به گزارش
«آزادی» احسان شاه قاسمی افزود: گسترش تکنولوژیهای ارتباطی و زمان اندک مردم سبب شده تا رسانههای نوین نقش بیبدیل را در جامعه ایفا کنند و در این مسیر پرشتاب که هر روز شاهد رویش یک وسیله ارتباطی جدید هستیم، نقش پادکست در بهرهوری و مدیریت زمان مخاطب، اهمیت خود را بیش از پیش نشان داده است.
وی افزود: در این خصوص راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با برگزاری نخستین مسابقه پادکست ریلی ویژه خبرنگاران، از مشارکت اهالی رسانه بهرهمند شود.
شاه قاسمی، پادکست را با وجود گسترش شبکههای مجازی دیداری یکی از نیازهای روز جامعه خواند و گفت: در پادکست، چون مخاطب فقط با صدا روبرو است باید قدرت تصویرسازی خود را به کار بیاندازد تا به درک کافی از محتوا برسد. در حالی که در اینستاگرام و یا تلگرام تصاویر باعث میشوند تا مخاطب هر چه سریعتر به فهم محتوای تولید شده برسند. البته از نظر کاهش میزان استفاده از حجم ترافیک نیز در مقایسه با محتواهای تصویری پادکستها مقرون به صرفهتر هستند.
وی ادامه داد: قابلیت دسترسی آسان و در هر لحظه و هر مکانی مورد استفاده قرار گرفتن پادکست نیز از نقطه قوت دیگر آن به شمار میرود که بسیاری از تولیدکنندگان را به سمت آن سوق داده است. چون که این نوع از محتوای تولیدی در اینترنت علاوه بر زمان اندک، مدیریتی در دسترس را برای مخاطبانش فراهم میکند.
این استاد دانشگاه افزود: به نظرم پادکست سازان، در سالهای آینده سازمان دهی بیشتری پیدا کنند و با توجه به زمان اندک و مدیریت تعاملی مخاطبان توجه خاصی به آن نشان دهند.
وی، توجه به ملاحظات زمان، موضوع و بسیاری از واقعیتهای دیگر را به خبرنگاران توصیه کرد و گفت: در تولید پادکست مخاطب پسند باید شیوههای مختلف ساختی را مد نظر قرار داد و برای تولید آن باید از زبان خاصی بهره گرفت. یعنی تولید کنندگان پادکست باید خود را جای مخاطب بگذارند و نسبت به محتوایی که تولید میکنند از هر نظر آن را رصد کنند تا نسبت به نقاط قوت و ضعف آن آگاه باشند.
شاه قاسمی افزود: به نوعی این همذات پنداری با مخاطب میتواند به فعالان این حوزه کمک کند تا در تولید پادکستی مخاطب پسند موفق شوند. از نظری دیگر باید توجه داشت که اگر برای محتوایی با موضوعی خاص تولید محتوا صورت میگیرد باید از زبان و لحنی متناسب با همان موضوع خاص بهره گرفت تا باورپذیری آن نزد مخاطب فزاینده شود.
وی، توجه به موضوع و زمان را از جمله مواردی دانست که باید توسط شرکت کنندگان در مسابقه پادکست ریلی مورد توجه قرار گیرد و ادامه داد: شرکت کنندگان در چنین مسابقاتی باید تولیدات خود را با ایده و اندیشهای مرتبط با موضوع فراخوان و بر اساس شفافیت و وضوح در ارائه تولید نمایند. به عنوان مثال در این مسابقه باید فکر کرد چه چیزی میتواند در رابطه با قطار، سفر و یا مسافر تولید کرد که برای مخاطبان و برگزار کنندگانش مفید واقع شود و بعد از شناسایی این موارد مهم باید سعی کرد تا با روایتی جذاب به سراغ ساخت آن رفت.
این مترجم کتابهای ارتباطات با اشاره به تفاوتهای پادکست و رادیو گفت: یکی از ویژگیهای رسانههای مجازی و بویژه پادکست ها، انعطاف پذیری آنها است که شما هر وقت و در هر مکان که بخواهید میتوانید آن را گوش دهید، اما در رادیو که یک رسانه گذرا و معطوف به زمان خاصی است، اگر شما یک برنامه را از دست دهید دیگر نمیتوان به آن دسترسی پیدا کنید و مخاطب، آن برنامه را از دست میدهد.
وی ادامه داد: در پادکستها هر وقت در طول شبانه روز که بخواهید میتوان از آن استفاده کرد و آن جایی که لازم است و آن بخشی که برای شما مفید است را در مسیر و یا هر مکانی گوش دهید.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: یکی دیگر از نقاط قوت پادکستها قدرت انتخابی است که به شما میدهد و میتوانید برنامه دلخواه خود را انتخاب کنید و نسبت به برنامههای قبل و بعدش که برای شما مهم نیست به راحتی عبور کنید.
شاه قاسمی، توجه به صداهای مختلف را به سازندگان پادکستها پیشنهاد کرد و گفت: معمولا تولیدکنندگان پادکست، موضوعهای مهم را به خوبی میشناسند و با ایدههای خود به سراغ ساخت آنها میروند. البته باید توجه داشت که به سراغ موضوعهایی که قرابت فرهنگی با ما ندارند، نرویم و یا از مطرح کردن مسائلی که خارج از عرف و شئونات اسلامی است، به جد پرهیز کنیم.
آخرین مهلت ارسال آثار به نخستین مسابقه پادکست ریلی (ویژه خبرنگاران) ۳۰ مهر ۱۳۹۹ است و داوری آثار در آبان ۱۳۹۹ صورت خواهد گرفت و نتایج این مسابقه در ۲۶ آذر مصادف با روز حمل و نقل اعلام خواهد شد.
شرکتکنندگان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت راهآهن به نشانی www.rai.ir و کانال گپ مسابقه به نشانی https://gap.im/rail.podcast مراجعه کنند.