* کفه ترازو به نفع قالیباف سنگین است/ رای اصلاح طلبان و مستقلان مجلس به سبد تندروها نمی‌‌ریزد
پ
کد خبر : ۱۸۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲ -27 May 2020

به گزارش «آزادی»، مجلس یازدهمی‌ها بالاخره به مجلس رسیدند و خیلی هم سریع – بعد از انتخاب هیات رئیسه سنی و تایید اعتبارنامه‌ها – سراغ انتخابات هیات رئیسه خواهند رفت. این نخستین چالش اصولگرایان در این مجلس است و رقابت‌های مربوط به آن از چند هفته قبل و حتی پیش از برگزاری خود انتخابات مجلس، شروع شده بود.

در این مدت برخی از رقبا مثل علیرضا زاکانی و مرتضی آقاتهرانی کنار زده‌شدند. احمدی‌نژادی‌ها هم بعد از کلی بالا و پایین موفق شده به یک وحدت نسبی برسند و از میان سه گزینه خود، حاجی بابایی را راهی فینال کردند. رقیب و گزینه اصلی این رقابت نیز محمدباقر قالیباف است.وضع قالیباف بر اساس اخبار برون آمده از محافل اصولگرایی بد نیست اما آنطور هم نیست که بتواند با اطمینان خاطر به صحن رفته و وارد رقابت شود. برای همین هم شاهدیم که اصولگرایان درتلاش اند تا در فراکسیون خود به یک توافق رسیده و حاجی بابایی را همان جا کنار زنند. این مساله اما تا لحظه تنظیم این گزارش به نتیجه نرسیده و هر دو گزینه یعنی قالیباف و حاجی بابایی مشغول لابی برای افزایش رای خود هستند. در این میان اما آنچه اهمیت دارد رای گروه اصلاح طلب و مستقل مجلس است که گویا هفتاد نفری می‌شوند.


برخی اصلاح طلبان مثل ناصر قوامی معتقدند که حاجی بابایی در جلب رای این گروه موفق‌تر خواهد بود اما جلال جلالی‌زاده،نماینده مجلس در دوره ششم معتقد است که قالیباف دراین رقابت دست برتر را خواهد داشت.


او در گفت‌وگو با «آزادی» رای اصلاح طلبان و مستقلان را بسیار موثر دانست و گفت: « اگر این گروه همان طور که گفته می‌شود هفتاد نفر باشند یعنی یک چهارم مجلس را در اختیار دارند و این بسیار در انتخابات هیات رئیسه و دیگر جریانات مجلس موثر است. این یک چهارم می‌تواند معامله کرده و امتیاز بگیرد. به عبارت دیگر مداخله آنان در انتخابات هیات رئیسه و یا حمایت و جانب داری آنان از هر یک از گزینه‌ها بسیار اثرگذار است. البته به شرط اینکه این هفتاد نفر با هم یک دل و هم رای باشند و اگر آرای آنان پراکنده باشد از میزان اثرگذاری آنان کمتر می‌شود».


وی در پاسخ به اینکه کدام یک از طیف‌های اصولگرا که اکنون مشغول رقابت با یکدیگری هستند، می‌تواند رای این گروه را جلب کند؟ گفت: «اگر واقعا بتوان روی انسجام و وحدت این گروه حساب کرد، تصور می‌کنم بیشتر به سوی طیف متعادل‌تر مایل می‌شوند و طیف تندوریی که به مجلس رفته است کمتر می‌تواند نظر دیگران را جلب کند. بر این اساس تصور می‌کنم لابی‌گری طیف قالیباف قوی‌تر خواهدبود».


این نماینده پیشین در پاسخ به اینکه آیا بی‌میلی اصلاح طلبان به ریاست قالیباف و سابقه حاجی بابایی درمجلس سبب نمی‌شود که قالیباف در جلب رای این گروه ناکام بماند؟ گفت: « مساله اینجا است که مذاکرات بیرون از مجلس و گفت‌وگوهای پشت پرده برخی افراد نیز نظر نمایندگان موثر است. به اضافه اینکه این نمایندگان تازه وارد مجلس شده و خیلی از آنان با رویه و روش‌های داخل مجلس آشنا نیستند. به اصطلاح مثل مواد خامی می‌مانند که نحوه وعده دادن و ترغیب و تشویق هر کاندیدایی می‌تواند اینان را جلب کند. به نظر من در این شرایط رای این افراد خیلی مشخص نیست و برخی از این افرادهنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند.»


جلالی‌زاده در پیش بینی نتیجه انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم نیز گفت: «درست است که هم قالیباف و هم حاجی‌بابایی افراد پوپولیستی هستند و با شعار و زبان چرب ونرم خود بهره می‎برند و نظرات افراد را به سوی خود می‌کشند اما من احساس می‌کنم که کفه ترازو به نفع قالیباف سنگین است».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: