* کرونا می‌رود، اما ماسک و دستکش‌ها باقی می‌مانند
پ
کد خبر : ۱۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷ -06 August 2020
یک کارشناس پسماند با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا حجم پسماند‌های تهران به حدود ۱۱۰ تن در روز رسیده است، گفت: کرونا تمام می‌شود، اما ماسک‌ها و دستکش‌های پلاستیکی باقی می‌مانند.
به گزارش «آزادی» ، سعید مرادی کیا، کارشناس سازمان مدیریت پسماند از مجتمع آرادکوه که مهمان برنامه «فرمول یک» بود، گفت: متجمع آرادکوه یا کهریزک از ۵۰ سال پیش پذیرای پسماند‌های تهران و خیلی از روستا‌ها و شهر‌های اطراف بوده است. واقعیت این است که در دوران اپیدمی کووید ۱۹ شرایط خاصی را در آرادکوه تجربه می‌کنیم. این مجتمع روزانه پذیرای پسماند‌های مختلف شهر تهران از جمله منابع خانگی و غیر خانگی است. تمامی پسماند‌ها را جمع آوری می‌کنیم و به مجمتع آرادکوه منتقل می‌کنیم و آنجا به وسیله ماشین آلات و نیرو‌های انسانی این پسماند‌ها را تفکیک و به صنایع بازیافت می‌فرستیم و آن‌هایی که بازیافتشان مقرون به صرفه نیست برای تولید برق استفاده می‌کنیم. یا در نهایت مجبور هستیم در مراکز دفن، دفن کنیم.

مرادی کیا توضیح داد:، اما در دوران کرونا موضوع کاملاً برعکس شد. مجبور شدیم موضوع بازیافت را به خاطر سلامتی نیرو‌های انسانی و مردم در تهران و کل کشور متوقف کنیم تا جلوی انتشار بیماری را بگیریم. چون دوستان مجبور بودند با دست گاهی اوقات این تفکیک را انجام بدهند. تمرکز اصلی ما در این دوران روی پسماند‌های بیمارستانی بود. به خاطر شرایط بحرانی پسماند‌های ما از ۷۰ تن تا ۱۱۰ تن افزایش پیدا کرده است. همانطور که کادر درمانی ما مجبور بودند ۲۴ ساعته کار کنند، نیرو‌های دفن ما هم مجبور بودند با شیفت‌های دو سه برابری و به صورت ۲۴ ساعته این پسماند‌ها را با رعایت موازین بهداشتی برای اینکه جلوی شیوع پسماند‌ها را از مناطق جنوبی تهران بگیرند دفع کنند و از این مورد توانستیم سربلند بیرون بیاییم.

وی بیان کرد: تست کرونا تعدادی از نیرو‌های ما مثبت شد، ولی خوشبختانه سریع شناسایی شدند و برای تست‌های بیشتر و مراقبت و استراحت به منزل فرستاده شدند.

این کارشناس پسماند با اشاره به اینکه سایت‌های دفع کشور و مجتمع آراد کوه به واسطه کرونا پررنگ‌تر دیده شدند و از طرف صدا و سیما هم دیده شدند. اما حقیقت این‌طور است که ما خارج از دوران کرونا هم درگیر یکسری مسائل مثل تولید بالای پسماند و بالا بودن میزان شیرابه هستیم. وقتی مردم کیسه پسماندشان را در سطل رها می‌کنند این پایان کار نیست. حدوداً در شهر تهران ۱۴ هزار پاکبان فعالند که تعداد زیادی از معابر و خیابان‌های شهر را پاکیزه می‌کنند تا محیط تمیز و بهداشتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: از همه ملت خواهشمندم در تولید پسماند و خریدهایشان بازبینی داشته باشند. محیط زیست و تعداد زیادی از جانوران در حال از بین رفتن هستند. این ماسک‌ها و دستکش‌هایی که رها می‌شوند می‌توانند باعث انتقال ویروس شوند. اصلاح الگوی مصرف داشته باشیم. اصلاح الگوی مصرف داشته باشیم و در مهمانی‌ها به اندازه غذا درست کنند و دور ریز زیاد نداشته باشند. جلوی تولید کیسه پلاستیکی را بگیرند. این آلودگی‌ها نسل آینده را دچار مشکل خواهد کرد.
منبع: مهر
برچسب ها: آزادی ، کرونا ، ماسک ، دستکش
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: