* شهربانو امانی: تبعیض جنسیتی در مجلس همیشه بوده است/ جامعه مردسالار و تعداد اندک زنان نماینده مانع از اثرگذاری مجلس در امر برابرسازی می‌شود
پ
کد خبر : ۱۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱ -21 July 2020

به گزارش «آزادی»، رفتار تبعیض آمیز و جنسیت زده در مجلس موضوع تازه‌ای نیست و همه ادوار گذشته نیز مشاهده شده است. اعتراض به این نگاه و رویکرد اما عموما از مجالس اصلاح طلب دیده شده و هر بار که اصولگرایان اکثریت مجلس را از آن خود کرده‌اند، شاهد همکاری خانم‌های نماینده برای دامن زدن به فضای مردسالارانه مجلس بوده‌ایم.

این بار اما صدای نمایندگان زن مجلس یک دست اصولگرای یازدهم هم درآمده است. همین چند روز قبل بود که سمیه محمودی ، نماینده شهررضا از پاسخ عجیب هیات رئیسه مجلس در پیگیری وضعیت کارکنان زن مجلس خبر داد. سروصدای اظهار نظر او مبنی بر اینکه به او گفته‌اند زن باید فکر بچه‌داری باشد، کار را به تکذیبیه و ارائه توضیح رساند اما تذکر شفاهی هاجر چنارانی درجلسه علنی روز یکشنبه بار دیگر پرونده این موضوع را باز کرد.

چنارانی در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده (۲۲) آیین‌نامه داخلی مجلس که مربوط به نظارت هیئت‌رئیسه بر تمامی امور اداری، استخدامی و داخلی مجلس است، اظهار کرد: «رئیس و هیئت‌رئیسه محترم مجلس، نزدیک به دو هفته پیش دبیران کمیسیون‌های مجلس انتخاب شدند، ولی متأسفانه مجلس شورای اسلامی شاهد نوعی تبعیض در این حوزه بود. در ماده (۱۰۱) برنامه ششم توسعه تصویب کردیم و رئیس‌جمهور نیز در ۲۷ تیر‌ماه ۹۶ دستورالعملی را به ادارات برای اجرا ابلاغ کردند که بر این اساس باید نحوه انتخاب مدیران با اولویت برگزیدن مدیران زن در دستگاه‌های اجرائی به ۳۰ درصد افزایش یابد، اما مجلس در انتخاب دبیران کمیسیون‌ها به این دستورالعمل پایبند نبودند؛ درحالی‌که ما بانوانی در قوه مقننه داریم که از تحصیلات و شایستگی بالایی برخوردارند».


بیان این دو تذکر پشت سر هم فرصت خوبی است تا نگاهی به وضعیت مجالس قبل و تاثیر نگاه‌های تبعیض آمیز در عملکرد زنان مجلس داشته باشیم. شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران که سابقه چند دوره نمایندگی مجلس را دارد، در این باره به «آزادی» گفت: «نگاه جنسیتی در همه ادوار مجلس وجود داشته اما شدت و ضعف هم داشته است».


وی توضیح داد: «بخشی از دلایل وجود این رویکرد در مجلس به شرایط فرهنگی جامعه برمی‌گردد که بسیار بسیار مهم است. مردانی که در دامن زنان اینگونه تربیت شده‌اند و فرهنگ عمومی و رسمی جامعه ترویج دهنده نگاه جنسیتی به زنان است. متاسفانه این فرهنگی عمومی و رسمی کشور ضمن اینکه برای برابر سازی تلاش نمی‌کند، به کسانی که تلاش می‌کنند هم هزینه سنگینی تحمیل می‌کند.»


امانی با اشاره به تعداد نمایندگان زن مجلس در ادوار گذشته گفت: «مجلس دهم رکورد حضور زنان در مجلس را زد اما باز هم تعداد نمایندگانزن زیر ده درصد بوده است. برای همین هم شاهدیم که اثرگذاری در قوه مقننه که اتفاقا خودش باید محلی موثر برای برابر‌سازی جنستی باشد؛ کم می‌شود.»


وی ادامه داد: «نکته موثر دیگر این است که نمایندگان راه یافته به مجلس در حصار افکار مردانه قرار دارند و در موزانه قدرت در مجلس امکان و توان چانه زنی ندارند». به گفته وی، «نکته مهم‌تر همراهی برخی از زنان با نگاه تبعیض آمیز و مردسالارانه است».
امانی افزود: «متاسفانه در مجلس هفتم وقتی جامعه مدنی از خانم‌های راه یافته به مجلس می‌خواستند که کرسی هیات رئیسه را از دست ندهند، زنان پیش از مردان موضع گیری کرده و این حضور در هیات رئیسه را نالازم دانستند. یعنی وقتی هم که روزنه‌ای به وجود آمده بود، خود زنان به خاطر تفکر مردسالارانه موجب پس‌رفت شدند. نمونه دیگر هم مجلس نهم بود که دیدیم زنان بیش از مردان قوانین ضد زن را دنبال کردند».


وی عدم موفقیت زنان در مجلس دهم برای اخذ کرسی‌های هیات رئیسه را هم ناشی از همین نگاه دانست و گفت:« از مجلس یازدهم نیز با توجه به ترکیب آن انتظار چندانی برای تغییراین وضعیت نمی‌رود. همان طور که دیدیم تلاشی هم برای حضور در هیات رئیسه نکردند در حالی که باید همین اول کار به مرگ می‌گرفتند، که مجلس به تب راضی شود».


امانی همچنین با اشاره به ماجرای فرزندآوری یکی از نمایندگان و تبریک دیگری به او که حاشیه ساز شد، گفت: «ادامه این رویه در مجلس نمی‌تواند تغییری در وضعیت موجود ایجاد کرده و مطالبات زنان را محقق کند. متاسفانه برخی بر سیاسی ترین کرسی کشور تکیه می‌زنند و بعد از آنکه با زحمت رای آوردند، در مجلس منفعل می‌شوند. »

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: