* جزئیات بسته تحریمی «جامع» نمایندگان کنگره آمریکا علیه ایران
پ
کد خبر : ۱۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵ -10 June 2020
نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از بسته تحریمی جدید خود علیه ایران رونمایی کردند.
به گزارش «آزادی» نماینده‌های جمهوری‌خواه کنگره آمریکا روز چهارشنبه از طرح خود برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران رونمایی کردند.

این طرح ۱۱۱ صفحه‌ای حاوی ۲۵ توصیه در زمینه سیاست‌ها در قبال ایران از جمله قطع کمک آمریکا به لبنان و قرار دادن گروه انصارالله یمن در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی است. 

طرح مذکور که توسط ۱۳ نماینده جمهوری‌خواه در «کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان» در کنگره رونمایی شده از دولت آمریکا خواسته سیاست خارجی سخت‌گیرانه‌ای را در قبال ایران در پیش بگیرد. 

قطع کمک‌های نظامی آمریکا به لبنان، قرار دادن انصارالله در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعمال تحریم علیه «جبران باسیل»، وزیر خارجه سابق لبنان و قطع صدور معافیت‌های تحریمی برای عراق است. 

این طرح ادعا کرده ایران بر خلاف چین و روسیه «قدرتی بزرگ یا رقیب راهبردی» در برابر آمریکا به شمار نمی‌رود. نماینده‌های جمهوری‌خواه کنگره با وجود این از ایران به عنوان «چالشی قابل‌توجه» یاد کرده‌اند. 

نمایندگان جمهوری‌خواه علاوه بر این با ادعای حمایت روسیه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حزب‌الله لبنان و طالبان خواستار اعلام روسیه به عنوان «حامی تروریسم دولتی شده‌اند.» 

از جمله دیگر مفاد این طرح اعمال تحریم علیه شبکه سوئیفت با هدف فشار بر این نهاد بین‌المللی جهت اخراج روسیه از آن است. 

توصیه‌های مربوط به بخش ایران موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • کنگره باید صدور معافیت‌های تحریمی توسط قوه مجریه برای تعلیق اجرای تحریم‌ها علیه ایران را محدود کند. 

قانونگذاران آمریکایی تأکید کرده‌اند کنگره باید رفع تحریم‌ها علیه ایران بدون دریافت مجوز از مجلس نمایندگان و مجلس سنا را ممنوع کند. 

  • کنگره باید دولت ترامپ را به استفاده از ساز وکار بازگشت تحریم‌ها در برجام جهت احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ملزم کند.

​این طرح ادعا می‌کند ساز و کار حل اختلافات در برجام به آمریکا اجازه می‌دهد به عنوان یکی از طرف‌های امضاکننده این توافق، تهران را به عدم پایبندی به توافق متهم کرده و تحریم‌های سازمان ملل را علیه این کشور احیا کند. 

در این بخش از طرح آمده است: «این کارگروه معتقد است کلید زدن ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران برای دستیابی به فشار حداکثری علیه این کشور ضروری است.»

  • کنگره باید آماده انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران باشد و وزارت خزانه‌داری آمریکا را ملزم به تحریم «امیر علی حاجی‌زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملزم کند. 

قانونگذاران جمهوری‌خواه بر حمایت از تلاش‌های دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ تأکید کرده، اما نوشته‌اند: «چنانچه این تحریم‌ها علیه ایران منقضی شوند و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران احیا نشوند، کنگره باید فعالانه به دنبال جلوگیری از معاملات تسلیحاتی روسیه و چین با ایران یا کمک آنها به برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور باشد.»

  • کنگره باید اقدام به اعمال تحریم علیه بخش‌های پتروشیمی، مالی و خودروسازی ایران کند. 
خبرهای مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: