* هم مجلس دهم بدشانسی آورد هم دولت دوازدهم / اگر فرایندگرا باشیم مجلس دهم نمره خوبی می‌گیرد/ موفقیت یا عدم موفقیت مجلس دهم متوجه اصولگرایان است نه اصلاح طلبان
پ
کد خبر : ۱۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲ -20 May 2020

به گزارش آزادی، مجلس دهم روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و وقت، وقت ارزیابی است. مجلسی که نام اصلاح‌طلبی را یدک کشید و اصلاح‌طلبان عمل نکرد و در همه چهار سال گذشته مورد نقد بوده است. برخی از سیاسیون به خصوص در جریان اصلاح طلب اما با در نظرگرفتن مسائلی از جمله تعداد اصلاح طلبان این مجلس و جفاکاری برخی از اعضای لیست امید، در مجموع عملکرد اصلاح طلبان راه یافته به مجلس دهم را مثبت ارزیابی می‌کنند.


یکی از این افراد داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس است، او در گفت‌وگویی با «آزادی» با تاکید بر اینکه «برای ارزیابی عملکرد مجلس دهم بایستی واقعیت‌‌ها را در نظر گرفت» گفت: «همان‌طور کهمی‌دانید منطق حاکم بر مجلس، منطق اکثریت است و آن‌ها هستند که تصمیمات را می‌گیرند».


وی ادامه داد: « برای ارزیابی عملکرد اصلاح طلبان نیز باید به این مساله توجه داشته باشیم که آنان از یک لیستی حمایت کردند و رای آورد اما بسیاری از افراد این لیست کاندیداهای مستقل یا اصولگرای میانه‌رو و معتدل بودند که با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده در آستانه انتخابات مجلس دهم، فرصت حضور در لیست امید را پیدا کردند. دلیلش نیز این بود که در خیلی از حوزه‌ها کاندیدای اصلاح طلبی وجود نداشت. به هرحال آن زمان اصلاح طلبان بر سر یک دو راهی بودند . یک اینکه لیست ارائه کنند و دوم اینکه با توجه به کم بودن تعداد کاندیداهای تایید صلاحیت شده، لیستی ارائه نکنند. نهایتا باتوجه به تندروی‌های حاکم در مجلس نهم؛ تصمیم گرفتند که هرطور شده خطر تندروی را در این مجلس کم کنند بلکه کمکی به دولت باشد تا برنامه‌های خود را پیش ببرد.»


قنبری افزود: «به خاطر داریم که در مجلس دهم و همزمان با مذاکرات برجامی چطور برخی در مجلس دلواپس بوده و این همزمان بود با دلواپسی برخی در اسرائیل و عربستان و شخص ترامپ. این سبب شدند که هدف اصلاح طلبان محقق نشود. در چنین فضایی اصلاح طلبان خواستند با حمایت از افراد معتدل یک مجلس میانه رو تشکیل دهند تا به نوعی خطر افراط را از سر کشور کم کنند. هرچند که نهایتا مسائل با روی کار آمدن ترامپ از کنترل اصلاح طلبان و دولت خارج شد.»


این نماینده مجلس ششم در پاسخ به اینکه با وجود همه این مسائل عملکرد اصلاح طلبان مجلس دهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: « مساله این بود که بسیاری از اعضای فهرست امید، وقتی رای آوردند، حاضر نشدند که در فراکسیون اصلاح طلبان ثبت نام کرده و با این جریان سیاسی کار تشکیلاتی کنند و راه خود را جدا کردند. اصلاح طلبان مجلس دهم نهایت یک سوم کرسی را در اختیار داشتند. البته همین‌ها هم کاملا اصلاح طلب نبودند و فقط جرات کرده بودند که خودرا اصلاح طلب بنامند. در واقع اصلاح طلبان واقعی حدود سی، چهل نفر هم نبودند.»


وی با اشاه به اینکه «اگر با تسامح فراکسیون امید را به عنوان اصلاح طلب بپذیرم، خواهیم دید که اکثریت مجلس در اختیار اصلاح طلبان نبوده است» گفت: « بر این اساس باید پذیرفت که مجلس دهم از نظر دهم فرق چندانی با مجالس هفتم، هشتم، نهم نداشت و اصولگرایانه بود. با این تفاوت که تعداد اصلاح طلبان اندکی بیشتر از آن مجالس بود اما این به معنی اکثریت بودن اصلاح طلبان نبود و نمی‌توان انتظار داشت که نقش اکثریت را ایفا کنند. بر این اساس مجلس دهم هر عملکردی که داشته است، متوجه اصولگرایان است و نباید مسئولیت را متوجه اقلیتی کرد که نقش بسیاری درتصمیم گیری‌ها نداشته‌اند.»


قنبری همچنین گفت: « من شخصا در کل معتقدم که این مجلس نسبت به مجلس نهم ، خیلی بهتر عمل کرد. این مجلس در مسیر تحقق منافع ملی متعهدانه عمل کرد و در مجموع دنبال تندروی و افراط نبود که به کشور آسیب بزند. از این لحاظ عملکرد مجلس را مثبت ارزیابی می‌کنم و اعتقاد دارم که خیلی بهتر از مجلس نهم بود.»


وی با تاکید بر اینکه باید برخی محدودیت‌ها را در نظر گرفت، گفت: «شاهد بودیم که برخی اتفاقات در جهت محدود کردن اختیارات مجلس افتاد، مثل همین تصمیمات کمیته اقتصادی سران قوا. البته این هم به خاطر شرایط کشور و تحت تاثیر تحریم‌ها است. قاعدتا قطعا وقتی بحرانی شکل می گیرد، برای مدیریت آن سعی می‌کنند تصمیمات را متمرکزتر کنند. بر این اساس شاهد بودیم که تحریم‌ها به عنوان یک متغیر بیرونی چطور بر عملکرد مجلس و دولت تاثیر گذاشت».


این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: « در مجموع می‌توان گفت هم مجلس دهم بدشناسی آورده و هم دولت دوازدهم که با روی کار آمدن ترامپ مواجه شد و دیدیم که همراهی دلواپسان داخلی و خارجی، چطور برجام را به نابودی کشاند و تحریم‌ها را برگرداند و ما را تا آستانه درگیری هم پیش برد.»


وی تاکید کرد: « من فکر میکنم که اگر بنای ارزیابی با توجه به معیارهای علمی داشته باشیم، هم به مجلس دهم و هم به دولت روحانی باید نمره خوبی داد. البته این مشروط به آن است که ما نتیجه‌گرا نباشیم و بخواهیم که یک تحلیل فرایندگرا ارائه کنیم. در غیر این صورت مثل خیلی‌ها باید فهرستی از مشکلات موجود تهیه و از مجلس و دولت انتقاد کرد و به متغیرهای بیرونی هم توجه نداشت».

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: