* عبدالله ناصری: ظریف مجلس را آچمز کرد/ مجلس یازدهم به سوال از روحانی بسنده می‌کند
پ
کد خبر : ۱۸۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ -06 July 2020

به گزارش «آزادی»، مجلس یازدهم روز به روز رویکرد سخت‌گیرانه‌تری نسبت به دولت در پیش می‌گیرد. در یک ماه گذشته از فراخواندن وزرا و شنیدن گزارشات آنان در جلسات علنی و غیرعلنی شروع کرد و حالا کار به طرح سوال از رئیس جمهور و وزیر نفت رسیده است. برخورد آقایان نماینده با وزیر خارجه در جریان جلسه علنی روز یکشنبه نیز برگ دیگری از ترویج تندوری و رویه مجلس فعلی بود. بر این اساس باید منتظر ماند و دید که حاصل همزمانی مجلس یازدهم و دولت دوازدهم در یک سال آتی چیست و کار به کجا می‌رسد. عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب البته معتقد است که مجلس فعلی به طرح سوال از رئیس جمهور رضایت داده و آنطور که برخی افراد همچون احمد توکلی می‌گویند در پی استیضاح نیست.

*مجلس یازدهم سوال از روحانی را کلید زده و برخی از چهره‌های سیاسی اصولگرا مثل احمد توکلی هم از ضرورت استیضاح رئیس جمهور صحبت می‌کنند. فکر می‌کنید این پروژه در مجلس یازدهم اجرایی می‌شود؟


این مجلس در حد سوال کردن از اقای روحانی بسنده خواهد کرد. زیرا انفعال و ضعف اقای روحانی در بیان حقیقت باعث می‌شود که او مسایلی را مطرح کند که عملا به ضررش خواهد بود. و این مقدار برای مجلس کفایت می‌کند. این مجلس چون کاملا مهندسی شده و یکدست است در این یک سال بنا دارد عملکرد فاجعه امیز دولت احمدی نژاد را که خود دولتئ مهندسی ومدیریت َشده بوذ تحت الشعاع ضعف روحانی قرار دهد.


*برخی نمایندگان تندرو روز یکشنبه و در جریان سخنرانی ظریف در صحن علنی مشکل ساز شدند. این رویه چه چشم اندازی از تعامل مجلس و دولت به ما می‌دهد؟


مجلس نشان داد که پر از نیروهای نادان و جاهل نسبت به امور دیپلماسی و جایگاه وزارت خارجه در نظام حکومتی ایران است. البته آقای ظریف، به نظر من، با یک جمله‌ی هوشمندانه کل مجلس را آچمز کرد. و آن جمله این بود که: «سیاست خارجی در دست رهبری است.» و زیرکانه اعلام کرد که وزارت خارجه در حوزه ی سیاست خارجی هیچ کاره است و اگر دولت و رسانه ها درباره ی این جمله کار جدی بکنند میتوانند همانند نامه ی اقای موسوی خوئینی به رهبری موثر باشند. مجلس امروز نشان داد که یک سال آینده مناقشه پرهیاهو از سوی مجلسیان علیه دولت ادامه خواهد داشت. البته چون مدیریت اصلی این مجلس جای دیگریست، طبعا این مناقشه تنظیم شده خواهدبود.


*فکر می‌کنید در یک سال باقی مانده از عمر دولت، مجلس به یک مانع جدی برای آن تبدیل خواهد شد؟


در حدی که دولت را عصبانی و بیشتر منفعل کند. قطعا مدیریت پنهان مجلس نمی‌خواهد این دولت و‌این رییس جمهور کار هشت ساله اش ناتمام بماند.


*اگر مجلس با دولت همراه بود، دولت می توانست در حل مشکلات موفق تر عمل کند؟


دولت با بکارگیری بسیاری از مدیران و وزرای ناکارامد هیچ کاری از پیش نخواهد برد حتی اگر مجلس همسوی با دولت و یا حتی قوه قضاییه در دست فرد معتدلی می‌بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: