* شروع بکار دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریورماه
پ
کد خبر : ۱۹۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۱ -24 August 2020
وزیر علوم خبر داد:
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال‌های گذشته تعداد دانشجویان کشور بیش از ۴.۵ میلیون نفر بود، اما با روند نزولی هم اکنون تعداد دانشجویان کشور به ۳.۵ میلیون نفر رسیده است.
به گزارش «آزادی»، منصور غلامی یکشنبه شب در گفتوگویی تلویزیونی با عنوان "وزارت علوم چالش‌ها و دستاوردها" اظهارداشت: با روند کاهش تعداد دانشجویان کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۹۲ مجوز ایجاد هیچ دانشگاه جدیدی را صادر نکرده است.

وی بیان کرد: در طرح ساماندهی دانشگاه‌های کشور تعدادی از دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد تعطیل شدند و این سبب شد که برای ورود به دانشگاه‌های دولتی فشار زیادی متحمل شویم.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهار امیدواری کردکه برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور از سال‌های آینده روند پذیرش دانشجویان در سطح کشور باز هم افزایشی باشد.

غلامی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته تعداد زیادی دانشگاه در کشور ایجاد شد، گفت: در طول ۳ سال گذشته طرحی در وزارت علوم آماده شد تا این دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که فعالیت آن‌ها ضروری نبود، ساماندهی شود.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته تعداد دانشگاه‌های علمی و کابردی کشور ۱۲۰۰ دانشگاه بود، اما بر اساس این طرح ۵۰۰ دانشگاه علمی و کاربردی در کشور تعطیل شدند و مابقی همچنان تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص را بر عهده دارند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت علوم تربیت نیروی انسانی متخصص بر اساس نیاز‌های جامعه است، گفت: آموزش عالی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۳ دوره داشته است.

غلامی افزود: در دوره اول وزارت علوم در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله نیاز‌های نیروی انسانی کشور را تامین کرد و در دوره دوم تا اواسط دهه ۸۰ توسعه تحقیقات در دستور کار قرار گرفت و ایران در این زمینه به رتبه قابل توجهی رسید.

وی اظهارداشت: دوره سوم از اوایل دهه ۸۰ با توسعه فناور‌های جدیدی آغاز شد و با ایجاد پارک‌های علم وفناوری، شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفت تا دانشجویان بیشتری برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان جذب مراکز آموزش عالی شوند.

وزیرعلوم، تحقیقات وفناوری تاکید کرد: تمام تلاش ما دردانشگاه‌ها این است که دانشجویان ایرانی علم به روزی را داشته باشند و دانشجویان ایرانی بر اساس علوم روز دنیا تربیت شوند.

غلامی اظهار کرد: در ۲ سال گذشته طرحی در دانشگاه‌ها و مراکز اموزش عالی اجرا شد تا همه دانشجویان با مهارت افزایی با علوم روز دنیا آشنا شوند و با برگزاری دوره‌های کارگاهی بتوانند پس از مهارت اندوزی در بازار مشغول کار شوند.

وی با اشاره به ضرورت اشتغال فارغ التحصیلان در کشور یادآورشد: آمار‌ها نشان می‌دهد از سال ۹۶ بیش از ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی مشغول کار شده اند و تعداد شاغلان مقطع کارشناسی ارشد بیش از ۷۰ درصد و مقطع دکترا ۹۰ درصد بوده است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ما نگران ۴۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی، ۳۰ درصد کارشناسی ارشد و ۱۰ درصد دکترای غیرشاغل که هم اکنون کاری ندارند، هستیم، ضمن اینکه بیشتر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در کشور که اشتغال بکار ندارند را زنان تشکیل می‌دهند.

دانشگاه‌های کشور به ۱۰ منطقه علمی تقسیم می‌شود
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: طرحی در این وزارتخانه آماده شده که به موجب آن دانشگاه‌ها در کشور به ۱۰ منطقه علمی تقسیم شده و ماموریت‌های محلی، استانی، منطقه‌ای و بین المللی برای آن‌ها تعریف شده تا از موازی کاری بین دانشگاه‌های کشور جلوگیری و هم افزایی علمی در کشور تقویت شود.
غلامی افزود: طرح رتبه بندی دانشگاه‌ها نیز توسط پایگاه استنادی شیراز از ۲ سال پیش آغاز شده و انتظار دارین تا پایان سال ۹۹ رتبه بندی دانشگاه‌ها به صورت جامع و کامل در کشور انجام شود.

امسال کنکور در شرایط خاصی برگزار شد
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری یادآورشد: امسال کنکور در شرایط خاصی برگزار شد و آزمون‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با نظارت وزارت بهداشت با رعایت فاصله اجتماعی به خوبی برگزار شد.

وی افزود: امسال فاصله اجتماعی در کنکور دکترا ۱.۲۰ سانتی متر، آزمون کارشناسی ارشد ۱.۶۰ سانتی متر و کنکور کارشناسی ۱.۸۰ سانتی متر بود و گزارش ناظران وزارت بهداشت حاکی است که آزمون‌ها امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط بسیار خوبی برگزار شده و این جای تقدیر و تشکر دارد.

غلامی گفت: طبق نظر سنجی‌های انجام شده ۹۴ درصد شرکت کنندگان کنکور امسال از نحوه برگزار آن اظهاررضایت کردند، ۹۱ درصد از برگزاری آزمون‌های کارشناسی ارشد و ۸۵ درصد از نحوه برگزاری آزمون دکترا اظهار رضایت کرده اند و این نشان می‌دهد که همکاران ما توانستند کار خود را به خوبی انجام دهند.

۹۰۰ هزار صندلی در دانشگاه‌ها بدون کنکور قابلیت ورود دارند
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهارداشت: در حال حاضر ۹۰۰ هزار صندلی در دانشگاه‌ها بدون نیاز به آزمون قابلیت ورود دارند، اما برخی از رشته‌ها از جمله پزشکی متقاضی زیادی دارد و برای اینکه کنکور برگزارنشود باید چارچوب ها، شاخص‌ها و استاندارد‌های آن مشخص شود.
غلامی با اشاره به سهمیه کنکور اعضای هیات علمی گفت: همکاران هیات علمی ما اصلا سهمیه ندارند و انتقال فرزندان اعضای هیات علمی از دانشگاهی به دانشگاه دیگری عنوان سهیمه ندارند و بیان این مساله از اول هم یک اشتباه بوده است.

جذب هیات علمی با ارزیابی هیات مرکزی جذب
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: جذب هرگونه هیات علمی در دانشگاه‌ها فرآیند خود را دارد و داوطلبان عضویت در هیات‌های علمی دانشگاه‌ها با ارزیابی هیات مرکزی جذب انجام می‌شود.

** شروع بکار دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریورماه
غلامی بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها ۱۵ شهریور ماه به صورت مجازی آغاز شود و دانشجویان از طریق فضای مجازی می‌توانند با استادان خود ارتباط برقرار کنند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: مبنای ما در سال جدید تحصیلی دانشگاه‌ها نیمه اول امسال به صورت مجازی است و اگر شرایط در نیمه دوم تغییر یابد دانشجویان می‌توانند به محیط دانشگاه برگردند.

وی در پایان اظهارداشت: با توجه به شرایط موجود نظر ما این است که در دانشگاه‌هایی که خوابگاه وجود دارد دانشجویان ورودی جدید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند وارد محیط دانشگاهی شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: