* مسئول تاخیر در اعلام آمار کشته‌شدگان آبان فقط وزیر کشور نیست/حالا که حاکمیت تصمیم گرفته آمار را بدهد به تفکیک بدهد
پ
کد خبر : ۱۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱ -01 June 2020

به گزارش «آزادی»، حدود 6 ماه از درگیری‌ها و اعتراضات آبان 98 گذشته و وزیر کشور بالاخره یک آمار تقریبی ارائه کرد. البته اگر نطق جنجالی علی مطهری در آخرین روزهای مجلس دهم و پیش کشیدن دوباره بحث استیضاح وی نبود، شاید همین هم اعلام نمی‌شد اما خوشبختانه آن نطق کار خودش را کرد و جناب وزیر کشور در برنامه «نگاه یک» با این وعده که آمار مربوطه همین روزها ارائه خواهد شد، گفت که 40-45 نفر از کشته شدگان که 20 درصد مجموع هستند توسط سلاح‌های غیرسازمانی جان خود را از دست داده‌اند.


آمار قطعی و نهایی هنوز هم معلوم نیست اما این طور که معلوم است عدد مربوطه کمتر از 250 نفر خواهد بود. حال باید دید که اعلام این آمار آسیبی که وقفه چند ماهه به اعتماد عمومی زد را جبران می‌کند یا خیر؟


محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب که سابقه حضور در وزارت کشور و زیرمجموعه آن را دارد معتقد است که گناه این وقفه تنها به گردن رحمانی فضلی نیست. به گفته او مجموعه حاکمیت این تصمیم را گرفته و برگشتن از راهی که زیان‌بار است در صورت مفید خواهد بود.


او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: « یکی از راه‌های مهم بالابردن سرمایه‌های اجتماعی ارائه اخبار واقعی به مردم است. یعنی اگر اطلاعات و اخبار مربوط به یک اتفاق در هر کشوری به موقع و صحیح در اختیار مردم قرار بگیرد، سرمایه اجتماعی آن حاکمیت افزایش پیدا می‌کند لذا ما هم اگر بخواهیم که مردم به رسانه‌های بیگانه کمتر توجه کنند و ماهواره‌ها مرجع مراجعه مردم نباشند، باید اخباری که در کشور وجود دارد که به موقع و صحیح به مردم برسانیم تا این سرمایه از دست رفته یا کاهش پیداکرده رو به رشد برود.»


وی افزود: « یک مطلب بسیاری زیبایی شهید مطهری در زمان حیات خود فرمودند و آن اینکه مردم یک سری نیازها دارند که به آن نیازهای طبیعی می گوییم مثل خورد و خوراک و ... علاوه بر آن انسان‌ها نیاز دارند و مایل هستند که از مسائل اطراف مثل آب گوارا در اختیارشان باشد. مثال می‌زنند که اگر نیازهای طبیعی اطرافیان را به موقع در اختیارشان نگذاریم مثل این است که آب گوارا به آنان نداده‌اید. اگر شما به فرزند خود آب خوش‌گوار ندهد سراغ شیر آب می‌رود. اگر شیر آب را هم ببندید، تشنگی او برطرف نمی‌شود و می‌خواهد که برای تهیه آب بیرون از خانه برود، اگر در را ببندید هم از نردبان می‌رود و به اولین گودال که برسد، می‌نوشد. اخبار نیز در هر کشوری مثل آب خوش‌گوار است. اگر حاکمیت آب خوش‌گوار را در اختیار مردم نگذارد تشنگی مردم رفع نمی‌شود.»


خباز ادامه داد: «در این پنج، شش ماه تشنگی مردم بیشتر شده و برای رفع آن سراغ ماهواره‌ها و رسانه‌های معاند رفته‌اند و تشنگی خود را به صورت کاذب تامین کرده‌اند. روشن است که اگر آب ناگوار به فرزند خود بدهیم، میکروب‌ها هم به بدن او می‌رسد و بعد که تشنگی رفت گرفتاری ما شروع می‌شود و باید به سراغ پزشک و بستری برویم اما اگر روز اول آب خوش‌گوار به او می‌دادیم نیازی نبود که کار به اینجا برسد.»


این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «در این مورد هم حتما اگر اخبار به موقع داده می‌شد خیلی بهتر بود. البته ما که در وزارت کشور بودیم می‌دانیم که درست است که وزیر کشور مسئول تامین امنیت کشور است اما در این مسیر تنها نیست. دستگاه‌های امنیتی از جمله سپاه و .. هستند که وزیر کشور بعد از هماهنگی با آنان و بعد از بررسی در شورای امنیت ملی مجاز به اطلاع رسانی است.»
وی افزود: «متاسفانه در کشور ما وزیر کشور نمی‌تواند که اخبار را بدون گذشتن از آن کانال‌ها را در اختیار مردم گذارد به جای رحمانی فضلی هرکسی هم که بود، همین روند باید طی می‌شد. بنابراین در تاخیر اعلام اخبار خیلی‌ها از جمله وزرات کشور مقصر هستند و کوتاهی کردند. مسئول اصلی اما وزارت کشور نیست زیرا شورای عالی امنیت ملی مسئولیت کار را به صورت کلان به عهده دارد. در آنجا چندین نفر از جمله وزیر کشور، سپاه،، فرماندهی نیروهای انتظامی و نظامی، نمایندگان ولی فقیه و رئیس جمهور که رئیس شورا است، رای می‌دهند. همه این ها باید به یک تصمیم نهایی برسند تا وزیر کشور اجازه اعلام داشته باشد. اگر وزیر کشور همان ابتدا شخصا آمار را اعلام می‌کرد، آمار از سوی آنان (دیگر اعضای شورای امنیت) قابل رد شدن بود.»


خباز تاکید کرد: « من معتقدم که اگر از روز اول آمار طرح می‌شد، بهتر و دلچسب بود اما اعلام در این مقطع زمانی به نوعی از نیمه راه برگشتن است و سود دارد. وقتی کسی در مسیری قرار گرفت که متوجه شد مسیر درستی نیست، هروقت که برگردد، مفید است.»


وی درباره میزان باورپذیری عدد اعلامی رحمانی فضلی نیز گفت: « به نظر من اگر بخواهند باورپذیری را افزایش دهند باید این ها را تفکیک کند. مثلا بگویند این 225 نفر چند نفر زن، مرد و کودک بودند. حتی اسامی را اعلام کنند. کسانی که گلوله به سر، سینه و به پا خورده را افزایش دهند. اما اگر به صورت خام باشد، باور پذیری را کاهش خواهند دارد. حالا که حاکمیت تصمیم گرفته که آمار کشته شدگان آبان را ارائه کند، به تفکیک اعلام کند تا این عقب افتادگی جبران شود و اگر افرادی هم از قلم افتاده باشند به وسیله فضای مجازی مشخص شده و اصلاح می‌شود».

 

برچسب ها: آبان 98 ، کشته شدگان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: