* اصولگریان در ۱۴۰۰ کاندیدای جدی‌تر از احمدی‌نژاد ندارند/ احمدی‌نژادی‌ها منسجم‌ترین مجموعه اصولگرایی هستند/ احمدی‌نژادی‌ها در غیاب اصلاح طلبان دست پیش را دارند
پ
کد خبر : ۱۸۳۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷ -19 May 2020
به گزارش آزادی، مجلس یازدهم همین روز‌ها آغاز به کار می‌کند؛ آن هم زیر سایه احمدی‌نژاد و یارانش. ۵۰ نفر، کمتر یا بیشترش معلوم نیست، اما به سرگرم ائتلاف و یارگیری شده‌اند. چنانچه بسیاری از تحلیگران این مجلس و حضور آنان را مقدمه بازگشت احمدی‌نژاد می‌دانند. بازگشت که حدود یک سال دیگر و در انتخابات ۱۴۰۰ نمود عینی خواهد یافت. اصولگرایان اغلب سعی می‌کنند که این گمانه را رد کنند و او را جدی نگیرند. مثلا ناصر ایمانی در گفت‌وگویی با نامه نیوز گفت که احمدی نژادی‌ها در مجلس یازدهم وزنی ندارند و مجموعه حاکمیت هم اجازه برگشت را به رئیس دولت‌های نهم و دهم نمی‌دهد.

اصلاح طلبان، اما نظر دیگری دارند. مثلا علی تاجرنیا، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که کم فروغی اجباری اصلاح طلبان بهترین بستر را برای برگشت احمدی‌نژاد فراهم خواهد کرد.

او در گفتگو با «آزادی» گفت: «به نظر من منسجم‌ترین و قدرتمندترین مجموعه در طیف اصولگرایی همین فراکسیون و مجموعه بهار و طرفداران احمدی نژاد است. آقای احمدی‌نژاد شاید در زمان حضور اصلاح طلبان و مشارکت حداکثری مردم زمینه فعالیت و اقبال کمی داشته باشد، اما وقتی رقابت فقط بین اصولگرایان است به شدت اثرگذار است. اگرچه تعداد اعضای این فراکسیون در مجلس یازدهم به بیش از ۵۰ نفر نمی‌رسد، اما این تفاوت را با دیگر اصولگرایان دارد که به شدت منسجم هستند و همچنین به خاطر مجموعه فعالیت‌هایی که در هشت ساله دولت کرده‌اند، از زیرساخت‌های اقتصادی خوبی برخوردار هستند و این مساله در جلب نظر بخشی از نمایندگان که مسائل حوزه انتخابیه و فعالیت‌های توی چشم برایش مهم است، موثر است.»

وی با در نظر گرفتن احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ نیز گفت: «این نکته را نیز باید در نظر گرفت که جناح اصولگرای کاندیدای مطرح و جدی دیگری ندارد. عملا در دو انتخابات گذشته با اینکه روحانی کاندید اصلی اصلاح طلبان نبود، مجموعه‌های دیگر اصولگرایان نتوانستند روی رئیسی یا افراد دیگر اتفاق کرده و پیروز شوند. خود این موضوع فرصتی برای طیف احمدی‌نژاد است و سبب می‌شود که بیش از دیگران شانس حضور داشته باشند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با اشاره به پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد گفت: «پایگاه اجتماعی وی با دیگر اصولگریان یک تفاوت جدی دارد و آن این است که پایگاه سنتی رای اصولگریان از بین طیف‌های مذهبی و سنتی جامعه است، اما احمدی‌نژاد با توجه به نوع رفتار‌هایی که داشته است از طیف آسیب پذیر و طبقات ضعیف جامعه به شدت یارگیری کرده است و بین آنان اعتمادسازی کرده است؛ بنابراین تصور می‌کنم که در مجموعه اصولگرایی پایگاه رای بیشتری را به خود اختصاص داده است.»

وی تاکید کرد: «قطعا در یک انتخابات ریاست جمهوری که چهره مطرح اصلاح طلب در آن حضور نداشته باشد، احمدی نژاد و جریان او دست پیش را دارد».

تاجرنیا در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت روحانی در میزان محبوبیت و پایگاه اجتماعی احمدی نژاد چه نقشی داشته است؟ گفت: «واقعیت این است که بخش عمده‌ای از مشکلات روحانی بیش از آنکه محصول بی‌تدبیری در دولت باشد، به مشکلات بین‌المللی که برای کشور ایجاد شد مثل آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و برهم خوردن برجام؛ برمی‌گردد. مجموعه این مسائل دولت روحانی را به لحاظ عملکردی تضعیف کرد، اما خروجی آن در نگاه افکار عمومی ناکارآمدی دولت بود؛ بنابراین این موضوع به نفع جریانات رقیب است. حتی اگر بگوییم که رای ریخته از سبد روحانی به سبد احمدی‌نژاد نخواهد ریخت، باید پذیریفت که منفعل شدن مردم طرفدار اصلاحات و اعتدال به قوت گرفتن جریانات تندرو عمدتا هم با شعار‌های اقتصادی و ظاهرا عدالت‌طلبانه واردمی‌شوند، کمک می‌کند».

وی افزود: «به نظر من عدم توفیق دولت روحانی به هر دلیلی که صورت گرفته فضا را برای منتقدین و مخالفین که ماهی گرفتن از آب گل آلود را خوب بلد هستند مثل جریان آقای احمدی نژاد، مهیا کرده است».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مجموعه نظام چقدر بازگشت احمدی نژاد را می‌پذیرد و به او فرصت حضور دوباره می‌دهد؟ گفت: «مسلم است که اراده فعلی در حاکمیت این مساله نیست، اما ممکن است که از ترس اینکه مجدد اصلاح طلبان با یک کاندیدای مطرح بیایند و گشایش‌هایی برای آنان ایجاد شود، ممکن است چنین کنند. تاریخ جمهوری اسلامی نشان داده که سیاست‌های کلان کشور بیش از آنکه ایجابی باشد، سلبی بوده است و همین امر فضا را برای اینگونه افراد باز می‌کند».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: