* درایتی: ریاست عبدالله نوری یا بهزاد نبوی بر شورای عالی یک بحث حاشیه‌ای است/ اصلاح طلبان اول باید رویکرد خود را مشخص کنند/ ورود اصلاح طلبان به انتخابات آتی بستگی به رفتار حاکمیت دارد
کد خبر : ۱۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹ -19 July 2020

مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با «آزادی» صحبت از گزینه‌های ریاست شورای عالی را یک بحث فرعی در شرایط فعلی دانست و گفت: « به نظر من پیشنهاد کردن افراد در این رابطه مشکلی ایجاد نمی‌کند و دوستان زیادی هم هستند که می‌توانند این مسئولیت را به عهده بگیرند اما فعلا در جریان اصلاحات مسائل مهم‌تری داریم که باید به آن بپردازیم».
وی افزود: «ممکن است که برخی گروه‌ها اجمالا به این موضوع بپردازند اما به نظر من مساله جدی‌تری و اساسی‌تر این است که در ابتدا رویکرد اصلی جریان را مشخص کرد و در مرحله دوم نیز تصمیم بگیریم چه سازوکاری برای آن مناسب است. بعد از این دو گام تازه می‌توان به این پرداخت که مسئولیت ساز و کار با چه کسی باشد».
درایتی همچنین گفت: «من معتقدم که قبل مشخص کردن رویکرد جدید اصلاح طلبان با توجه به مسائل امسال و سال آتی روشن نشود، حتی نمی‌‌توان درباره ادامه فعالیت یا انحلال و تغییر شورای عالی صحبت کرد.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به اینکه رویکرد مناسب اصلاح طلبان در وضعیت موجود چیست؟ گفت: « چند رویکرد مطرح است مثل اینکه باید نگاه جدی به جامعه داشته باشیم و نیم نگاهی به قدرت کرد یا اینکه برعکس. طبیعتا این دو نگاه با یکدیگر تفاوت اساسی دارد و هر کدام هم سازوکار خود را می‌طلبد. تا وقتی که رویکرد ما مشخص نباشد، سخن گفتن درباره شورای عالی و ریاست آن مفید نخواهد بود».
وی در ادامه گفت: «با توجه به شرایط موجود اصلاح طلبان و شرایطی که در عرصه سیاسی کشور حاکم است، فکر می‌کنم ما باید نگاه خود به جامعه را کاملا تقویت کرده و نیم نگاهی به قدرت داشته باشیم. یعنی اگر شرایط را آماده دیده و فکر کردیم که می‌‌توانیم خواسته‌های جامعه را محقق کنیم، به انتخابات هم ورود می‌کنیم و در غیر این صورت با توجه به هزینه‌هایی که قبلا پرداخته کرده‌ایم باید سعی کنیم که همچنانکه در گذشته دنبال می‌کردیم زبان مطالبات و خواسته‌های مردم باشیم و آن را نمایندگی کنیم.»
درایتی تاکید کرد: «اگر قدرت راه را باز کرد که بتوانیم این مطالبات یا بخشی از آن را محقق کنیم باید ورود کنیم و اگر این طور نبود سعی کنیم که حداقل از نمایندگی خواسته‌های مردم جا نمانیم. تفاوت جریان محافظه‌کار با اصلاح طلب دقیقا همین است. جریان اصلاحات همیشه سعی کرده که قدرت خود را از مدرم بگیرد و آن‌ها نگاه به قدرت داشته و از بالا به پایین نگاه کرده‌اند. ما در مقعطی به دلیل شرایط کشور احساس کردیم که باید توازنی ایجاد شود اما وقت بازگشت به آنچه که قبلا بوده، است و باید هم بستر اجتماعی خود را تقویت کرده و زبان خواسته‌های مردم باشیم».
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: « این رویکرد در بلند مدت به نفع جریان اصلاحات است. ضمن اینکه توجه به نوع رفتاری که معمولا با جریان اصلاح طلب می‌شود، ما زمانی می‌توانیم اثرگذار باشیم که سرمایه اجتماعی خود را حفظ کنیم».
وی در پاسخ به این پرسش که طیف‌های اصلاح طلب در مجموع چقدر در اتخاذ این رویه اتفاق نظر دارند؟ گفت: «تصور من این است که جریانات اصیل اصلاحات این رویکرد را اتخاذ کرده‌اند و به دنبال پروراندن آن هستند. جریانات محدودتر نیز به صورت معمول در حال بالا و پایین کردن مساله هستند. تصور من این است که هرچه بحث پیش رود، همگرایی در بین جریانات کوچک‌تر هم بیشتر خواهد شد.»
درایتی همچین درباره اینکه آیا با اتخاذ این رویکرد احتمال عدم مشارکت اصلاح طلبان در انتخابات 1400 بیشتر خواهد شد یا خیر؟ گفت: «‌این‌ها بستگی به رفتار حاکمیت دارد. این به معنی آن نیست ما نخواهیم آمد یا خواهیم آمد. این بحث به صورت جدی از یکی، دو سال قبل مطرح بوده است و طبیعتا به این نتیجه هم رسیده که جریان اصلاحات دیگر با آدم‌ها قرضی ورود پیدا نخواهد کرد. تجربه مجلس دهم نشان داد که ضربه این اقدام بیشتر از منافع آن است. به این ترتیب اگر شرایط آماده باشد مشارکت در عرصه سیاسی بیشتر خواهد شد اما اگر بسترها بسته باشد و به صورت طبیعی امکان فعالیت مثبت و آزادانه داده نشود، ورود ما هم خیلی منطقی نخواهد بود. اینکه ما به سراغ آدم‌هایی برویم که قابل اعتماد نیستند، با توجه به تجربه‌ای که داشتیم، درست نیست زیرا امکان ندارد که با این ساز و کار و افراد بتوان مطالبات مردم را دنبال کرد .»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: