* جامعه، راننده زن نمی خواهد!؟
پ
کد خبر : ۲۰۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ -16 September 2020
قم آنقدر طنزهای تمسخر آمیز درخصوص رانندگی زنان در تمام محافل نقل می شود که به تدریج این حجم از تمسخر و تحقیر در جامعه بسیار عادی شده است در صورتی که طبق گزارشات اداره راهنمایی و رانندگی کشور، سالانه میزان تصادفات مردها بیشتر از زنان است و اساسا زنان در رانندگی قانون مند تر رفتار می کنند.
به گزارش «آزادی»: با اندکی تامل و تحلیل در خصوص واکنش جامعه نسبت به رانندگی زنان میتوان متوجه شد که رفتار پرخاشگرانه مردان نسبت به رانندگی زنان صرفا در میزان توانایی رانندگی شان محدود نمی شود و ریشه های فرهنگی و بعضا تاریخی دارد.
مریم که سالهاست رانندگی می کند، در مصاحبه با خبرنگار ایسنا می گوید: خیلی از موارد پیش می آید که رانندگی زنان نسبت به مردان ماهرانه تر بوده و در برخی اوقات همین مهارت سبب عصبانیت شان می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که خیلی عادی در حال رانندگی هستم برخی از آقایان شروع به متلک گویی می کنند یا بی جهت بوق میزنند یا مزاحمت هایی از این قبیل انجام می دهند که خودشان تصور می کنند این کارشان صرفا یک شوخی است اما نمی دانند چه تاثیر مخربی بر روان یک زن می گذارند.
برای بررسی دلایل این حجم از خشونت جامعه نسبت به رانندگی زنان و در پاسخ به این سوال که چرا خانم ها در ایران همزمان با اوج دوران مدرنیته، در حین انجام رانندگی از سمت آقایان مورد تمسخر واقع می شوند و اساسا جدی گرفته نمی شوند، به سراغ روان شناس بالینی رفتیم.
مرجان انصاری، در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تاریخچه مشارکت زنان و مردان در جامعه عنوان کرد: به دلیل سابقه تاریخی بشریت که عموما مرد ها بیشتر با طبیعت و امور سرسخت درگیر بوده اند و زنان بیشتر به انجام امور منزل و نگهداری می پرداختند، سبب شد تا قرن های متمادی مرد ها این امور را به عنوان تکلیف مشخص بپذیرند و زنان به عنوان جنسی ظریف و شکننده در جامعه به ایفای نقش بپردازند.
روان شناس خانواده عنوان کرد: اکنون در جامعه زنان و مردان به تغییر الگوها و کلیشه های رفتاری مشخص و از پیش تعیین شده می پردازند، چنانچه برای مثال در گذشته درون گرا بودن برای مردان یک کنش مشخص بود اما اکنون مرد ها به سمت برون ریزی احساسی رو آورده اند و زن ها به تمرین جسارت و شجاعت و آمادگی مبارزه برای تغییر وضعیت خود مشغول اند.
فعال اجتماعی در ادامه با اشاره به بحث رانندگی خانم ها در جامعه امروز که با واکنش های مختلفی همراه است، عنوان کرد: رانندگی خانم ها یک رفتاریست که با پیش فرض های کهنه جامعه در تعارض است و همین امر سبب جلب توجه افراد جامعه می شود.
وی در خصوص علت واکنش های منفی به این پدیده عنوان کرد: خانم ها با رانندگی اتومبیل به طور جدی تری وارد جامعه می شوند واین به معنای گستردگی فعالیت های اجتماعی آنان بوده که این پدیده در ذهن افراد کنترل گر به منزله هنجار شکنی است در نتیجه به اعمال رفتار های کنترل گر می پردازد.
انصاری در ادامه گفت: رفتار های کنترل گر طیف گسترده ای را در برمی گیرند که گاها ممکن است حالت مهربانانه و نصیحت گری داشته باشند برای مثال به خانم ها توصیه میشود خودشان را به زحمت نیدازند و برای جلوگیری از خستگی شان در تردد های روزانه از رانندگی همسر، پدر یا آژانس های مسافر بری استفاده کنند یابه آنان در خصوص عدم امنیت جامعه برای رانندگی هشدار داده می شود.
وی در خصوص واکنش طنز آمیز به این مقوله عنوان کرد: افراد برای کنترل و مهار رانندگی خانم ها ممکن است از ابزار طنز های جنسیتی و تمسخر استفاده کنند که بخش عظیمی از لطیفه های روزمره را در برمی گیرد.
انصاری بابیان اینکه جامعه به دلیل فراگیر شدن رانندگی در بین زنان نگران هنجار شکنی آنان در سایر زمینه ها است، گفت: این تغییرات رفتاری زنان طی قرون گذشته سبب رخ دادن بسیاری از تمسخرها، تحقیرها، طعنه ها و خشونت های کلامی و رفتاری است.
وی با شاره به تاثیر روانی واکنش های جامعه برای جلوگیری از رانندگی زنان بیان کرد: بعضا بسیاری از رفتار های جامعه سبب ناامیدی زنان از ادامه رانندگی و احساس عدم امنیت روانی می شود و در نتیجه منجر به تسلیم شدن زنان در برابر این کار می شود.
انصاری در ادامه با اشاره به تمام محدویت های موجود در جامعه برای عدم رانندگی زنان، عنوان کرد: در این وضعیت در وهله اول باید این این واکنش های منفی و حقارت گر از سمت جامعه را پذیرفت و آن را به عنوان واقعیتی فرهنگی و اجتماعی قبول کرد.
وی در ادامه گفت: برای بهبود این وضعیت باید اطلاع رسانی عمومی صورت بگیرد و درباره این موضوع گفتمان های وسیعی صورت گیرد چرا که افراد آنچه را یاد می گیرند که می شوند، در نتیجه هرچی در خصوص این پدیده فرهنگ سازی انجام شود، منجر به افزایش درک اجتماعی از این مقوله می شود.
روان شناس خانواده با بیان اینکه زمانیکه یک واقعیت منفی اجتماعی را پذیرفت و منشا آن را دانست، در نتیجه عصبانیت رخ نمی دهد، ادامه داد: در این موقعیت امید به تغییر نگرش مردان نسبت به حقوق شهروندی زنان سبب کاهش احساس اضطراب جمعی در زنان می شود.
فعال اجتماعی در خصوص راهکارهایی برای نهادینه شدن فرهنگ احترام به رانندگی خانم ها عنوان کرد: در وهله اول اطلاع رسانی مهم ترین نقش را در تغییر نگرش جامعه نسبت به این مقوله ایفا می کند، در وهله ی بعد راهکار موثر، حضور مداوم رانندگان زن در جامعه است که به عادی شدن این پدیده و درنتیجه کاهش بازخورد های منفی کمک می کند.
روان شناس خانواده در ادامه بیان کرد: تعداد زنان راننده توانمند در جامعه اصلا کم نیست اما هنوز تا عادی سازی این فرهنگ باید مسیر زیادی را طی کرد به دلیل اینکه جامعه به صفت هایی همچون احتیاط، نظم و رعایت ایمنی که بیشتر از سمت خانم ها رعایت می شود احتیاج دارد.
انصاری با اشاره به اینکه در حال حاضر پدیده رانندگی زنان در وضعیت بهتری نسبت به چند سال گذشته کشور قرار دارد، گفت: با توجه به تحلیل روند سالهای گذشته جامعه در خصوص رانندگی خانم ها آینده ی روشنی را برای این پدیده می توان متصور شد.
وی در انتها با اشاره به نقش مهم شهرداری در نهادینه سازی فرهنگ احترام به رانندگی زنان، بیان کرد: بیلبورد ها و دیوار نوشته ها با مضمون احترام به رانندگی زنان، تاثیر بسیار زیادی در ایجاد امنیت روانی برای رانندگی خانم ها در جامعه دارند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آزادی ، جامعه ، راننده ، زن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: