* اختلافات پاکستان و افغانستان بالا گرفت
پ
کد خبر : ۱۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲ -13 August 2020
طرح حصارکشی نوار مرزی پاکستان با افغانستان که از سه سال پیش آغاز شده است، به نقطه اختلافات میان کابل و اسلام‌آباد تبدیل شد، این درحالی است که وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به مواضع جدید افغانستان مبنی بر غیرقانونی دانستن حصارکشی، آن را رد کرد و این طرح را مطابق قوانین بین‌المللی دانست.
به گزارش «آزادی» ، کابل و اسلام‌آباد برای پرداختن به مسائل مورد اختلاف از جمله در بحث امنیت مرزها، همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله حصارکشی سازوکار دوجانبه را ترتیب داده‌اند، اما به رغم این تلاش‌ها، اختلافات دو کشور به ویژه در ارتباط با حصارکشی مرز‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

همزمان با دیدار دیروز «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان با «عاطف مشال» سفیر افغانستان که بر مواضع اسلام‌آباد برای ادامه حمایت از فرآیند صلح و آشتی در افغانستان تاکید شد، مرکز دیپلماسی دولت کابل بار دیگر حصارکشی مرز‌های مشترک توسط پاکستان را غیرقانونی دانست.

این مواضع درحالی عنوان می‌شود که سفیر افغانستان دیروز و در پایان مدت ماموریت دیپلماتیک خود در اسلام‌آباد، با مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی و نظامی پاکستان دیدار و از همکاری طرف پاکستانی برای بهبود روابط دوجانبه قدردانی کرد.

براساس این گزارش، وزارت امور خارجه پاکستان امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای، آنچه را که ادعای وزارت امور خارجه افغانستان و رسانه‌های این کشور درباره غیرقانونی بودن عملیات حصارکشی ارتش پاکستان در مرز مشترک را رد کرد و آن را مطابق با هنجار‌ها و قوانین بین‌المللی دانست.

در این بیانیه آمده است: حصارکشی مرز‌های مشترک با افغانستان با هدف رسیدگی به نگرانی‌های جدی پاکستان درباره امنیت و ثبات در مناطق مرزی است و ما به دولت کابل توصیه می‌کنیم تا از طریق سازوکار‌های مشخص برای رسیدگی به هرگونه سوء برداشت در امور مرزی اقدام کند.

وزارت امور خارجه پاکستان تاکید کرد که این کشور به حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان احترام می‌گذارد و هرگز برای حصارکشی مرز‌ها وارد خاک کشور همسایه خود نشده و همین انتظار را نیز از طرف افغانستان دارد.

ارتش پاکستان اوایل فروردین ۱۳۹۶ پروژه حصارکشی هزار و ۲۰۰ کیلومتر از حساس‌ترین بخش‌های مرز مشترک با افغانستان را آغاز کرد. به گفته منابع رسمی پاکستان، تاکنون عملیات حصارکشی ۹۰۰ کیلومتر از مرز مشترک انجام شده است.

پاکستان حدود دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز زمینی با افغانستان دارد که بیشتر آن در مناطق کوهستانی قرار دارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: