* آمریکایی‌ها مخالف انتصاب قاضی جدید دیوان عالی
پ
کد خبر : ۲۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸ -20 September 2020
نظرسنجی جدید موسسه یوگاو نشان می‌دهد اکثر رای دهندگان آمریکایی مخالف انتصاب قاضی دیوان عالی آمریکا از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور هستند. با توجه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا و احتمال به بن بست رسیدن نتیجه، ترکیب قضات دیوان عالی آمریکا به عنوان تصمیم گیر نهایی درخصوص نتیجه انتخابات از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
به گزارش «آزادی» نتایج این نظرسنجی روز شنبه، کمتر از یک روز بعد از اعلام در گذشت خانم راث بیدر کینزبرگ قاضی لیبرال آمریکایی منتشر شده است.

با مرگ «روث بیدر گینزبرگ» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا در شش هفته باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خالی شدن این کرسی در بالاترین سطح قضایی در آمریکا، دموکرات ها را نسبت به بهره برداری جمهوریخواهان و دونالد ترامپ از این مساله به شدت نگران کرده است.

تحلیلگران بر این باورند که بیم آن می رود تا شمار کرسی های حاضر در دیوان عالی آمریکا با اقدام ترامپ در انتخاب فرد جایگزین، «از پنج قاضی محافظه کار و متمایل به جمهوریخواهان در برابر چهار قاضی لیبرال با گرایش دموکرات می تواند وضعیت را به شش کرسی جمهوریخواه در برابر سه کرسی دموکرات تغییر دهد»، آن گاه قدرت گیری ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات و با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در سنا، هرچه بیشتر خواهد شد و این به معنای کمک به پیروزی ترامپ درصورت به بن رسیدن نتیجه انتخابات خواهد بود.

این نتایج نشان داد که ۵۱ درصد از رای دهندگان آمریکایی بر این باورند ترامپ نباید امسال قاضی دیگری را به عنوان جانشین کینزبرگ معرفی کند. ۴۲ درصد معتقدند که ترامپ باید قاضی جدید دیوان عالی را معرفی کند. اکثریت بیشتری (۴۸ درصد) بر این باور هستند که سنا نباید نامزد جدید را تایید کند. ۴۵ درصد رای دهندگان نیز بر این باورند که این کار باید از سوی دیوان عالی انجام شود.

۴۹ درصد پاسخ دهندگان گفتند بر این باور هستند که جو بایدن نامزد دموکرات ها عملکرد بهتری در انتخاب نامزد دیوان عالی خواهد داشت و ۴۰ درصد همین نظر را درباره ترامپ داشتند. ۱۱ درصد از پاسخ دهندگان گفتند در این زمینه تصمیم نگرفته اند.

مرگ قاضی ارشد آمریکایی اختلافات حزبی را بین نمایندگان کنگره درباره این که چه کسی کرسی او را پر خواهد کرد برانگیخته است.

میچ مک کنل رهبر جمهوریخواه اکثریت سنا و لیندسی گراهام رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا اعلام کرده اند که قصد دارند روند انتصاب را امسال انجام دهند.

نظرسنجی یوگاو از بین هزار و ۲۰۰ نفر از رای دهندگان واجد شرایط در ساعت ۹ تا ۱۲ صبح شنبه به وقت محلی آمریکا و با ضریب خطای ۳.۵ درصد انجام شده است.

خانم گینزبرگ یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا که به مدت ۲۷ سال یک کرسی را در این دیوان در اختیار داشت، بامداد شنبه بر اثر سرطان در سن ۸۷ سالگی درگذشت. دموکرات‌ها نگران هستند که با مرگ این قاضی با گرایش لیبرال، ترامپ با انتخاب یک قاضی محافظه‌کار توازن قوا را در دیوان عالی به هم بزند.

تا پیش از مرگ گینزبرگ برتری جمهوریخواهان به دموکرات‌ها پنج به چهار محسوب می‌شد؛ حال با خالی شدن این کرسی، در صورت اقدام ترامپ به انتخاب فرد جایگزین و حمایت سنا در زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کفه ترازو می تواند در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری قضایی هرچه بیشتر به نفع جمهوریخواهان تغییر کند.

«ایمی کانی بارت» قاضی دادگاه استیناف آمریکا که منتصب ترامپ است، در فهرست نامزدهای بالقوه دیوان عالی آمریکا دیده می‌شود. وی همچنین جزو نفرات نهایی بود که ترامپ قبل از انتخاب «برت کاوانا» قاضی دیوان عالی آمریکا در سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته بود.

با توجه به اینکه ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود دو قاضی محافظه‌کار بر مسند این کرسی معرفی و منصوب کرده، با معرفی نفر سوم توسط وی به طور عملی کنترل محافظه‌کاران بر بالاترین مرجع قضایی در آمریکا قوی‌تر می‌شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، آمریکا ، انتخاب ، قاضی ، دیوان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: