* صوفی: انتصاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات مشکل ساز خواهد شد/ جایگاه بذرپاش در رقابت‌های جناحی مشخص است/ باید یک عنصر فراجناحی یا حداقل عنصر جناحی متخصص را انتخاب می‌کردند
کد خبر : ۱۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶ -26 July 2020

به گزارش آزادی، مهرداد بذرپاش صبح دوشنبه به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور معارفه می‌شود و این درحالی است که حرف و حدیث‌ها درباره قرار دادن وی در این جایگاه حساس تازه شروع شده است. اعترضات محدود به اصلاح طلبان نیست و بخشی از اصولگرایان نیز به این اقدام مجلس انتقاد می‌کنند. از احمد توکلی و زاکانی گرفته تا طیف نزدیک به قالیباف؛ پایداری‌چی‌ها اما خوشحال ‌اند و به خلل‌های ایجاد شده در فرایند انتخاب وی و افشای مسائل مربوط به سابقه کاری او هم توجهی ندارد. این گروه کارشان را کرده و به هدف خود رسیده‌اند. ادامه حاشیه‌ها اما قطعا به زیان مجلس یازدهم و مدافعان فساد ستیزی خواهد بود. 


علی صوفی ، فعال سیاس اصلاح طلب نیز همین نظر را دارد. او در گفت‌وگو با «آزادی» به انتقاد از این انتخاب مجلس پرداخت و با تاکید بر اینکه « هر انتصابی دو شرط احراز دارد» گفت: « یکی شرط احراز شغلی که در آن سازمان تعریف می‌شود و در دیوان محاسبات هم برای هر پستی یک سری شرایط احراز تعریف شده است. دوم هم شرایط احراز شخصی است. به این معنا که هر فردی با داشتن این شرایط می‌تواند در آن جایگاه قرار بگیرد یا نگیرد. این یک اصل انکار ناپذیر است و در همه جای دنیا هم رعایت می‌شود. هر کسی با شرایط احراز شغلی نمی تواند در هر پستی قرار بگیرد.»


وی با اشاره به اینکه « اکنون این موضوع که شرایط شخصی آقای بذرپاش با شرایط احراز شغلی مطابقت دارد یا خیر محل تردید است» گفت: « ایشان به هرحال به برای این سمت برگزیده شد زیرا برخی شاخص‌ها مثل انقلابی بودن، جوان بودن ، برخورداری از تجربه و ... به صورت جسته و گریخته شنیده می‌شود و اتفاقا موثر است.


صوفی افزود: ↔بذرپاش بالاخره توانسته در دوران احمدی نژاد در یک سری جاها مشغول شده و برای خود رزومه بسازد. جوان بودن هم که به سن او ربط دارد. انقلابی بودن هم که یعنی در یک گروه خاص بودن. مثل یک حزب می ماند و متاسفانه شاهدیم که انقلابی بودن یک خصوصیت تعیین شده و مشخص شده در مبارزات سیاسی نیست. به هرحال انقلابی باید دو ویژگی از جان گذشتگی و از ماه گذشتگی داشته باشد. یعنی فرد انقلابی باید همه وابستگی های خود را کنار گذاشته باشد و هیچ ضعفی هم نداشته باشد که بعدها برخی از آن استفاده کنند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از جان گذشتگی و از مال گذشتگی فقط در دوران جنگ معنا پیدا کرد اما اینکه به فرموده کسی انقلابی باشد، درست نیست. این صفت انقلابی بودن را نمی توان به کسی اعطا کرد. به هرحال آقای بذرپاش الان در گروهی قرار گرفته که به آن ها انقلابی می گویند و ما نمی‌فهمیم یعنی چه؟»


وی تاکید کرد: «در رقابت‌های جناحی که جایگاه بذرپاش مشخص است. مثلا ما یک احمد توکلی داریم که عنصر انقلابی بوده و الان هم دم از مبارزه با فساد می زند و دست خیلی ها را هم رو کرده است. یا مثلا یک میرسلیم داریم که الان هم آمده مسائلی را درباره قالیباف رو کرده است. اما اینکه یک جوانی که انقلاب را ندیده و در جبهه و جنگ هم نبوده است، انقلابی بدانیم محل تردید است و برای همین شاهدیم که در داخل جریان اصولگرا هم به آن اعتراض دارند».


صوفی همچنین گفت: «از طرفی دیوان محاسبات جایی است که باید هر سال از طرف مجلس یعنی دستگاه نظارتی یک نظارت مالی بر کل حاکمیت داشته باشد و باید تفریق بودجه وزارت خانه ها و دستگاه هایی که از بودجه دولتی استفاده کنند را بررسی کند. یعنی هزینه ها را با قانون تطبیق داده و تخلفات را مشخص کند. کار کارشناسی حساس و بزرگی است و کسی نباید در آنجا جناحی عمل کند. اگر کسی باشد که قبلا تخلفاتی داشته هم حتما مشکل پیدا خواهد کرد».


این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: « بهتر بود که سراغ یک فرد باتجربه میرفتند و اینجا دیگر بحث جوانگرایی را کنار می‌گذاشتند و این دستگاه نظارت حساس را هزینه منافع جریانی و جناحی نمی کردند. باید یک عنصر فراجناحی تعیین می شد یا حداقل یک عنصر جناحی با شرایط احراز بود. اینجا باید یک فرد متخصص قرار داد. به هرحال اشکالات بسیاری در این انتصاب وجود دارد که سر وصداهای زیادی مطرح است و اعتراضاتی هم در پی داشته است. مشخص است که این تصمیم حاشیه ساز خواهد شد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: