* اعتراض مسلمانان به هشدار بهداشتی دولت لندن درباره عید فطر
پ
کد خبر : ۱۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰ -22 May 2020
مسلمانان انگلیس تصمیم دولت لندن برای صدور هشدار بهداشتی به مناسبت فرا رسیدن عید سعید فطر را اقدامی توهین‌آمیز خوانده و به باد انتقاد گرفتند.
به گزارش «آزادی» برای ۳ میلیون مسلمانان ساکن انگلیس که امسال از شرکت در آیین عبادی ماه مبارک رمضان محروم شدند تا در راستای سیاست‌های دولت از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند، صدور هشدار بهداشتی از سوی دولت اقدامی تبعیض آمیز است که آنها را از میان سایر اقلیت‌های قومی و مذهبی تفکیک کرده است.

دولت انگلیس با انتشار پیامی در حساب رسمی توئیتر خود نوشته است: ویروس کرونا؛ عید فطر امسال را در خانه جشن بگیرید و به کنترل شیوع این ویروس کمک کنید. اما کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن بازنشر این پیام تاکید دارند که این رفتار مروج رویکرد اسلام هراسی در جامعه است.

«حسن پتل» خبرنگار پیشین شبکه‌ خبری بی‌بی‌سی در این رابطه می‌گوید: چطور در سالروز پایان جنگ جهانی دوم هیچ پیام بهداشتی از سوی دفتر نخست وزیری منتشر نشد. تاجایی که مطلع هستم بسیاری در آیین گرامی‌داشت این روز، از رعایت نکات بهداشتی چشم‌پوشی کردند.

وی سپس تصریح کرد: مسلمانان انگلیس در ماه گذشته از خود ایثارگری نشان دادند. پس به ما توهین نکنید.

همچنین مقداد ورسی مشاور رئیس شورای مسلمانان بریتانیا نیز در پیام مشابهی، هدف قرار دادن جامعه مسلمانان را مورد عتاب قرار داد و در توئیتر نوشت: جالب است که حتی یک هشدار بهداشتی به مناسبت سالروز پایان جنگ جهانی دوم منتشر نشد.

آیین بزرگداشت هفتادوپنجمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم و شکست حکومت آدولف هیتلر رهبر وقت آلمان نازی دو هفته پیش ( ۱۹ اردیبهشت مصادف با ۸ می) در سراسر اروپا برگزار شد. این مراسم البته نسبت به سال‌های گذشته متفاوت و به شکل محدودتری صورت گرفت؛ اما مسلمانان انگلیس می‌گویند که دولت لندن شهروندان را از مشارکت در این مراسم منصرف نکرد.

کاربری به نام «زندگی کارکنان مدارس اهمیت دارد» در توییتر نوشته است: با توجه به اینکه مسلمانان از برگزاری آیین مذهبی در یک ماه گذشته پرهیز کرده‌اند، من دلیلی برای تاکید دولت در این رابطه نمی‌بینم. با این حال این‌گونه القا می‌شود که مسلمانان قصد دارند با فرا رسیدن عید فطر، خطر کنند.

کاربر دیگری نوشته است: از استانداردهای دوگانه دولت خسته شده‌ام. ما پیش از ماه رمضان به عدم رعایت نکات بهداشتی متهم شدیم در حالی که مساجد ما تعطیل بود. حالا برای عید فطر همین ماجرا تکرار شده است.

بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی تاکید دولت بر رعایت قرنطینه توسط مسلمان را اقدامی هدفمند در راستای سیاست بیگانه‌هراسی و تضعیف جایگاه مسلمانان در جامعه تفسیر می‌کنند.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر آمار جرائم تنفر از مسلمانان در جوامع اروپایی همواره روند صعودی داشته است. برخی گروه‌های مسلمان در انگلیس بر این باورند که دولت این کشور عزم جدی برای برخورد با اسلام‌هراسی ندارد.

از نگاه کارشناسان، سیاست‌های ضد مهاجرتی در کنار خیزش جریان‌های راست‌افراطی در شکل‌گیری و تشدید تفکرات اسلام هراسی نقش موثری داشته است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: