* کامبیز نوروزی: پیشنهاد عبدی مبنای اخلاقی دارد نه حقوقی / شنیدن حرف روزنامه‌نگاران هیچ ضرری ندارد
پ
کد خبر : ۱۸۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱ -28 June 2020

به گزارش «آزادی»، از همان وقتی که نام قاضی منصوری در پرونده طبری برده شد، صدای روزنامه‌نگاران بلند شد و یکی یکی از احکامی که او علیه‌شان صادر کرده بود، گفتند. بعد هم که خبر رسید قاضی فراری با آن 500 هزار یورو در رومانی عاقبت به خیر نشده و مرگی مشکوک داشت؛ داغ دل مطبوعاتی‌ها تازه‌تر شد. در همین فضا عباس عبدی روزنامه‌نگاری که به دلیل حکم دادگاه و تحمل حبس، سال‌هاست که دیگر روزنامه‌نگار نیست طی یادداشتی خواستار بازبینی پرونده روزنامه‌نگارانی شد که از سال ۹۱ به دلیل احکام سنگین قاضی منصوری دچار برخورد قضایی و پرداخت هزینه‌های سنگینی شده‌اند که نه توان پرداخت و نه استحقاق آن را داشتند.


بالافاصله بعد از این پیشنهاد اما نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس آب پاکی را روی دست همه ریخت و تاکید کرد که قرار نیست در احکام صادر شده توسط قاضی منصوری تجدید نظری صورت بگیرد. نکته اینجا است که عبدی و دیگر هواداران این پیشنهاد اصلا به دنبال تجدید نظر در این احکام نیستند. مثلا کامبیز نوروزی، حقوق‌دان در گفت‌وگو با «آزادی» در این باره گفت: « پیشنهاد آقای عبدی بیشتر وجه اخلاقی دارد تا حقوقی و به اعتقاد من هم اخلاق مقدم بر حقوق است».


وی گفت: «به هر حال یک عده‌ای که در جریان دادرسی علیه آنان قرار و رای صادر شده است، الان حرف‌هایی دارند، اتفاقا این عده در این مملکت کار و زندگی می‌کنند و باید حرفشان را شنید. یکی از مشکلاتی که در جامعه با آن دست به گیریبان هستیم این است کسی حرف دیگری را نمی‌شنود. فضای خشم وپرخاش غلبه دارد و در این فضا و تضادها و تناقض‌ها بیشتر می‌شود. قطعا شنیدن سخن این روزنامه نگاران به کسی آسیب نمی‌زند و تماما سود است».


نوروزی تاکید کرد: «ما باید یک محیط اجتماعی داشته باشیم کهدر آن حسن تفاهم و گفت‌وگو جریان داشته باشد». این کارشناس مسائل حقوقی در پاسخ به اینکه آیا از منظر حقوقی این کار با مانعی مواجه است یا خیر؟ گفت: «این کار همان طور که گفتم وجه حقوقی ندارد. از نظر حقوق رسیدگی به پرونده یا در مرحله دادرسی باشد و یا در مرحله اعاده دادرسی. اما در این پیشنهاد حرف از اعاده دادرسی یا یک اعتراض حقوقی نیست. بلکه گامی است برای شنیدن سخنانی که شاید برخی از آن‌ها راست و درست باشد».


وی در پاسخ به اینکه باتوجه به اظهارات اخیر عضو کمیسیون حقوقی مجلس چقدر به جدی‌ گرفتن این پیشنهاد می‌توان امیدوار بود؟ گفت: « به نظر من صحبت آقای نوروزی یا درباره پیشنهاد آقای نبوده است و یا اینکه آن را به دقت مطالعه نکرده‌اند. بحث بر سر تجدید نظر در احکامی که منصوری صادر کرده است، نیست. مراحل تجدید نظرخواهی از آرای قضات مشخص است و این ربطی به آن ندارد. ضمن اینکه قرار نیست الزاما این آرا تغییر کند. حرف این است که عده‌ای از روزنامه نگاران و شاید فعالان مدنی و سایرین سخنی داشته باشند که بتوان آن را شنید».


وی ادامه داد: «شنیدن این سخنان یک فضای اعتماد و گفت‌وگو ایجاد می‌کند و بی‌اعتنایی به این سخنان هم خوب نیست. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این پیشنهاد چقدر عملی می‌شود اما اگر دستگاه قضا اعتنا کند، مساله پیچدیده نخواهد بود. کافی است در یک مکان مشخص یک سری افراد مشخص را دعوت کنند و فرصتی بیابند که حرف‌های خود را بزنند».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: