* کنعانی مقدم: پرونده احمدی‌نژاد بسته شده است/ هدف احمدی‌نژاد از دیدار با رهبری فریب افکار عمومی است/ احمدی‌نژاد راهی برای حضور مجدد بین نیروهای انقلابی ندارد
کد خبر : ۱۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵ -18 July 2020

به گزارش آزادی، رقابت‌های انتخاباتی از همین حالا شروع شده و محمود احمدی‌‎نژاد هم در تلاش است که از این گردونه جا نماند. مواضع و رویکرد سیاسی او خاصه بعد از اتمام دوران ریاست جمهوری اما راه را بر وی بسته و گمانه برگشت او به عرصه سیاست را کمرنگ می‌کند. همین است که بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که مجموعه حاکمیت فرصتی دیگری به او نخواهد دارد. تلاشش برای دیدار با رهبری هم احتمالا در راستای جلب حمایت ایشان و گرفتن فرصت مجدد است.

این طور که گفته می‌شود رئیس دولت نهم و دهم این روزها سرگرم لابی با شورای نگهبان و به گفته عباس امیری‌فر در حال تلاش برای دیدار با رهبری است. این چهره اصولگرا ضمن تکذیب دیدار احمدی‌نژاد و شورای نگهبان گفته است که « متأسفانه به دروغ شایعه می‌کنند که احمدی‌نژاد با رهبری دیدار کرده در‌حالی‌که سه سال است که او به هر دری می‌زند و التماس می‌کند با رهبری ملاقات کند اما به او وقت ملاقات با رهبری را نمی‌دهند. همچنین هماهنگی سپاه با احمدی‌نژاد تکذیب می‌شود، سپاهیان به‌هیچ‌عنوان با کسی که سابقه سرپیچی از فرامین مقام معظم رهبری دارد، پیمانی نمی‌بندند مگر اینکه احمدی‌نژاد نامه‌ای به مقام معظم رهبری بزند و از گذشته خود رسما اعلام برائت کند. آن‌وقت نظام تصمیم می‌گیرد آیا می‌شود نه به‌عنوان فرد اول بلکه فرد دوم و معاون‌اول با احمدی‌نژاد کنار بیاید.»

تنها امیری‌فر نیست که شایعات موجود درباره دیدارهای احمدی‌نژاد را در جهت فریب افکار عمومی می‌داند. حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا نیز همین نظر را دارد. او در گفت‌وگویی با «آزادی» در این باره گفت: «احمدی‌نژاد در مقطعی مورد حمایت رهبری بودند.البته این حمایت به خاطر عملکرد او نبود بلکه به خاطر این بود که ایشان همیشه از روسای جمهوری که با رای مردم انتخاب شده‌ و بر سر کار آمده‌اند، حمایت می‌کنند. آقای احمدی نژاد می‌داند که ورود مجدد به عرصه سیاسی نیاز به کسب آرای نیروهای انقلابی و حزب‌‌اللهی که قبلا آرای آنان را به سرقت برده بود؛ دارد لذا سعی می‌کند که با شعارهای پوپولیستی وجذب آرای خاکستری به یک قدرت اثرگذاردر معادلات انتخاباتی تبدیل شود. به همین خاطر هم به کسب حمایت رهبری، نیاز دارد اما رهبری و نزدیکان ایشان بارها گفته‌اند که به صورت مصداقی از هیچ شخصی حمایت نمی‌کنند.»


وی افزود: «با توجه عملکردی که احمدی نژاد به خصوص بعد از پایان دوره ریاست جمهوری خود داشت و تبدیل به یک اپوزیسیون شد و حرف‌های آنان را تکرار کرد، بعید به نظر می رسد که راهی برای حضور مجدد در بین نیروهای ارزشی و انقلابی داشته باشد.»
کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه آیا دیدار با رهبری می‌تواند به منزله حمایت ایشان از وی یا حداقل ارائه یک شانس دوباره به او تلقی شود؟گفت: «چنین مشکلی را قبلا هم داشتیم. وقتی بنی‌صدر می‌خواست کاندید ریاست جمهوری شد، دیداری با حضرت امام داشت و وقتی از جلسه بیرون آمد اعلام کاندیداتوری کرد. به نحوی که همه فکر کردند او با امام مشورت کرده و امام او را تایید کرده است. در واقع یک دسیسه بود که نتیجه هم داد. حالا اینکه احمدی‌نژاد با شورای نگهبان یا رهبری ملاقات کند، برای این است که در افکار عمومی وانمود کند مورد تایید است و آرا را کسب کرد.»


این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه «نبایدغش در معامله کرد» گفت: « احمدی‌نژاد باید هرآنچه که هست را در معرض دید افکار عمومی قرار دهد و اگر مردم نپذیرفتند، با سیاست خداحافظی کند». وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا حضور برخی از همکاران سابق احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم را می‌توان به معنی ارائه شانس دوباره به این طیف از سوی مجموعه حاکمیت تلقی کرد؟ گفت: « توجه داشته باشید که همکاران احمدی‌نژاد را باید به دو دسته تقسیم کرد. یک عده افراد انقلابی و ارزشی که توانایی کار داشتند و حاضر شدند در دولت احمدی نژاد شرکت کنند. بعد هم که ماهیت او مشخص شد، کنار رفتند.

بسیاری از نمایندگان فعلی هم همین افراد هستند که تا به هرحال تا مرحله‌ای با احمدی‌نژاد پیش رفته و بعد هم کنار رفتند. به نظر من بعید است که این‌ها خواهان بازگشت احمدی‌نژاد باشند. اما گروه دیگری هم مثل آقایان مشایی و بقایی هستند که به نظر می‌رسد جایگاهی برای بازگشت و عرض اندام در سپهر سیاسی کشور نداشته باشند. ممکن است که گروه درست کنند و تشکیلات داشته باشند و فعالیت‌هایی هم انجام دهند اما در معادلات سیاسی کشور تاثیرگذار نیستند». کنعانی مقدم تاکید کرد: «به نظر من پرونده احمدی‌نژاد بسته شده است.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: