* سوداگری با کرونا
پ
کد خبر : ۱۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ -01 August 2020
جولان کرونا در کشور موجب شد تا سوداگری جدیدی سوار بر کرونا در کشور ایجاد شود، کسب و کاری که بر روی نگرانی‌ها و ترس خانواده مبتلایان کرونا بنا می‌شود و از کوچه پس کوچه‌های ناصر خسرو سر در می‌آورد. سوداگری با دارو‌های تقلبی و گاه بی‌فایده‌ای که جز هزینه‌ای سنگین ثمر دیگری برای خانواده مبتلایان ندارد.
به گزارش «آزادی» ، روند رشد ابتلا و قربانیان کرونا در چند ماه اخیر حاکی از این است که هنوز دارو‌ها اثربخشی چندانی ندارند و درباره نوع دارو و روند درمان، پروتکل بهداشتی نه تنها در ایران که در هیچ کشور دیگری تدوین نشده است و تنها برای کنترل این ویروس چموش، دارو‌هایی پیشنهاد می‌شود.

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه این روز‌های برخی دارو‌ها برای درمان کرونا پیشنهاد می‌شود، می‌گوید: تاکنون هیچ دارویی برای درمان کرونا ساخته نشده و تمامی دارو‌ها برای درمان دیگر بیماری‌ها در درمان روند کرونا به کار گرفته می‌شود هرچند هم اکنون با آزمایش‌های انجام شده دانشمندان پی بردند که برخی دارو‌ها در روند درمان کرونای جدید تاثیرگذار هستند.

فاطمی تاکید می‌کند: برخی دارو‌ها در روند درمان کرونا ضد ویروس و کاهش دهنده علائم بیماری هستند. برای مثال دارو‌های فاویپیراویر و رمدسیویر ضد ویروس هستند. فاویپیراویر برای درمان آنفلونزا طراحی شده است. رمدسیویر هم برای کرونا ویروس‌ها ساخته شده و بر روی کووید ۱۹ هم تاثیرگذار است.

به گفته نایب رئیس انجمن داروسازان ایران اکنون فقط دو داروی ضد ویروس فاویپیراویر و رمدسیویر برای درمان کرونا وجود دارد که زمینه تولید داخلی آن هم فراهم شده است.

با این حال خبر‌هایی در باره گرانی و کمیابی یا تقلبی بودن برخی دارو‌های موجود به گوش می‌رسد. قیمت‌های سرسام آوری که گزارش‌های میدانی خبر از آن می‌دهد: رسیژن ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رمدسیویر تا ۴۰۰ میلیون. هر چند در مشهد رمدسیویر را با وعده اصل بودن، بین ۲۰ تا ۴۵ میلیون قیمت می‌دهند و تاکید می‌کنند آمپول رفلاکس معده نیست که در بازار به نام رمدسیویر فروخته می‌شود.

این در حالی است که محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذاوداروی وزارت بهداشت، مدتی پیش ضمن هشدار درباره نمونه‌های تقلبی داروی «رمدسیویر» اعلام کرده بود: این دارو در بازارسیاه با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد. او گفته بود: نمونه‌های زیادی به دست ما رسیده است که اصلا رمدسیویر نیست، بلکه یک داروی دیگر بوده است که جلد آن را تغییر داده‌اند و به‌جای رمدسیویر عرضه می‌کنند. نکته مورد تاکید دیگر وی این بود که: «باوجود این دردسرها، اثربخشی این دارو را کمیته علمی تایید نکرده است و پزشکان باید از تجویز آن خودداری کنند.»

ورای نیاز به دارو‌ها برای درمان مبتلایان، استفاده خودسرانه از دارو‌ها نیز موجب شده تا بازار دلالان دارو داغ شود. کیانوش جهانپور در این باره با بیان اینکه مصرف خودسرانه دارو‌ها بدون تجویز پزشک به شکل کلی برای بیماران مشکل آفرین است، می‌گوید: دارو‌های موجود در بازار سیاه عمدتا با اطلاع دقیق جعلی است. این دارو‌ها با هزینه گزاف به فروش رفته و نه تنها اثر بخشی ندارد بلکه تهدید جدی برای سلامت است.

افزون بر او، فاطمی درباره تبلیغات تجاری در زمینه دارو‌های خاص و تاثیر این اقدامات در افکار عمومی می‌افزاید: در برخی از مصاحبه‌ها توصیه‌های پزشکان به نسخه تبدیل می‌شود. در شرایط کنونی کم نیستند افرادی که به توصیه پزشکان ده‌ها میلیون تومان برای دارو‌های تقلبی هزینه کرده‌اند. برای مثال هم اکنون در فضای مجازی دارو‌های متعدد در زمینه درمان کرونا تبلیغ شده است. باید دانست که تمامی این دارو‌ها تقلبی است و تاثیرگذار نیست. به گفته او در این شرایط از جیب بیمار هزینه گزاف صرف میشود، اما فرد نه تنها معالجه نمی‌شود، بلکه وضعیتش وخیم‌تر خواهد شد.

این پزشک داروساز تاکید کرد: مردم باید هوشیار باشند و فقط از سایت‌های وزارت بهداشت برای کسب اطلاعات درباره دارو‌ها استفاده کنند. پزشکان نیز باید بدانند که هر گونه توصیه‌ای باعث التهاب در جامعه می‌شود.

مدعیان طب اسلامی
تبلیغات تجاری در زمینه دارو‌های خاص تنها محدود به پزشکان نیست بلکه مدعیان طب سنتی و اسلامی هم در این میان دست به کار شدند. اوج گرفتن کرونا موجب شد تا طبیبان اسلامی به عرصه بیایند و تحلیل‌های خود را از این بیماری ارائه دهند. چنانچه روازاده کرونا را سلاح بیولوژیکی نامیده بود که در ادامه فشار حداکثری علیه ایران به کار گرفته شده است. علاوه بر این تحلیل‌ها، نسخه‌های درمانی متعددی از داروی امام کاظم، زنجبیل، روغن بنفشه و سیر نیز تجویز کردند. چنانچه عباس تبریزیان روحانی که خود را بنیانگذار طب اسلامی می‌نامد، اعلام کرده بود که درمان کرونا سخت نیست، اما بشر سواد آن را ندارد. او گفته بود که بهترین پیشگیری و درمان کرونا «همان داروی امام کاظم و داروی جامع امام رضا با عسل و سیاه دانه است.»

تبریزیان که مدتی پیش کتاب هاریسون را به آتش کشید تا به این شیوه تقابل خود با طب مدرن را به نمایش بگذارد به تازگی هم ادعا کرده است انتقال ویروس کرونا در مردان از طریق هوا وجود ندارد! وی دلیلی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است. تبریزیان در کانال خود مدعی شده است: «در مردان انتقال و سرایت از راه هوا و از شخصی به شخص دیگر اصلا وجود ندارد و این امر مختص بانوان است و صرفا سرایت از خانم‌ها به آقایان و آن هم در صورت تماس نزدیک محقق می‌شود. پس احتمالا اگر فقط خانم‌ها از ماسک استفاده کنند، در جلوگیری از پیشرفت کرونا کافی است و آقایان نیازی به استفاده از ماسک ندارند. »

مدعیان طب اسلامی در حالی در شلوغ بازار کرونایی می‌تازند که سال‌هاست وزارت بهداشت درباره "طب اسلامی" و برخی مدعیان طب سنتی هشدار می‌دهد، اما این طیف قدرتمند با تبلیغات وسیع خود نفوذ زیادی در افکار عمومی پیدا کرده‌اند.

طبیبان اسلامی گروهی هستند که با برنامه‌های پیشگیری و درمانی طب مدرن از جمله واکسیناسیون، درمان و دارو، عمل‌های جراحی و ... به شدت مخالفت می‌کنند و تجویز داروی شیمیایی را قبول ندارند و می‌گویند تجوز دارو‌های شیمیایی برای کاسبی و فروش شرکت‌های دارویی است.

آن‌ها روش خود را در درمان بیماری‌ها "اسلامی" می‌دانند، اما وزارت بهداشت دو سال پیش اعلام کرد، "طب اسلامی" نداریم. به گفته وزارت بهداشت «در سیاست‌های کلی سلامت طب سنتی با عنوان «طب سنتی ایرانی» آورده شده و کلمه اسلامی وجود ندارد.»

افزون بر وزارت بهداشت برخی مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی و جوادی آملی نیز به رد طب اسلامی پرداختند. آیت الله جوادی آملی درباره مدعیان طب اسلامی که به روایات روجوع می‌کنند گفته است: «از ۶هزار حدیث مربوط به طب اسلامی فقط ۵ درصد سند دارد و همین ۵ درصد هم شرایط و لوازم خاص خود را دارند؛ باید به دیدگاه‌های تجربی رجوع کرد.»

به نظر می‌رسد کرونا بازار سوداگری جدیدی راه انداخته است و اگر برای عده‌ای غم نان و جان دارد برای عده‌ای هم آب و هم نان داشته است و بازار سوداگری را حسابی داغ کرده است. اما آنچه می‌تواند کاسبی این گروه را به خطر اندازد هوشیاری جامعه و نظارت بیشتر متولیان امر است. همچنین افزایش آگاهی جامعه درباره کروناویروس راهی است که می‌تواند از تب و تاب بکاهد و آن را برای مقابله با بیماری آماده‌تر سازد.
منبع: فرارو
برچسب ها: آزادی ، سوداگری ، کرونا ، جولان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: