* واعظ آشتیانی: برنده بودن اصولگرایان در 1400 از حالا قطعی نیست/ عملکرد مجلس یازدهم شانس انقلابیون را افزایش می‌دهد/ اصلاح طلبان حتما به انتخابات آتی ورود می‌کنند
پ
کد خبر : ۱۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰ -12 July 2020

به گزارش «آزادی»، هنوز تا انتخابات 1400 ماه‌ها مانده و وضعیت اقتصادی کشور نیز به قدری بد است که مردم کمترین توجه را به بحث انتخابات دارد. کاهش مشارکت در انتخابات اخیر مجلس نیز این گمانه را تقویت می‌کند که در انتخابات پیش‌رو یک بار دیگر با چالش مشارکت مواجه باشیم. جریان اصولگرا اما در همین وضعیت به برنده شدن در انتخابات آتی خوشبین است.

این گروه سیاسی همان طور که پیش‌تر از زبان برخی فعالان – از باهنر گرفته تا رسایی - بیان کرده است کاهش مشارکت را به نفع خود می‌داند. ضمن اینکه وضعیت سخت معیشتی مردم گواه عملکرد غیرقابل دفاع دولت روحانی یا بهتر بگوییم دولت مورد حمایت اصلاح طلبان است و این همان برگ برنده برای اصولگرایان خواهد بود. نکته اینجا است که اصلاح طلبان نیز این تحلیل یعنی از پیش برنده بودن رقیب را قبول دارند. فعالان سیاسی در این جریان از یک سو از ریزش رای خود به واسطه عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم، مجلس دهم و تا حدی هم شورای شهر پنجم مطلع بوده و افزون بر آن امیدی به ایجاد گشایش در رویکردهای شورای نگهبان و عبور از فیلتر دستگاه‌های نظارتی ندارند.


در این میان برخی از سیاسیون اما اصرار دارند که از پیش قضاوت نکرده و این گمانه را در نظر بگیرند که «هرآنچه فکری می‌کنی، نمی‌شود و هرآنچه فکر نمی‌کنی، می‌شود». امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا یکی از همین افراد است. او با تاکید بر اینکه « انتخابات‌های ایران قابل پیش‌بینی نیست» گفت: « انتخابات مجلس کمی تفاوت دارد زیرا نتیجه آن بستگی به عملکرد جریان سیاسی حاکم در مجلس قبلی دارد و معمولا هر چهار سال یک بار یا هر دو دوره یک باره قدرت دست به دست می‌شود. موضوع انتخابات ریاست جمهوری اما متفاوت است. تا انتخابات 1400 نیز یک سال باقی است و عملکردها تا آن زمان می‌تواند تاثیر جدی داشته باشد ».
وی افزود: «این را هم در نظر داشته باشید که در شرایط فعلی فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه هر آنچه فکر می‌کنی نمی‌شود، می‌شود و برعکس. برای همین تحلیل انتخابات ریاست جمهوری ما برای تحلیگران حتی خارجی هم یک چالش است».


واعظ آشتیانی تاکید کرد: «اگر عملکرد مجلس در این مدت قابل قبول باشد هم مشارکت را افزایش داده و هم موجب بهتر شدن شرایط برای انقلابیون خواهد شد. دولت هم در این مدت فرصت دارد که بتواند کاستی‌های خود را تا حدی مرتفع کند هرچند که مواضع فعلی آنان آینده خوبی را ترسیم نمی‌کند.»


وی در واکنش به اینکه اصلاح طلبان با توجه به رویکرد دستگاه‌های نظارتی احتمال پیروزی خود را جدی نمی‌دانند، گفت: « من این را قبول ندارم که قصوری را متوجه شورای نگهبان کنیم. شورای نگهبان طبق قانون وظیفه خودش را انجام می‌دهد. این منطقی نیست که هرجا باختند، بگویند به خاطر شورای نگهبان بوده است. این بی‌انصافی است. به نظر من بهتر است به جای این اتهام زنی‌ها به عملکرد خود بپردازند.»


این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: « برخی از اصلاح طلبان شجاعت پذیرش سهم خود در عملکرد دولت هستند اما برخی می‌خواهند موضوعات را به مسائل دیگر ربط بدهند و بگویند که ما تایید صلاحیت نمی‌شویم! روشن است که صلاحیت فرمولی دارد و ما بارها دیده ایم که اصولگرایان هم رد صلاحیت شده‌اند یا به آنان ندا داده شده که شما تایید صلاحیت نمی‌شوید لذا بهتر است عملکرد خود را ببیند و بررسی کنند که چرا در انتخابات مجلس یازدهم اقبالی نداشتند، در این صورت است که می‌توانند ورود به انتخابات 1400 را برنامه‌ریزی کنند. البته من معتقدم که حتما در این انتخابات هم وارد خواهند شد».


واعظ آشتیانی همچنین از پیش برنده بودن اصولگرایان در انتخابات آتی را رد کرد و گفت: «من اعتقاد دارم که نباید اینگونه قاطعانه درباره این موضوع قضاوت کرد. به نظر من هر گروه سیاسی باید فعلایت خود را با یک سازماندهی و برنامه پیش ببرد تا بتواند اکثریت مردم را جذب کند. در انتخابات‌ها عملکردها و در عین حال شناسایی نقاط ضعف و برنامه داشتن برای آن‌ها، بسیار اهمیت دارد. این که گروه مدعی باشد از حالا پیروز است‌، به نظر من توام با عجله است.»


وی همچنین یادآور شد: «فراموش نکنیم که در انتخابات ریاست جمهوری آقای ناطق تا 48 آخر کسی باور نمی‌کرد که خاتمی پیروز شود. یا وقتی احمدی‌نژاد با آقای هاشمی به فینال رفت تصور می‌شد که آقای هاشمی پیروز است. بر این اساس انتخاب موضوعات یا به تعبیری شعارها و یا انتخاب نقاط کور که می‌تواند فضای مناسبی برای کارآمدی باشد بسیار اثرگذار است. برای همین باید عبرت بگیریم و بدانیم که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: