* جامعه می‌پرسد که طبری مگر طبری بدون اطلاع مقام بالادستی کار کرده است؟ / رسیدگی به فسادها فارغ از رابطه محوری نیاز امروز حاکمیت است / قوه قضاییه باید سیستم را از بیماری نجات دهد
پ
کد خبر : ۱۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ -14 June 2020

به گزارش «آزادی»، برگزاری نخستین جلسه از دادگاه طبری و طرح نام بیست و یک هم‌دست او از یک سو و وعده اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه برای صدور حکم عیسی شریفی در آینده نزدیک از سوی دیگر؛ بحث فساد و ضرورت مقابله با آن را در مرکز توجه قرار داد. مردم از تاکسی گرفته تا صف نانوایی و هر مکالمه روزمره‌ای در این خصوص صحبت می‌کنند و از قضا هنوز هم سوالات بی‌جوابی دارند. مثلا اینکه چرا مقامات بالادستی عیسی شریفی و طبری در جایگاه خود نشسته و هیچ کس هم از آنان نمی‌پرسد که چرا به افراد فاسد فرصت سوءاستفاده داده‌بودید؟ بی‌جواب ماندن سوالاتی از این دست قطعا آثار خوبی ندارد و لازم است که آقایان مسئول هرچه زودتر فکری برای آن کنند، چراکه به باور جامعه شناسان پیامد اصلی باقی ماندن این سوالات و ابهامات افزایش بی‌اعتمادی عمومی است و حتی می‌تواند کار را تا خیزش اجتماعی هم پیش ببرد.


امان‌الله قرائی مقدم، استاد دانشگاه و جامعه شناس در گفت‌وگویی با «آزادی» به تشریح اهمیت این مساله پرداخت. او با اشاره به نظریه سیستم در جامعه‌شناسی گفت: «وقتی که ساختار بیمار و مریض است، به قول برتالانفی اجزای ساختار در جای خود قرار نگرفته و به قول ماکس وبر روابط مداری حاکم است و انتخاب‌ها شخصی و نه غیر شخصی – منظور از روابط غیرشخصی این است که افراد بر اساس شایستگی و قانون مقررات استخدام می‌شود- است قطعا در در این سیستم از نظر جامعه‌شناسی بیماری وجود داشته است. وضعیت کنونی ما همین است و قطعا بیماری در سیستم بوده که حالا مردی به عنوان رئیس قوه قضاییه پیدا شده و 60 قاضی را برکنار کرده یا به تخلفات عده‌ای دیگر رسیدگی می‌کند.»


وی با اشاره به اینکه « مسلم است که اقدامات آقای طبری از جایی دیگر آب می خورده است» گفت: « یک سیستم نمی‌توانسته از کارهای این فرد آگاه نباشد. این فرد چطور در جایی که باید حقوق عامه را ایفا و برآورده می‌کرد چندین ویلا، زمین و ... گرفته است! طبعا او به جایی وصل بوده که بیست سال در قوه قضاییه جایگاه داشته و می‌توانسته از قاضی گرفته تا دیگران را مورد سوء استفاده قرار بگیرد.»


این استاد جامعه شناس با تاکید بر اینکه «به قول آقای رئیسی باید یک خانه‌تکانی در قوه قضاییه صورت بگیرد، گفت: «هنوزهم در این قوه مسائلی وجود دارد و خوشبختانه رئیسی قدری عمل گرا است و می خواهد بعد از مدت‌ها که بیماری عظیمی در این قوه وجود داشت، قدری تمشیت کند. طبعا طبری تنها نبوده و به جایی وصل بوده است. سازمان بازرسی قوه قضاییه پس برای چیست؟ این سازمان حتما مطلع بوده است، بالادست او هم مطلع بوده است. مردم که از مدت‌ها قبل صحبت از 60 حساب می کردند. روشن است که همه این‌ها بی‌اعتمادی ایجاد می‌کنند.»


قرائی مقدم افزود: «‌قوه قضاییه جایی است که باید دادگر باشد وجایگاه پرسشگری است . وقتی این فرد می‌آید و با همکاری تعدادی دیگر در بالا دست و پایین دست خود چنین می‌کنند، دیگر چه می‌توان گفت؟! آقای رئیسی اگر می‌خواهد کار مفیدی کند که تا کنون کرده است، باید همه را بدون چشم پوشی و بدون اینکه روابط حاکم باشد، مورد بررسی قرار داده و اقتدار مشروع خود را نشان دهد. در این صورت است که مردم به قوه قضاییه اعتماد پیدا می‌کنند و در این صورت به همه چیز اعتماد می‌کنند».


وی ادامه داد: «این اقدام آقای رئیسی از لحاظ سیاسی بسیار می تواند مفید باشد و مردم را نسبت به حکومت دلبسته کند. از لحاظ فرهنگی و روحی و روانی نیز بسیار تاثیر‌گذار است و به مردم آرامش می‌دهد. خیلی‌ها و خیلی موارد دیگری هم وجود دارد که مردم درباره فساد آنان پچ پچ می‌کنند و قوه قضاییه باید به آن رسیدگی کند».


این همچنین گفت:« قطعا مردم از مقام بالادستی افراد مثل طبری و عیسی شریفی می‌پرسند که چرا اینان را در جایگاهی قرار دادید که اینطور عمل کنند. مردم معتقدند که این ارتباط تنها به این فرد مربوط نیست. این برعهده قوه قضاییه است که ببیند که چه کسی مسئول بوده و چه کسی اطلاع و ارتباط داشته و آن وقت او را هم محاکمه کند. اگر بخواهند قوه قضاییه را پالایش کنند و اعتماد مردم به خصوص اعتماد عمودی – یعنی اعتماد مردم به حاکمیت – را بالا ببرند باید ببینند که چه کسی مسئول بوده است. مگر اینکه دادگاه و قوه قضاییه بدون اعمال نظر، اعمال فشار و بدون روابط مداری به پرونده‌ها رسیدگی کند.»


این استاد جامعه شناس تاکید کرد: « مردم می‌پرسند که مگر می‌شود که طبری تنها بوده باشد؟! مگر می‌شود که بدون اطلاع سازمان بازرسی قوه قضاییه و بالاتراز آن کارکرده باشد؟! نمی‌توان حکم صادر کرد اما این مسائل برای مردم سوال است. در این نظام که شما آب می‌خوری همه مطلع هستند و در دنیا امروز که همه به واسطه فضای مجازی و ... از همه چیز مطلع هستند؛ چطور کسی از این فسادها خبر نداشته باشد؟! بنابراین انتظار می‌رود که قوه قضاییه به همه موارد رسیدگی کند. همان طور که سخنگوی قوه قضاییه گفت، خاص و عام، عزیز و غیر عزیز نداریم و همه کسانی که به تشخیص قوه قضاییه گناهکار هستند ، باید محاکمه شوند.» به گفته وی، این رویه است که برای قوه قضاییه اعتبار کسب می کند.

او افزود: « آقای رئیسی الان با این رویه اعتبار کسب کرده و ما هم باید از او حمایت کنیم. مردم خیلی از این فسادها را از بیست سال قبل می‌دانستند اما برخورد با آنان الان در دستور کار قرار گرفته است و این رویه که موجب افزایش اعتماد عمومی می‌شود و نیاز امروز حکومت است، باید مورد حمایت قرار بگیرد. در غیر این صورت بی‌اعتماد عمومی افزوده شده و حتی موجب خیزش اجتماعی می‌شود»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: