* مازنی: عزاداری به هر قیمتی مطلوب امام حسین (ع) نیست / بزرگداشت عاشورا نباید جان انسان‌ها را به خطر اندازد/ فضای مجازی فرصت خوبی برای برگزاری مراسم است
کد خبر : ۱۹۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶ -29 July 2020

به گزارش آزادی، ایام محرم وصفر نزدیک است و با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا امکان برگزای مراسم مثل سال‌های گذشته وجود ندارد. همین نکته در روزهای اخیر محل بحث شده و شاهد شکل گیری یک دوگانه بین هواداران برگزاری مراسم عزاداری و حامیان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم. دولت روحانی نیز اگرچه به صراحت تمایل به تعطیلی مراسم را اعلام نکرده است اما با توصیه‌های مداوم خود به محدود کردن مراسم‌های عروسی و عزا این پیام را فرستاده که بهتر است محرم امسال با سال‌های قبل متفاوت باشد. در مقابل اما شاهدیم که برخی چهره‌های مذهبی همچون آیت الله مکارم شیرزای بر برگزاری مراسم تاکید دارند. سوال اینجا است که انتخاب درست در دوراهی پیش رو چیست و دولت روحانی باید چه تصمیمی بگیرد.


پاسخ به این سوال را احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم در گفت‌وگو با «آزادی» داد. او گفت: « واقعیت این است که ما همچنان که بر سر دوراهی اقتصاد و سلامت قرار داریم، با دوراهی‌های دیگری سلامت و فرهنگ، مسائل اجتماعی و سلامت یا دوراهی سلامت و فرایض دینی نیز مواجه هستیم. این دوراهی‌ها پیش روی همه ملت‌ها قرار داد.»


وی با اشاره به اینکه « پدیده کرونا در ابتدا بشر را دچار گیجی و سردرگمی کرده بود اما الان که مدت نسبت زیادی گذشته است» گفت: «اکنون که افراد بسیاری جان خود را از دست داده‌اند و خانواده‌های بسیار داغدار شده یا به نوعی درگیر این مساله هستند، تاحد زیادی برای همه روشن است که این پدیده کوتاه مدت نیست. همین طور روشن شده که درمان آن مشخص نیست و افق روشنی پیش رو نیست. در این شرایط می توان با آگاهی بیشتری تصمیم گرفت. همچنین باید از تجارب چند ماه گذشته استفاده کرد».


این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به تجربه برگزاری مراسم‌های ماه رمضان علی‌رغم شیوع کرونا، گفت: « در زمینه فرایض دینی تجربه خوبی داریم می‌توانیم محرم و صفر را به نوعی برگزار کنیم که مایه عزت ما، جامعه ومذهب ما باشد. همچنین از رفتارهایی که مایه وهن دین و مذهب ما است پرهیز کنیم».


مازنی همچنین گفت: « الان در ایام حج تمتع که امر واجب است شاهدیم مراسم مدت زیادی تعطیل بود و الان نیز با حضور عده قلیلی برگزار می‌شود. تعطیلی مطلق عتبات عالیات و حرم ائمه و امام‌زاده‌ها در ایران و عراق که بعدا تبدیل به بازگشایی محدود شد و ... تجارب خوبی است که باید ازآن‌ها بهره بگیریم».


این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه « اولویت اصلی سلامت و حفظ جان مردم است» گفت: «در شرایط سخت بهار امسال شاهد رفتار متمدانه و عالمانه از سوی مقامات حوزوی بودیم. مراجع عظام تلقید در اقصی نقاط عالم تشیع در آن مرحله خوش درخشیدند و تهدیدی که می‌توانست جدال بین علم و دین را طرح و رابطه بین انسان‌های متدین و مذهبی را با دانش و تجربیات بشر متهجرانه نشان دهد را از بین بردند.».


وی خاطرنشان کرد: «شخص رهبر انقلاب که عالم دینی هستند تمام ارتباطات و جلسات خود را محدود کردند. از جمله برنامه‌های که مقام رهبری در سال‌های گذشته داشتند، برنامه‌های ویژه ماه رمضان بود اما امسال برنامه‌ای نداشتند. پیش بینی می‌شود که در محرم هم در بیت رهبری و بیت مراجع تقلید به نحوی مراسم برگزار شود که سرافرازی حوزه‌های علمیه و قشر متدین جامعه در جدال بین علم و دین پیدا کرده بودند، حفظ شود و این دستاورد به شکل بهتری ارائه شود».


مازنی همچنین توصیه کرد: « افرادی که می‌خواهند مراسم مربوط به محرم را برگزار کنند باید توجه کنند که مکتب اباعبدالله و فلسفه عاشور به رعایت حقوق انسان‌ها برمی‌گردد. امام حسین برای حق‌الناس شهید شد و عاشورا را برای حفظ آزادی، کرامت و سلامت انسان‌ها به پا کرد لذا نباید خدای نکرده از آنچه برای کرامت انسان است، در جهت ذلت و حقارت انسان‌ها استفاده نشود».


وی تاکید کرد: «اصل این است که پروتکل‌های بهداشت و درمان رعایت شود. اگر پروتکل در این حد بود که مردم در جمع خانوادگی بمانند، باید این کار را کرد. در فضای رسانه و فضای مجازی هم امکان رونمایی از کتب جدید مربوط به عاشورا وجود دارد. امروز با وجود فضای مجازی و اینترنت پرسرعتی که در دسترس داریم امکان برگزاری زنده محافل اهل بیت بدون حضور فیزیکی وجود دارد. می‌توانیم مسابقه کتابخوانی عاشورایی برگزار کنیم، مطالعه کنیم و بیشتر بفهمیم و به جای شعار، شعور را تقویت کنیم. در کل به نظر من این یک فرصت است. حالا اگر ضرورت ایجاب کرد که در جایی مراسم برگزار شود، باید از نظر تعداد، رعایت فاصله گذاری و نوع پذیرایی مسائل را رعایت کرد. حد الامکان باید پذیرایی غذایی نکرد و هزینه آن را صرف کمک به فقرا کرد».


این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: « به نظر من عزاداری به هر قیمتی مطلوب امام حسین (ع) نیست. عزاداری و بزرگداشت عاشورا نباید جان انسان‌ها را به خطر انداخته و زمینه‌های وهن مذهب را فراهم کند. مکتب اهل بیت و مکتب عاشورا اقتضا می‌کند که ما اولویت را سلامت مردم قرار دهیم. البته این هم درست نیست که برخی در فضای مجازی و فضای رسانه دوقطبی ایجاد کرده‌ و یک قطب اصرار به برگزاری عزاداری دارند و قطب دیگر برگزاری مراسم را به معنی رعایت نکردن پروتکل می‌دانند. رسانه‌ها باید هوشیار باشند و مدیریت کنند تا در دام این شیطنت‌ها نیفتند. انشالله محرمی داشته باشیم که برکت امام حسین و اهل بیت حضرت هم سلامت مردم تامین شود و هم مردم با این مکتب بیشتر آشنا شوند».

برچسب ها: محرم ، کرونا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: