* ندیمی: باید دید منظور رئیس جمهور گشایش اقتصادی است یا گشایش‌های اقتصادی- سیاسی / باید هرچه سریعتر و مستقیما معیشت مردم را در نظر بگیریم
کد خبر : ۱۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹ -10 August 2020


به گزارش «آزادی»، «هفته آینده گشایش‌هایی در اقتصاد خواهیم داشت». این وعده‌ای است جدیدترین وعده آقای رئیس جمهور است که هفته گذشته مطرح شد. وعده‌ای که از یک سو به خاطر روی زمین ماندن وعده‌های قبلی و از سوی دیگر به خاطر وضعیت نابسامان اقتصادی کشور به باد نقد گرفته شد.

برخی از کارشناسان اقتصادی اما با درنظر داشتن نکاتی که امکان ایجاد گشایش در اقتصاد را مهیا می‌کند به عملیاتی شدن این وعده خوشبین هستند. مثلا ابوذر ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «آزادی» در این باره گفت: «برای تحلیل صحبت آقای رئیس جمهور باید دید که منظور ایشان گشایش اقتصادی از راه اقتصاد است یا گشایش اقتصادی از راه سیاست خارجی و یا گشایش اقتصادی در حوزه انتقال ارز و یا بازار سرمایه، تسهیلات و یا معیشت. بنابراین اولا باید مطلع شویم که منظور ایشان کدام یک از این گشایش‌ها بوده است و عامل آن اقتصاد است یا سیاست خارجی و مدیریت.»


وی افزود: « اگر عامل این انتقال مطالبات باشد که اتفاق خوبی است چون مطالبات ارزی داریم که انتقال آن موجب تنظیم بازار می شود. اگر این گشایش از جنس آنچه رئیس دفتر رئیس جمهور گفتند هم باشد خوب است چون بخش عمده‌ای از روابط ما تحت تاثیر تحریم قرار گرفته است. ممکن است، منظورشان گشایش در بازار سرمایه و عرضه نفت در بازار بورس باشد که این هم خوب است. همچنین ممکن است که منظورشان از اتفاقات جدید، اتفاقاتی در حوزه معیشتی مثل تسهیلات یا بلاعوض‌ها و یارانه‌ها باشد که این خوب است. مثلا می‌توان یارانه‌ها را متناسب با تورم کرد یا سبدهایی به مردم ارائه کرد و ... اقدام احتمالی دیگر نیز می‌تواند در حوزه بازار سرمایه باشد و دولت سعی کند که عرضه‌های خود را شدت ببخشد»


مشاور نوبخت در سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه « باید پذیرفت که مساله اصلی کشور ما اقتصاد است» گفت: « در این شرایط هر اقدامی که صورت بگیرد، مثبت است. البته اتفاقات قضایی کمی اثر دارند اما ما باید ایجاد تغییر در سفره و هزینه‌های مردم را در اولویت قرار دهیم. با این نگاه رویکرد‌ها را می پذیریم و پروژه های خوبی در دست است اما به نتیجه رسیدن این‌ها زمان بر است و ما نیاز به اقداماتی داریم که هرچه سریعتر و مستقیما معیشت مردم را تحت تاثیر قرار بدهد».


وی در پاسخ به اینکه حدس می‌زنید منظور رئیس جمهور از گشایش اقتصادی در هفته جاری به کدام یک از این حوزه‌ها مربوط باشد؟ گفت: « ممکن است همان طور که گفتند یک امر اقتصادی باشد اما این احتمال نیز مطرح است که بر اساس آنچه آقای واظعی گفتند یک تحولات سیاسی و اقتصادی در پیش باشد. به عبارتی از این گشایش‌ها برون مرز باشد و سبب شود که ارز وارد شود خیلی عالی است اما اگر تحولات داخلی است باید دید که از چه منبعی و با چه رویکردی پول تامین می‌شود. یعنی حدس ما درباره گشایش اقتصادی یک وجه دارد و درباره تحولات بیرونی متاثر بر اقتصاد نیز وجوه دیگری دارد. به هرحال اتفاقاتی در جریان است که بر وضعیت اقتصادی ما تاثیر می‌گذارد. مثلا تغییر رئیس میز ایران برای ما مفهموم دارد و می‌تواند تحریم را شدیدتر کرده یا کم‌تر کند. یا مثلا تعامل خارجی با چین، روسیه و هند تاثیراتی دارد. بالاخره اگر اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ببیند که ایران بازارهای خود را تقدیم چین می‌کند و از حمایت این کشور در سیاست خارجی برخوردار می‌شود، ممکن است که به فکر تعامل بیشتر با ایران افتند. بنابراین اگر اقدام ایران در رابطه با برجام یا ارتباط با سه کشور چین، روسیه و هند باشد و یا حتی به مسائلی در داخل و کاهش مدیریت دولت باشد و ... همه این‌ها مثبت است و می‌تواند موجب تحقق گشایش‌های مورد اشاره رئیس جمهور شود».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: