* لاریجانی به استراحت سیاسی می‌رود / لاریجانی برای کاندیداتوری در 1400 تصمیم قطعی ندارد/ سرنوشت سیاسی علی لاریجانی مثل برادرانش نیست
پ
کد خبر : ۱۸۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵ -30 May 2020

به گزارش «آزادی»، مجلس دهم تمام شد و علی لاریجانی هم از کرسی ریاست به زیر آمد. همین هم باب گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره آینده و سرنوشت سیاسی وی را باز کرده است. برخی معتقدند که لاریجانی برای انتخابات 1400 آماده می‌شود و برخی از رسانه‌ها نیز با انتشار اخباری نادرست درباره رفتن او به شورای عالی امنیت ملی سعی در سوزاندن شانس وی در آن انتخابات دارند. ضمن اینکه برخی از رسانه‌ها سرنوشت وی را با سرنوشت سیاسی دیگر برادرانش پیوند زده و از افول خاندان لاریجانی می‌گویند. ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا اما هر سه گمانه را رد می‌کند. او معتقد است که وی به یک استراحت سیاسی می‌رود تا سر فرصت درباره جایگاه بعدی خود تصمیم گیری کند.


ایمانی در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: « به نظر من برای پیش‌بینی آینده سیاسی آقای لاریجانی باید به چند نکته توجه داشت. اول اینکه او صحنه سیاسی ایران را ترک نخواهند کرد و حتما در صحنه خواهد ماند. نکته دوم اینکه آقای لاریجانی تا یک سال آینده بر خلاف برخی گمانه‌زنی‌ها مسئولیت خاصی را نخواهد پذیرفت؛ نهایت اگر رهبری صلاح بدانند عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود».
وی در پاسخ به اینکه آیا عدم پذیرش مسئولیت جدی در راستای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 است، گفت: « به نظر من آقای دکتر لاریجانی قرار قطعی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارند اما قطعی هم نکرده‌اند که شرکت نکنند. یعنی منظر هستند که ببینند شرایط چطور پیش‌ می‌رود. ممکن است که ایشان یکی از کاندیدها باشند و اگر هم شرایط را مقتضی نبیند مثل سال 92 و 96 کاندید نمی‌شود. در این صورت منتظر می‌ماند که ببیند رئیس جمهور بعدی کیست و با توجه به آن ببیند که امکان گرفتن مسئولیت دیگری را دارد یا نه. شاید هم کاندید شوند و رای آورند بنابراین آقای علی لاریجانی نه مثل ناطق نوری به طور کامل ازصحنه سیاست کنار می‌کشد و نه برای خود قطعی کرده که در انتخابات سال آینده شرکت کند یا نکند. به همین دلیل هم در یک سال آیند مسئولیت جدی را نخواهد پذیرفت».


این فعال سیاسی اصولگرا همچنین تاکید کرد: «این را در نظر داشته باشید که سطح آقای لاریجانی به اندازه یک رئیس قوه است. او 12 سال مسئولیت یک قوه مهم را داشته است و بنابراین در آینده مسئولیتی را خواهد پذیریفت که متناسب با 12 سال رئیس مجلسی و 10 سال ریاست صداوسیمای کشور باشد».


وی در پاسخ به این پرسش که آیا گمانه تضعیف جدی خاندان لاریجانی را رد می‌کنید؟ گفت: «این‌ها دو موضوع مختلف است، اینکه که خاندان لاریجانی قدری تضعیف شده است، به نظر من درست است. اینکه علت آن چیست بحث مفصلی است اما به هرحال این خاندان جایگاه چند سال قبل را ندارد. هم صادق لاریجانی، هم علی لاریجانی و هم باقر لاریجانی جایگاه قبلی خود را ندارند اما این به معنای آن نیست که دکتر علی لاریجانی گوشه عزلت بنشیند. او قاعدتا سرنوشت خود را از سرنوشت برادران دیگر خود جدا می‌کند. او می‌تواند در آینده مسئولیت داشته باشد چو وضعیت او با دو برادر دیگر متفاوت است. به نظر من او درصحنه سیاست خواهد ماند اما ممکن است در این یک سال پیش رو یک استراحت سیاسی کند و بعد از آن با توجه به شرایط تصمیم بگیرد».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: