* انصاری راد: سفر قالیباف مقدمه‌چینی برای انتخابات 1400 بود/ سفر رفتن روسای مجلس معمول است اما بعضا شائبه سیاسی‌کاری دارد
پ
کد خبر : ۲۰۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴ -07 September 2020

به گزارش «آزادی»، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس بعد از بازگشت از سفر پر سروصدای خود به خوزستان و وعده‌ وعیدهایی که به مردم منطقه داده بود، اعلام کرد که پیگیر مسائل مطرح شده خواهد بود و گزارش آنلاینی از عملکرد خود در این رابطه ارائه خواهد کرد. حال باید منتظر ماند و دید که او در جایگاه رئیس مجلس و با توجه به اینکه قدرت اجرایی چندان و بودجه‌ای برای امور اجرایی ندارد چطور به وعده‌ها خود عمل خواهد کرد!


ابهام در این باره سبب شده انتقادها به سفر اخیر وی ادامه داشته باشد و برخی نیز این سفر را دارای شائبه انتخاباتی بدانند. کارشناسان امر سیاست و کسانی که تجربه حضور در مجلس را دارند اما سفر وی را خیل غیرمعمول ندانسته و معتقدند که در ادوار پیشین نیز بعضا چنین رویکردهایی وجود داشته است اما این بار چون حرف از مجلس یازدهم است و ترکیب یک دست آن و انتخابات پر حاشیه اسفند 98 نیز از ذهن‌ها بیرون نرفته بیشتر احتمال سیاسی و انتخاباتی بودن می‌رود.


حسین انصاری راد، نماینده ادوار مجلس یکی از همین کارشناسان است. او در گفت‌‌وگویی با «آزادی» گفت: « تا جایی که من به خاطر دارم و در مجالس مختلف دیده‌ام چه در دوران ریاست آقای هاشمی و چه بعد از او در دوران روسای دیگر مثل آقای ناطق نوری و کروبی و ... همیشه روسای مجلس برای افتتاح پروژه ها یا مواردی مثل آن به مناطق مختلف کشور سفر می‌کردند. در حقیقت در جمهموری اسلامی قوای مقننه و مجریه تا حدی مخلوط بوده است و نمایندگان مجلس نیز با توجه به وعده های انتخاباتی خود همیشه در حال سفر به مناطق مختلف و شنیدن مشکلات مردم و تلاش برای پیگیری مسائل بوده‌اند».


وی با تاکید بر اینکه « سفر رفتن رئیس و نمایندگان مجلس امر معمول و جاری است» گفت: « اینگونه سفرهای امر فوق‌‌العاده و غیرمعمولی نیست اما همیشه با نیت انجام وظیفه نبوده و بعضا با اهداف سیاسی مخلوط شده است. به خصوص اینکه رئیس مجلس مثل دیگر نمایندگان وظیفه قانون گذاری دارد و قوه مجریه نیست که بتواند در حوزه اجرا اقداماتی انجام دهد.»


این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین گفت: « در عین حال سفرهای نمایندگان و روسای مجلس در همه ادوار صورت گرفته است. حالا در یک دوره کمتر یا بیشتر بوده و یا اینکه شائبه سیاسی کاری داشته یا نداشته است. در مجموع اما این موضوع دور از رویه نیست».
انصاری راد در ارزیابی سفر اخیر قالیباف به خوزستان اما به انتخابات مجلس در سال 98 و ترکیب مجلس فعلی اشاره کرد و گفت: « با توجه به آن انتخابات و رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان و کنار گذاشتن افرادی مثل علی مطهری که فرزند یکی از رجال درجه یک نظام است و حرفی هم غیر از آنچه مرحوم مطهری می‌گفت، نمی‌زد و یا آقای صادقی که می‌توان گفت فرزند یک شهید مجلس است؛ شاهدیم که مجلس شورای اسلامی در اختیار یک جریان خاص قرار گرفته است».


وی افزود: « من به هیچ وجه قصد ندارم سخنی بگویم که ساحت آقای قالیباف خدشه‌دار شود به هر حال او در معرض اتهاماتی است که بررسی و رفع نشده است. دو بار هم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و ناموفق بوده است. بر این اساس می‌توان این طور استنباط کرد که جریان محافظه‌کار یا راست رادیکال در حال مقدمه چینی برای انتخابات ریاست جمهوری است و این سفر نیز در همین چارچوب انجام شده است».


این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به اختیارات رئیس مجلس و اینکه آقای قالیباف عملا امکان عمل به وعده‌های خود در سفر استانی را ندارد، این سفر چقدر وی را به مقصود انتخاباتی خود می‌رساند؟ گفت: « این امر بستگی به این دارد که انتخاباتی آزاد و به دور از چنبره نظارت استصوابی شورای نگهبان برگزار شود اراده مردم معیار قرار بگیرد یا خیر. اگر این طور باشد که این مانورها نتیجه‌ای ندارد اما اگر قرار باشد انتخاباتی مثل انتخابات مجلس و در چارچوب منافع یک جریان خاص انجام شود، حتما اثرگذار خواهد بود»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: