* ظریفیان: اصولگرایان در یک آزمون جدی قرار دارند/ عقلای اصولگرا اجازه میدان‌داری تندروها را نمی‌دهند/ قالیباف باید تدبیر کند تا کارنامه تندروها پای او نوشته نشود
پ
کد خبر : ۱۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶ -13 July 2020

به گزارش «آزادی»، ابراهیم فیاض جامعه شناس اصولگرا معتقد است که مجلس یازدهم هم مثل دولت دوم احمدی‌نژاد سبب بروز اختلاف در در درون جریان اصولگرا خواهد شد. او در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد از رقابت ایجاد شده بین پیرمردهای محافظه‌کار و جوانان مجلس می‌گوید و قالیباف را هم در گروه محافظه‌کاران قرار می‌دهد. به گفته او مجلس فعلی مقدمات روی کار آمدن یک دولت توتالیتر را در انتخابات 1400 نیز فراهم خواهد کرد.


گفته‌های فیاض منطقی به نظر می‌رسد اگر در نظر داشته باشیم که طی تندرو مجلس در هفته‌های گذشته قالیباف و همفکران وی را سخت به چالش کشیده‌اند. از ماجرای بررسی اعتبارنامه تاجگردون که علیه رقم موافقت رئیس مجلس و حامیان او رد شد گرفته تا داغ کردن بحث طرح سوال و استیضاح رئیس جمهور. در حقیقت هر یک از این مسائل می‌تواند آزمونی برای قالیبافی‌های مجلس یازدهم باشد و باید دید که در نهایت به سوی تندروی می‌لغزند یا بر موضع خود پافشاری می‌کنند.


غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با «آزادی» در همین رابطه گفت: « تردیدی نیست که اکثریت این مجلس اصولگرا است و اصولگرایان نیز طی این 10، 15 سال اخیر نشان دادند که طیف هستند و نه یک جریان منسجم. می‌دانیم که این طیف گروه‌های مختلف میانه‌رو و افراطی را شامل می‌شود. این را هم در مجلس و هم در خارج از مجلس شاهد هستیم.»


وی با اشاره به عملکرد تندروها در مجلس یازدهم گفت: «من فکر می‌کنم کاری که با تاجگردون کردند یک بدعت و خلاف رویه بود. فارغ از اینکه تاجگردون چه مناسباتی دارد و باید مسائل مطرح شده در مسیر درست و حقوقی بررسی، مسیر غلطی طی شد و آن‌ها خواستند نشان دهند ما می‌توانیم کارهایی از این دست کنیم. آرای مجلس به این موضوع اما نشان داد که تندروهای دست به یک اشتباه زدند و یک تمایزی ایجاد شد. بر این اساس مجلس اصولگرای یازدهم حداقل به دو دسته بزرگ قابل تقسیم است و اگر این رویه‌ها بخواهد ادامه پیدا کند، قطعا با مخالفت‌هایی در درون این مجلس مواجه می‌شود. دلیلش نیز این است که مساله جامعه ما الان موضوعاتی مثل برخورد با رئیس جمهور، تنازعات جناحی و ... نیست. مساله جامعه در واقع حول محور نیازهای جامعه در این مقطع زمانی از مبارزه با کرونا گرفتته تا رسیدگی به نابسامانی‌های اقتصاد که به سوی تبعات سنگین آن در زندگی‌های اجتماعی و فردی می‌رود، است.»


وی تاکید کرد: «این نوع واکنش‌های تند مجلس توسط عده‌ای روی انتخابات1400 اثرگذار خواهد بود. مردم نگران می‌شوند که اگر تندروها بخواهند در 1400 هم نقش تعیین کننده داشته باشند با چه مشکلاتی مواجه خواهند بود.» ظریفیان همچنین گفت: «فکر می‌کنم که عقلای اصولگرا که می‌توان آقای قالیباف را در آن گروه قرار داد، حتما تدبیر می‌کنند که کارنامه تندروها به نام آنان ثبت نشود. البته حتما بزرگان نظام هم اجازه نمی‌دهند که این روند ادامه یافته و عرصه سیاست در اختیار تندروها قرار بگید تا استیضاح ریئس جمهور یا موارد اینچنینی انجام شود.»


این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: «به نظر من اصولگراها در آزمایش سختی قرار گرفته‌اند، جامعه از این نوع تنش‌ها و فراز و نشیب خسته است و نیازمند رفع فوری مسائل و مشکلات خود است. بنابراین باز گذاشتن دست طیف تندرو، دست جریان اصولگرا که امید به آینده هم دارد، را می‌بندد. بر این اساس معتقدم که طیف معتدل تر حتما تدبیری خواهند اندیشید و نمی گذارند که تندروها میدان دار جریان باشد. اگر هم چنین نکنند و تندروها میدان‌دار شوند، عملکرد آنان به پای کلیت جریان اصولگرای نوشته خواهد شد کما اینکه عملکرد احمدی نژاد به پای آن‌ها نوشته شد و برایشان آسیب‌های جدی به همراه داشت.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: