* سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان دستمایه یک تنش جدید
پ
کد خبر : ۱۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ -07 August 2020
«آلکس آزار» وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، بلند پایه‌ترین مقام رسمی آن کشور در ۴۰ سال گذشته است که طی روز‌های آینده قصد دارد به رغم مخالفت‌های چین به تایوان سفر کند.
به گزارش «آزادی» ، این سفر به نوشته روزنامه گلوبال تایمز در شرایطی انجام می‌شود که دو کشور درگیر شدیدترین تنش‌ها در چهار دهه گذشته هستند و آمریکا برای مهار چین آشکارا تلاش می‌کند و هیچ ابایی از افزایش فشار‌ها بر پکن ندارد.

روزنامه چینی افزوده است چنانچه این سفر انجام شود آلکس بلندپایه‌ترین مقام دولت آمریکا خواهد بود که پس از سال ۱۹۷۹ میلادی که این کشور با چین روابط رسمی برقرار کرد به تایوان سفر می‌کند.

چین بار‌ها با سفر مقام‌های دولت آمریکا به تایوان و ارتباطات رسمی و فروش‌های تسلیحاتی این کشور به تایوان مخالفت کرده است گزارش می‌افزاید این سفر می‌تواند سرآغاز سفر مقام‌های دیگری از وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا به تایوان باشد.

آزار ضمن تایید اخبار مربوط به سفرش از آن دفاع کرده و گفته است: چنین دیداری باعث تقویت مشارکت طرفین و افزایش همکاری‌های آمریکا و تایوان برای مقابله با ویروس کرونا می‌شود.

او افزود: جوامع آزاد بهترین نمونه برای ترویج و توسعه بهداشت و سلامت هستند. اقدامات تایوان برای مبارزه با کرونا قابل تمجید است.

با نظرداشت اینکه وی احتمالا حامل پیامی از سوی ریاست جمهوری آمریکا در زمینه مسایل بهداشتی برای تایوان است، این موضوع که سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان روابط با چین را پرتنش‌تر کند، منتفی نیست.

روزنامه چینی گلوبال تایمز حتی نسبت به چنین اقدامی هشدار داده و نوشته است: تحریکات بالقوه آمریکا می‌تواند باعث تشدید منازعات شده و حتی خطر رویارویی نظامی را به دنبال داشته باشد اگر آمریکا هشدار‌های چین درباره حق حاکمیت بر تایوان را نادیده بگیرد، جنگ به اعتقاد ناظران اجتناب ناپذیر خواهد بود.

«وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: یاداشت اعتراضی دراین خصوص تسلیم آمریکا شده است از آن‌ها خواسته ایم علایم اشتباه برای استقلال طلبان تایوانی ارسال نکنند.

«ما شیایو گوانگ» سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین این سفر را محکوم به شکست دانسته و افزوده است که امریکا می‌خواهد به دنبال تامین منافع خود باشد، ولی دست به اقداماتی بسیار خطرناک می‌زند.

گزارش‌ها حاکی است که مقام‌های آمریکا و چین قرار است طی روز‌های آینده نشست مجازی برای بررسی توافق اولیه تجاری دوجانبه برگزار کنند، اما انجام این سفر می‌تواند هرگونه موفقیت در برگزاری این نشست را تحت تاثیر قرار دهد.

شین چیانگ از دانشگاه فودان در شرق چین می‌گوید: چنین اقدامی از سوی آمریکا بسیار خطرناک و تحریک آمیز است و چین نمی‌تواند نادیده بگیرد و می‌تواند پاسخی بسیار محکم به دنبال داشته باشد.

«چانگ یا چونگ» کارشناس مسایل تایوان می‌گوید: درگیری‌های زیادی بین چین و امریکا بر سر مسایلی، چون سین کیانگ، هنگ کنگ و دریای جنوبی وجود دارد، اما موضوع تایوان حساسترین مساله در روابط دو کشور است.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ماه‌های گذشته بخصوص پس از همه گیری کرونا روابطی پر تنش با چین را دنبال کرده و از اهرم‌های مختلف برای تزریق بیشتر فشار‌ها بر چین استفاده کرده است.

به نظر می‌رسد که سفر وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا به تایوان یکی از تازه‌ترین اقدامات وی برای افزایش حضور دولتش در تایوان با هدف جلب حمایت بیشتر رای دهندگان آمریکایی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر باشد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: