* ظرفیت تجاری ما با کشور عراق به ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد
پ
کد خبر : ۱۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲ -06 August 2020
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اکنون ظرفیت تجاری ایران با کشور عراق ۹ میلیارد دلار در سال است که با چشم اندازی که رییس جمهوری و دولت تعریف کرده باید به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
به گزارش «آزادی» حمید زادبوم روز پنجشنبه در جلسه بررسی مشکلات صادرات مرز‌های قصرشیرین در پایانه بین المللی مرز رسمی پرویزخان افزود: هم اکنون ۲۵ درصد بازار عراق را در دست داریم و این ظرفیت را باید حفظ و نگهداری کنیم.

وی اظهار داشت: عراق هیچ‌گاه تعرفه گمرکی برای کالا‌های ایرانی در نظر نگرفته و اگر تعرفه‌ای اختصاص یافته نیز برای همه کشور‌ها بوده و در روابط اقتصادی کشورمان نیز همین گونه است و ما هم برای هیچ کشوری تعرفه کالایی مشخص نمی‌کنیم، زیرا ایجاد تعرفه برای کشور خاص به معنای جنگ اقتصادی است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در استان کرمانشاه تنوع مرزی با حوزه کردی و عربی عراق داریم و باید بنا را بر حفظ وضع صادرات موجود و تلاش برای افزایش آن قرار دهیم.

زادبوم گفت: ما امسال در ۲۰ کشور پیشرو در دنیا شاهد کاهش صادرات ۱۰ تا ۱۵ درصدی به دلیل محدودیت‌های کرونا بودیم جز کشور چین که حجم صادرات آن‌ها پنج هزار میلیارد دلار است.

او اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در چهار ماه اول امسال به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های کرونا شاهد کاهش ۴۰ درصدی صادرات از نظر ارزی بود و این به دلیل بسته بودن بیشتر مرز‌های ما در ۲ ماه اول امسال بود که در آن زمان تنها پرویزخان با عراق و یک مرز با افغانستان فعالیت داشت.

معاون وزیر صمت گفت: در این مدت به دلیل بیماری کرونا ۲۵ مرز از ۳۱ مرز زمینی ما بسته بود، اما اکنون ۲۹ مرز ما باز و تجارت آن‌ها فعال است که بخشی از کاهش صادرات به دلیل بسته بودن مرز‌ها بوده، اما در پرویزخان شاهد افزایش ۶۳ درصدی صادرات با تلاش‌های صورت گرفته بودیم که تلاش همه عوامل دخیل در امر صادرات در این مرز از استاندار کرمانشاه تا عوامل امنیتی و انتظامی و فعالان تجاری شایسته تقدیر است.

او اضافه کرد: نگاه ما در فعالیت‌های اقتصادی در مرز‌ها نباید منوط به منافع خود باشد، تجارت باید برای کشور ارزآوری داشته باشد و اگر صادرات ما ارز را به کشور وارد نکند، بی فاید است.

او گفت: ما سالیانه باید بین ۹ تا ۱۴میلیارد دلار کالا‌های اسای مورد نیاز در بخش‌های مختلف وارد کنیم و اکنون در شرایط جنگ اقتصادی که آمریکا همه مرز‌ها را بسته است نیاز به مواد اولیه برای کارخانجات و کالا‌های اساسی و مواد اولیه در بخش‌های مختلف کشاورزی و ماشین آلات و صنا یع داریم که تامین همه این نیاز‌ها منوط به ارزآوری برای کشور است.

معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در راس هیاتی به منظور بازدید از مرز‌های رسمی خسروی و پرویزخان و بررسی ظرفیت‌های تجاری وضعیت صادرات و واردات به قصرشیرین سفر کرد.

در سفر معاون وزیر صمت، هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مدیران کل استان کرمانشاه، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مسوولان شهرستان قصرشیرین وی را همراهی کردند.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق یکی از مهمترین شهر‌های غرب کشور برای توسعه روابط اقتصادی با این کشور و اقلیم کردستان محسوب می‌شود که با داشتن ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی هم اکنون به مرکزی برای فعالیت‌های مهم اقتصادی، صادرات و واردات کالا به این کشور همسایه تبدیل شده است.

هم اکنون روزانه به طور میانگین یک هزارو ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل کالا‌های صادراتی از جمله مانند میوه و تره بار، خشکبار، لوزام و مصالح ساختمانی، لوزام خانگی و دیگر کالا‌های مورد نیاز مردم عراق و اقلیم کردستان از مرز پرویزخان صادر می‌شود.
بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشور عراق معادل ۵۴ درصد کالا‌های صادراتی کشورمان (یک هزار و ۵۰۰ کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می‌شود ضمن اینکه این مرز به عنوان فعال‌ترین بازارچه مرزی کشور شناخته شده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزادی ، ظرفیت ، تجاری ، کشور ، عراق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: