* سیاست دوگانه مدعیان دموکراسی در پورتلند
پ
کد خبر : ۱۹۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱ -02 August 2020
اگرچه فرماندار پورتلند هفته گذشته از توافق با نیرو‌های فدرال برای خروج از این شهر خبر داد، اما وزیر امنیت میهن آمریکا در اظهاراتی متناقض خبر از افزایش اعزام نیرو‌های فدرال برای سرکوب اعتراض‌های عدالتخواهی داد.
به گزارش «آزادی» آمریکا که خود را «مهد آزادی» و «دموکراسی» در جهان معرفی می‌کند، اکنون نحوه برخورد سرکوبگرانه یگان‌های اعزامی مسلح دولت فدرال به شهر‌هایی که در آن اعتراض‌های عدالتخواهی اجتماعی درجریان است، به امری مبهوت کننده و غیر قابل باور بدل شده است.

اعتراضاتی که در پورتلند پرجمعیت‌ترین شهر ایالت اورگن صورت گرفته، از زمان قتل جورج فلوید مرد سیاه پوست ۴۶ ساله‌ای که در اواخر ماه می (اوایل خرداد) به دست پلیس مینیاپولیس کشته شد، جرقه خورد و تاکنون ادامه دارد. درواقع اعتراضات در این شهر مانند سایر شهر‌های آمریکا در اعتراض به بی‌عدالتی اجتماعی و در راستای جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» جان گرفت.

اما اعتراضات صلح آمیز مردم این شهر زمانی به خشونت کشیده شد که در تاریخ ۵ ژوئیه (۱۵ تیر) ماموران فدرال برای سرکوب ناآرامی‌های مدنی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پورتلند اعزام شدند. نیرو‌هایی که حضورشان در هفته‌های گذشته نه تنها باعث کمتر نشدن اعتراضات نژادپرستی در پورتلند نشده بلکه استقرار این نیرو‌ها خشم معترضان را برانگیخته و به درگیری با نیرو‌های امنیتی منجر شده است.

پس از افزایش درگیری‌ها و بالاگرفتن اعتراضات به اعزام این نیرو‌ها به برخی شهر‌های آمریکا از جمله پورتلند، «کیت براون» فرماندار این شهر روز چهارشنبه گذشته از توافق با نیرو‌های فدرال برای خروج از این شهر خبر داد. براون روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: در توافقی که با وزارت امنیت میهن حاصل شده، قرار است نیرو‌های فدرال به صورت مرحله‌ای پورتلند را ترک کنند.

اما «چاد ولف» وزیر امنیت میهن تنها یک روز پس از اظهارات براون در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز تاکید کرد: نیرو‌های پلیس فدرال تا زمانی که فرماندار دموکرات این شهر طرحی برای رفع اعتراضات و خشونت داشته باشد، در پورتلند می‌مانند.

از سوی دیگر در همان روزی که فرماندار پورتلند از توافق برای خروج نیرو‌های فدرال خبر داده بود، ترامپ که سیاست‌های عهدشکنانه وی زبانزد جهانیان است، در توییتی معترضان این شهر را «تروریست» خواند و با اینکار تیشه به ریشه توافق مذکور زد.

روزنامه واشنگتن پست نیز روز سه شنبه گذشته (یک روز پیش از اعلام براون مبنی بر توافق برای خروج نیرو‌های فدرال از پورتلند) نوشت: به رغم مخالفت‌های بسیار در مقابل سیاست‌های تهاجمی کاخ سفید، دولت ترامپ در حال اعزام نیرو‌های فدرال بیشتری برای سرکوب معترضان در شهر پورتلند است. یک منبع فدرال نیز به واشنگتن پست گفته بود وزارت امنیت داخلی آمریکا در نظر دارد بیش از ۵۰ نیروی حفاظت از مرز‌ها و گمرگ را به شهر پورتلند اعزام کند.

از این رو، به باور کارشناسان و ناظران داخلی آمریکا، ادامه اعتراض‌های سراسری در کنار همه گیری ویروس کرونا در این کشور، دو بحران بزرگ پیش روی ترامپ تا زمان اندک باقیمانده تا انتخابات ریاست جمهوری قرار داده که می‌تواند تمدید حضور وی را در کاخ سفید متاثر سازد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: