* فرهاد رمضان: چهار روز منفی متاثر از ورود سهامداران کم‌تجربه بود/ دو زمانه کردن بازار ایده خوبی نیست/ سیگنال‌دهی و فضای مجازی مهم‌ترین ریسک بازار است
پ
کد خبر : ۱۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴ -17 August 2020

به گزارش «آزادی»، تازه‌واردان به بازار سرمایه در عین حال که از کاهش سرمایه و سود خود در چند روز گذشته نگران شده‌اند، به دنبال سیگنال‌های جدید می‌گردد تا از سودی که شایعه شده در شهریور ماه عاید معامله‌گران می‌شود، جانمانند! رویه‌ای که به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران بیشتری آسیب را به بازار سرمایه وارد کرده است.

فرهاد رمضان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: « اتفاقی که در هفته گذشته افتاد این بود که در روزهای پایانی با صف‌های فروش مواجه شدیم. این هم به خاطر آن بود که بازار نسبت به چند مورد عکس العمل نشان داد. یکی اینکه بازار خیلی شارپی رشد کرده بود و در این مواقع معمولان سیاست برخی فعالان سیو سود است. فعالان بازار در برخی سهم‌ها که فکر می‌کنند به سود رسیده است، خارج می‌شوند. هروقت بازار به پیک انتظاری می‌رسد، این اتفاق می‌افتد.»


وی افزود: « موضوع دوم این است که معمولا در هفته‌های پایانی ماه، کسانی که به صورت اعتباری خرید کرده یا می‌خواهند برای ماه آینده آماده شوند، خارج می‌شوند و این بر بازار اثرگذار بود». رمضان ادامه داد: « موضوع سوم بحثی بود که در خصوص صندوق دوم دولت پیش آمد و بازار را حساس کرد. بازار فکر کرد که باید تامل کند تا سیاست‌ها در این مورد نهایی شود. این مساله حل شد اما در مقطع اول توانست موجب فشار فروش شود. همه این‌ها دست به دست هم داد تا با ریزش شاخص مواجه باشیم. البته فعالان قدیمی بازار که شناخت دارند می‌دانند که اگر قرار باشد شاخص به صورت پایدار و استوار حرکت کند، قاعدتا باید در جاهایی متوقف شود.»


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هفته جاری با قدری ترس و نگرانی شروع شد، گفت: « مساله این است که در یک سال گذشته شاهد ورود خیلی افراد به بازار بودیم. افرادی که سریع تصمیم می گیرند و می‌خواهند با جریان بازار حرکت کنند. همین سبب شد که تصمیم به خروج از سهم ‌ها بگیرند و بدون هیچ تحلیلی در صف فروش قرار گرفتند. همین هم سبب رخدادی شد که در چند سال گذشته تجربه نشده بود و شاهد بودیم که بازار چهار روز پیاپی منفی شد.» وی با ابراز امیدواری نسبت به جمع شدن و بهبود شرایط بازار گفت: « حیف است که فعالان با بازارقهر کنند. روز یکشنبه هم دیدیم که حمایت قدری بیشتر شد. با این حال برگشت اطمینان به بازار کمی زمان می‌برد. من فکر می کنم با مدیریت در چند روزآینده بازار میتواند وضعیت بهتری پیدا کند».


رمضان در پاسخ به اینکه تازه‌کاران بازار سرمایه منتظر سودهای بیتشر در شهریور ماه هستند، آیا این درست است؟ گفت: «قطعا کسانی که فاندامنتال و بنیادی نگاه کنند، نگرش واقعی‌تری خواهند داشت. اما متاسفانه یکی از اشکالات فعلی همین فرایند سیگنال دهی در بازار است. این‌ها به بازار جهت و هیجان می‌دهند و به نظر من یکی از ریسک‌های بازار همین فضای مجازی است. ریسک دیگری که وجود دارد نیز حضور تعداد زیادی سهامدار کم تجربه است که با هر حجم خرید در صف خرید قرار گرفته و با هر حجم فروشی در صف فروش قرار می‌گیرند».


وی در پایان خاطر نشان کرد: « ریسک سوم بازار نیز این است که قرار شده بازار معلامات از 27 مرداد دو زمانه شود و زمان می‌برد که بازار این را هضم کند. این موضوع ضمن اینکه نقدشوندگی بازار را از بین می‌برد، تحمل و صبوری سهامداران را کاهش می‌دهد و این یعنی حجم معاملات کاهش خواهد یافت. به نظر من این دو قسمت کردن بازار ایده خوبی نبود و بهتر بود که برای رفع مشکل زمانی را مثلا نیم ساعت در روز به ساعت بازار اضافه می‌کردند یا اینکه روز پنج شنبه را به روز معاملات می‌افزودند».

برچسب ها: بورس ، بازار بورس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: