* وزیر راه: مراکز تبادلی در مبادی شهر‌ها راه‌اندازی می‌شود
پ
کد خبر : ۱۹۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹ -08 August 2020
وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌اندازی مراکز تبادلی به منظور تجمیع پایانه‌های قطار شهری، راه‌آهن سراسری، اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری و تاکسی در دستور کار این وزارتخانه است.
به گزارش «آزادی» ، محمد اسلامی روز شنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری از ۸۰ دستگاه اتوبوس شهرداری اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت راه‌اندازی این مراکز (TOD) در مبادی شهرها، افزود: در این مراکز اتصال راه‌آهن سراسری، قطار شهری، پایانه اتوبوس‌های مسافری برون شهری و درون شهری و همچنین ایستگاه تاکسی که مصداق آن در صفه اصفهان محقق شد در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین تلاش می‌کنیم در این مجتمع‌ها مراکز تجاری، اداری و خدمات مدیریتی تعبیه شود تا مردم در صورت مسافرت برای امور اداری بتوانند بسیاری از خدمات را از این مراکز دریافت کنند و تلاش می‌کنیم این ایده را از طریق رایزنی با وزارت کشور و شهرداری‌ها در کلانشهر‌ها دنبال کنیم.

وی ادامه داد: مراکز تبادلی این امکان را فراهم می‌کند که رفت و آمد‌های شهری کاهش یابد و در مصرف انرژی و زمان بهینه‌سازی صورت گیرد و حداقل رساندن مسافرت‌های درون شهری و برون شهری از دیگر مزایای این طرح است.

به گفته وی امسال با توجه به رویکرد دولت و منابعی که در تبصره ۱۸ پیش بینی شد برای حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری مصوباتی را در دولت داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بر اساس تصمیمات دولت هم از محل یارانه صرفه‌جویی سوخت و هم از محل تسهیلاتی که از طریق تبصره ۱۸ ارائه می‌شود، فرصتی فراهم شد که این اقدامات انجام شود و نمونه آن خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری اصفهان است.

آغاز نوسازی ۵۵ هزار دستگاه کامیون از محل تصبره ۱۸

اسلامی اضافه کرد: این اتوبوس‌ها دارای استاندارد‌های لازم بوده و علاوه بر کاهش میزان سوخت، میزان آلایندگی آن‌ها به کمتر از یک پنجم کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت ۳۴۰ هزار کامیون در بخش حمل و نقل برون‌شهری، تصریح کرد: از این تعداد ۵۵ هزار دستگاه نیاز به بازسازی دارد که نوسازی این ناوگان با استفاده از تبصره ۱۸ امسال آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت توسعه راه‌آهن سراسری و راه‌آهن حومه‌ای را در دستور کار دارد و در همین راستا اساسنامه شرکت قطار‌های حومه‌ای براساس قانون مجلس سال گذشته به تصویب رسید.

اسلامی با اشاره به خدمات کلان‌شهر‌ها اصفهان در طرح جامع بازآفرینی شهری، گفت: در این طرح ۲ هزار و ۷۰۰ محله در کشور هدف قرار گرفته است که از جمله آن‌ها محله "همت‌آباد" اصفهان است.

وی اضافه کرد: در این طرح تسهیلات پروانه ساخت مسکن به صورت رایگان و تسهیلات وام با ۵۰ درصد تخفیف از محل بودجه تبصره ۱۸ در نظرگرفته و نوسازی سالانه ۱۰۰ هزار واحد تامین می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: در همین راستا تعامل بین شهرداریها، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور صورت گرفته و دفاتر تسهیل‌گری آن مسائل مربوط را پیگیری می‌کنند.

مراسم ورود ۸۰ دستگاه اتوبوس جدید همزمان با عید بزرگ غدیر، به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان با حضور دکتر اسلامی، وزیر راه و شهرسازی بر گزار شد.

این تعداد اتوبوس شهری با هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال به ناوگان اتوبوسرانی اصفهان پیوسته است.

وزیر راه و شهرسازی روز شنبه، ١٨ مرداد در پارک سوار صفه حضور یافته و از این اتوبوس‌ها بازدید کرد.

همچنین پارک سوار صفه با امکان سرویس دهی به معلولان در ۱۲ هزار متر مربع و با هزینه‌ای بالغ بر۵۰ میلیارد ریال رونمایی شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: