاس درس، ضدعفونی تجهیزات، رعایت بهداشت در آب‌خوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی دانش‌آموزان اشاره کرد. بوفه‌های مدارس نیز به صورت کامل تعطیل هستند و بازرسان بهداشت محیط نظارت کاملی دارند و گزارش‌ها به صورت هفتگی ارائه می‌شود.

چهار نکته مهم برای پیشگیری از ابتلای سالمندان به آنفلوآنزا

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت: با آغاز فصل سرما، فصل آنفلوآنزا هم آغاز می‌شود. امسال هم که با وجود شیوع کرونا همه می‌دانیم باید تا آن جا که می‌توانیم از ابتلای خود به آنفلوآنزا پیشگیری کنیم؛ به ویژه وقتی بالای ۶۰ سال داریم اما چطور می‌توان از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کرد؟ داشتن فعالیت بدنی مناسب در کنار رژیم غذایی که در آن میوه‌ها و سبزیجات تازه وجود دارند، می‌تواند کمک کند تا سیستم ایمنی شما تقویت شود. هر چه سیستم ایمنی تقویت شود، احتمال ابتلا به آنفلوآنزا و درگیری با عوارض نوع شدید آن کاهش می‌یابد. با توجه به این که آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است، هر چه بهداشت را بیشتر رعایت کنید، احتمال بیماری خود را کاهش داده‌اید. شست وشوی منظم دست با آب و صابون و کاهش ارتباط با افراد مشکوک به بیماری، کمک بزرگی در این زمینه است. تزریق واکسن در ابتدای فصل آنفلوآنزا (مهر و آبان) توصیه جدی متخصصان برای گروه‌های پرخطر از جمله افراد بالای ۶۵ سال است. اگر سن تان زیر ۶۵ است اما به بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی مبتلا هستید، در خصوص تزریق واکسن با پزشک خود حتما مشورت کنید.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

صعود کرونا از موج سوم

روزنامه ابتکار به بازتاب سخنان پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پرداخته و نوشت:روزنامه ابتکار:متاسفانه موج سوم کروناشروع شده، حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم. متاسفانه آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر در چند روز گذشته، این روزها به حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده، به گونه‌ای که مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند و فشار کاری شدیدی طی چند روز اخیر شروع شده است.طبرسی از مسئولان خواست که بحران کرونا را جدی‌تر بگیرند و تاکید کرد: نباید صبر کنیم که شرایط بحرانی شود و بعد به دنبال حل آن بحران باشیم. شیوع موج سوم از اواخر هفته گذشته آغاز شده و اگر به همین منوال پیش برویم، طبق تخمین حریرچی در نموداری که نشان دادند، در آبان ماه مرگ و میر ناشی از کرونا به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد، البته امیدواریم که این تخمین هیچ وقت محقق نشود، ولی اگر برنامه‌ریزی درستی نداشته باشیم و این تخمین واقعی شود، واقعاً یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد. طبرسی مجددا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش ماسک از سوی مردم تاکید کرد و گفت: از مردمی که تا به امروز هم رعایت نمی‌کردند، می‌خواهیم که پوشش ماسک و رفتارهای بهداشتی را جدی بگیرند، از تجمعات و رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند، چراکه اوضاع بدی داریم و اگر این موج سوم شکل بگیرد متاسفانه مرگ و میرها بسیار بالاتر می‌رود. وی افزایش ناگهانی آمار کرونا طی چند روز اخیر را مسئله‌ای قابل پیش بینی دانست و گفت:‌ میزان بالای مسافرت‌های اخیر، عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم در تجمعات و مراسم‌های مختلف، همگی مشخص بود که می‌تواند منجر به بروز فاجعه شود، الان کادر درمان در حال جمع کردن تبعات این فاجعه هستند، لذا از مردم می‌خواهیم که بیش از پیش رعایت کنند، چرا که در غیر این صورت آمار مرگ و میر بسیار بالاتر

موجهای کرونایی چگونه می آیند؟

روزنامه ایران به بازتاب سخنان مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا پرداخته و نوشت:در هفته‌های اول و دوم شهریور و همزمان با آغاز بازگشایی مدارس، عده‌ای از ناقلان بی‌علامت به مسافرت رفتند و علاوه بر این رفتار اجتماعی مردم، ما شاهد بودیم با وجود پروتکل‌های سخت‌گیرانه برای برگزاری محرم برخی از افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند و مبتلا شدند. در موج اول اپیدمی معمولاً یک نفر از اعضای خانواده به کووید۱۹ مبتلا می‌شد اما بعد از جهش ویروس کرونا در خرداد ماه همه اعضای خانواده درگیر بیماری می‌شوند. به همین خاطر به رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی بیش از پیش تأکید می‌کنیم چرا که فرد ناقل در خانه همه اعضای خانواده را آلوده می‌کند. این عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعطیلات آخر مرداد و سفرها را یکی دیگر از علل افزایش میزان موارد ابتلا در پیک سوم می‌داند و می‌گوید: بعد از میلیون‌ها نفری که به مسافرت رفتند ما منتظر موج سوم بودیم.

کووید۱۹ زیر ۱۸سال

روزنامه همدلی به بازتاب سخنان مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا پرداخته و نوشت: در کل طی روزهای گذشته موارد جدید بیماری در میان همه گروه‌ها افزایش پیدا کرده است، موارد بستری و هم چنین موارد انتقال به آی‌سی‌یو نیز با افزایش روبه‌رو بوده، بنابراین ما با یک طغیان مجدد بیماری روبه‌رو هستیم. در میان همه این مبتلایان، موارد ابتلا در سنین کودکی نیز افزایش پیدا کرده است. حالا دلیل آن می‌تواند بازگشایی مدارس، یا مسافرت‌های شهریورماه یا شرکت در دسته‌های عزاداری باشد. به هر صورت الان کشور به لحاظ بیماری وضعیت خوبی ندارد و اگر همین طوری ادامه پیدا کند قطعا موارد بیماری بیشتر از این خواهد شد.»نگرانی‌ها درخصوص افزایش موارد مبتلا در میان کودکان و افراد زیر ۱۸سال بعد از بازگشایی مدارس به حدی هست که چند روز قبل هم رئیس انجمن پزشکان کودکان در ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت نسبت به بازگشایی مدارس ابراز نگرانی عمیقی کرد. به گزارش همشهری‌آنلاین در بخش‌هایی از نامه «منصور بهرامی» خطاب به وزیر بهداشت آمده که «علی‌رغم تصور قبلی مبنی بر عدم درگیری کودکان به این بیماری، در ماه‌های اخیر موارد فزاینده‌ای از درگیری کودکان و حتی متأسفانه چندین مورد فوت کودکان در کشور وجود داشته است. مکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به طور کامل توسط دانش‌آموزان مخصوصاً پایه‌های ابتدایی وجود ندارد، لذا در معرض قرار دادن دانش‌آموزان در محیط‌های سربسته با ازدحام زیاد منجر به افزایش میزان موارد بیماری و به تبع آن مرگ‌ومیر بالا در کودکان خواهد شد. در صورت همه‌گیری کودکان با بازگشایی مدارس همانند آنچه در میزان در بیماران بزرگسال شاهد بودیم، متأسفانه تخت‌های مراقبت ویژه کودکان به اندازه کافی در کشور موجود نیست، بنابراین با چالش بزرگی روبه‌رو خواهیم بود.» نبود امکانات مناسب در بیمارستان‌ها برای کودکان چیزی هست که پیش از بازگشایی مدارس پزشک متخصص عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم به آن اشاره کرده بود.

ساعات تدریس در مدارس کوتاه شد

خبرگزاری ایسنا در گزارشی آورد: محسن حاجی میرزایی در حاشیه آیین بازگشایی دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان با بیان اینکه بیش از دو هفته از آغاز سال تحصیلی گذشت، اظهار کرد: لازم است از همکاران عزیزم در سراسر کشور، مدیران مدارس، دانش آموزان و خانواده ها که همراهی کردند و با حضورشان در مدرسه و پیگیری امر آموزش مسیر آینده تحصیلی فرزندشان را روشن کردند، قدردانی کنم. وقتی کرونا شیوع پیدا کرد با مسائل متنوعی روبرو شدیم که یکی از این مسائل بسیار پر اهمیت، آموزش در کشور بود و باید راه حلی برای تداوم آموزش پیدا می کردیم؛ اما در کنار آن باید از سلامت فرزندان عزیزمان و همکاران فرهنگی اطمینان پیدا می کردیم. کسانی که به ما توصیه می کنند برای حفظ سلامت دانش آموزان مدرسه را تعطیل کنیم، راه حل درستی نمی دهند و کسانی که سیاست های بازگشایی مدراس را نقد می کنند باید به این سوال پاسخ دهند که راه حل آنها برای استمرار آموزش چیست؟ آیا سیاست متفاوتی از سیاستی که ما انتخابی کردیم پیشنهاد می کنند؟ حاجی میرزایی با بیان اینکه ما به جای آنکه دانش آموزان و خانواده ها را ملزم کنیم؛ مجموعه خودمان را ملزم کردیم که آموزش را در دسترس همه دانش آموزان قرار دهند، گفت: هم آموزش حضوری و هم غیرحضوری پیش بینی کردیم. به تشخیص خانواده ها احترام گذاشتیم و اعلام کردیم اگر خانواده ای علی رغم همه مراقبت های ما و مدرسه باز هم نگران هستند، حضور فرزندشان در مدرسه الزامی نیست و می توانند از دیگر روش های آموزش استفاده کنند.

جمع بندی

با شروع موج سوم کرونا در کشور بار دیگر پزشکان و مسولان حوزه سلامت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش ماسک از سوی مردم تاکید کردند و از مردم می خواهند که پوشش ماسک و رفتارهای بهداشتی را جدی بگیرند، از تجمعات و رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند، چراکه اوضاع شیوع کرونا بحرانی شده است و اگر موج سوم شکل بگیرد، شاهد مرگ و میرهای بیشتری خواهیم بود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، افزایش ، ابتلا ، کرونا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: