* مجلس یازدهم به شفافیت آرا رای مثبت می‌دهد/ مجلس دهم به خاطر معایب طرح موافقت نکرده بود
پ
کد خبر : ۱۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴ -10 June 2020

مجلس یازدهم از راه نرسیده به دنبال تصویب طرح‌های جدی است. یک روز برای تعییت تکلیف دوتابعیتی‌ها امضا جمع می‌کنند و یک روز دیگر حرف از طرح شفافیت آرا است. همان طرحی که در مجلس قبل هم مطرح شده و با مخالفت نمایندگان مواجه شد.
 
خاطرمان است که این مخالفت کردن‌ها هم چقدر مورد انتقاد سیاسیون در جریان اصولگرا بود. منتقدان دیروز حالا به دنبال ساختن سندی برای روراستی خود با مردم و در عین حال پنهان‌کاری و عدم شفافیت نمایندگان پیشین هستند. اینکه طرح مورد بحث در این مجلس به نتیجه می‌رسد یا خیر معلوم نیست، اما برخی از کارشناسان سیاسی احتمال رای آوری آن را بسیار می‌دانند.
 
مثلا داریوش قنبری، نماینده مجلس در دوره ششم مجلس در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «طرح شفافیت آرا مثل هر طرح دیگری دارای محاسن و معایبی است. یکی از معایب و ایرادات این طرح آن است که شاید برخی موارد برای مردم و از نظر افکار عمومی خوشایند نباشد، اما ضرورت کشور ایجاب کند که مجلس به آن رای دهد. مثلا وقتی بحث یارانه‌ها در مجلس مطرح شد، خیلی از نمایندگان موافق نبودند، اما به خاطر جوی که دولت وقت ایجاد کرده بود و می‌گفت: نمایندگان اجازه پول دادن به مردم را نمی‌دهند، ناگزیر به حمایت شدند. شفافیت آرا ممکن است در مواردی که مصلحت کشور و یک منفعت زودگذر در تقابل قرار بگیرد، منفعت زودگذر غالب شود و از این نظر نگرانی وجود دارد که شفافیت آرا مشکل ساز شود و برخی به خاطر مسائل حاشیه‌ای منافع کشور را در نظر نگریند».

وی افزود: «البته من خودم معتقدم که نماینده باید به قدری شجاعت و شهامت داشته باشد که مصالح کلی کشور را ترجیح دهد و تسلیم برخی موارد دیگر نشود. اما متاسفانه این یک واقعیت است که بعضا نمایندگان حاضر نیستند هزنیه گزافی برای ابراز اندیشه خود کنند».

قنبری ادامه داد: «طرح شفافیت آرا از بعضی جنبه‌ها محاسنی هم دارد مثلا اینکه مردم بدانند نماینده‌ای که به مجلس فرستاده‌اند تا چه اندازه بر اساس مطالبات آنان عمل کرده است».

وی در پاسخ به اینکه با توجه به ترکیب و نگرش نمایندگان مجلس یازدهم چقدر احتمال به نتیجه رسیدن این طرح وجود دارد؟ «با توجه به اینکه به این سرعت این موضوع در دستور کار مجلس قرار گرفته است احتمال رای آوری دارد و من با توجه به صبحت‌هایی که در روز‌های گذشته شده است، احتمال می‌دهم که به این طرح رای بدهند».

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه رای آوری این طرح چقدر در ادامه تخریب مجلس دهم و اصلاح طلبان نقش خواهد داشت؟ گفت: «به هرحال مجلس دهم همان طور که گفتم دلایل خاص خود را داشت که به این طرح رای ندهد. این مجلس هم می‌تواند معایب را در نظر نگرفته و به خاطر محاسن طرح به آن رای دهد. در مجموع تصویب این طرح حسن یا عیبی برای یک مجلس نیست».

وی ادامه داد: «این را نیز توجه داشته باشید که مجلس قبلی مجلس اصلاح طلب نبود و فقط اینکه نمایندگان تهران از بین اصلاح طلبان انتخاب شدند، این ذهنیت غلط را ایجاد کرده بود. در مجموع، اما حتی در تهران تعداد اصلاح طلبان کافی نبود و افراد غیر اصلاح طلب را در لیست خود قرار داده بودند. مجلس دهم ساختاری شبیه مجالس هفتم و هشتم داشت و در بهترین حالت اصلاح طلبان در این مجلس یک اقلیب پرتعداد بودند و نمی‌توانستد که نقش اکثریت را ایفا کنند.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: