* حذف کنکور امسال آسیب‌های جدی در پی دارد/ کرونا فرصتی است برای فراهم کردن زیرساخت‌های حذف کنکور
کد خبر : ۱۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸ -04 August 2020

به گزارش «آزادی»، کرونا ماندنی شده و همه شئون و سطوح زندگی مردم دنیا را نیز تحت تاثیر قرار داده است. مساله مهم اما پذیرش این ویروس به عنوان بخشی از زندگی از این به بعد، ضروری شدن ایجاد یک نظم جدید است. در ایران البته هنوز شاهد این رویکرد نیستیم و حاشیه‌های موجود درباره بسیاری از موضوعات ثابت می‌کند که هنوز به کرونا به عنوان یک پدیده گذرا نگریسته می‌شود. ایده‌هایی مثل به تعویق یا تاخیر انداختن کنکور شاهدی بر این مدعا است.

این درحالی است که کرونا را یک فرصت تلقی و کنکور را بالاخره حذف کرد. کمپین‌هایی که در فضای مجازی در این باره شکل گرفته همین منطق را دارد. مساله قابل توجه اما اینجا است که به گفته کارشناسان حذف کنکور در سال جاری مقدور نیست. بر این اساس بهتر است که امسال را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به هر شکلی شده بگذرانیم اما برای سال بعد فکر کنیم.


غلامرضا ظریفیان معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: « حذف کرونا قطعا یک امر خوب و متکی بر تجربه جهانی است اما واقعیت این است که نیازمند یک سری زیرساخت‌ها نیز است. مهم‌ترین امر آن هم متوجه آموزش و پرورش است که بتوانند با استاندارد کردن امتحانات و نمرات جای کنکور بگیرد. در واقع امتحانات سال‌های آخر دبیرستان باید به قدری استاندارد باشد که تبدیل به یک سنجش اطمینان خیز شود. در غیر این صورت با یک بی‌عدالتی و هرج و مرج جدی مواجه می‌شویم».


وی افزود: «چه بهتر که کرونا سبب این جایگزنی و حذف کنکور شود اما قطعا امسال امکانات لازم برای اتخاذ این تصمیم را نداریم».
ظریفیان توضیح داد: « توجه کنید که حدود 800 هزار نفر داوطلب کنکور کارشناسی و همین میزان هم داوطلب در دوران کارشناسی ارشد و دکتری داریم. این عدد را اگر در تعداد خانواده‌ها که نسبت به آینده فرزندان خود حساس هستند، ضرب کنیم حساسیت موجود مشخص می‌شود. این را نیز در نظر داشته باشید که بخش قابل توجهی از کنکور اولی ها قطعا از یکی، دو سال قبل شروع به آماده شدن برای این آزمون کرده‌اند. بنابراین اگر ما یک جایگزین اطمینان بخش به جای کنکور نگذاریم، این کار شدنی نیست».


این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به کمپین‌هایی که برای حذف کنکور ایجاد شده است، گفت: «واقعیت این است که حذف یا تاخیر آن در سال جاری موجب می‌شود که بخش قابل توجهی از فرزندان این مملکت که برای این آزمون تلاش کرده‌اند به شدت آسیب بینند. روانشناسان می‌گویند که اگر برای امتحانی آماده شده باشید و آن چهار ساعت به تاخیر افتد حتما میزان سنجش امتحان آسیب می‌بیند.»
وی تاکید کرد: «پ نظر من امسال باید کنکور با رعایت همه پروتکل‌ها و در عین حال افزایش زمان امتحان‌گیری برگزار کرد. یعنی اگر صبح و بعدازظهر آزمون بود ، باید بعدازظهر حذف شود تا فشاری که اکنون برای روشن شدن تکلیف این ماجرا وجود دارد از بین برود. اما برای سال آینده معتقدم باید از فرصت کرونا استفاده کرد و با اندیشیدن تهمیدات لازم ، زیرساخت‌ها را فراهم کرد تا از این وضعیت کنکور عبور کنیم».


ظریفیان در واکنش به اینکه برخی عدم حذف کنکور را به خاطر وجود مافیای کنکور می‌دانند، گفت: « مافیای کنکور که هر سودی می‌خواست ببرد، تا کنون برده است و الان وقت امتحان بچه‌ها است. الان هر تعلل و تاخیری موجب می‌شود حق جوانان که خود را آمده برگزاری کنکور کرده‌اند، تضییع شود. به اضافه اینکه اگر قرار باشد یک سال کنکور را برگزار نکرد و سال بعد برگزار کرد، حجم قابل توجهی از داوطلبان اضافه می‌شود و سبب خواهد شد که بسیاری از بچه‌های مستعد به خاطر محدودیت ظرفیت‌ها به مشکل برخورد کنند و سرنوشت زندگی آنان با بحران مواجه شود».


این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: « من هم معتقدم که باید کنکور را با یک تدبیر جدی حذف کرد تا مسائلی مثل مافیای کنکور، فشارهای و استرس‌هایی که به بچه‌ها و خانواده‌ها تحمیل می‌شود از بین برود و در عین حال یک سیستم متقن و اطمنیان خیر جای کنکور را بگیرد. اما توجه داشته باشید که ما حدود یک میلیون صندلی برای ورود به دانشگاه‌ها داریم ولی رقابت اصلی برای 50 هزار صندلی رشته‌های خاص است. این که این 50 هزار صندلی به شکل عادلانه در اختیار کسانی قرار بگیرد که صلاحیت آن را دارند، خیلی مساله مهمی است لذا فکر می‌کنم که آموزش و پروش باید حتما با همکاری وزارت بهداشت و وزارت علوم تدبیری اندیشد و کنکور را امسال برگزار کند و اگر می‌شود برای سال بعد حذف کنند.»


وی افزود: «تعلیق یا حذف کنکور در سال جاری قطعا حق افرادی که خود را آماده کرده‌اند، ضایع می‌کند. معلوم نیست که اگر این فرصت از بین برود این افراد دوباره چنین فرصتی را داشته باشند. مخصوصا پسرهای که مشکلات سربازی و ... را دارند. همچنین سبب می‌شود که داوطلبان دوباره از مافیای کنکور کمک بگیرند».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: